סגור
עצרת האו"ם תוצאות
תוצאות ההצבעה

124 מדינות בעד, 14 נגד: עצרת האו"ם אישרה הצעה לאמברגו נשק על ישראל

ההצעה הפלסטינית, שקוראת בין היתר "להחזיר את הפלסטינים לאדמתם" ולאכוף סנקציות על בכירים ישראלים, עברה בעצרת האו"ם ברוב גדול. 43 מדינות נמנעו. השגריר דנון: "הצבעה בעד החלטה זו שופכת דלק לאלימות נוספת". גורם מדיני: "נדרוש הבהרות" 

עצרת האו"ם אישרה הערב (רביעי) את ההצעה הפלסטינית הדורשת מישראל ליישם את החלטות בית הדין בהאג, שקוראות בין היתר לסיום הנוכחות הישראלית "בשטחים הפלסטיניים" תוך חצי שנה, נסיגה של צה"ל מ"השטחים", הפסקת "ההתנחלויות" ו"החזרת הפלסטינים לאדמתם". ההצעה כוללת גם קריאה למדינות שלא להכיר חוקית בנוכחות ישראל ״בשטחים הפלסטיניים״, בנוסף לאכיפת סנקציות על בכירים ישראלים, הפסקה של העברת נשק לישראל אם יש חשד כי יעשה בו שימוש באותם שטחים, והימנעות מהקמת נציגויות דיפלומטיות בירושלים.
124 מדינות תמכו, 14 התנגדו ו- 43 נמנעו. לצד ישראל התנגדו להצעה גם ארגנטינה, צ'כיה, פיג'י, הונגריה, מלאווי, מיקרונזיה, נאורו, פלאו, פפואה גינאה החדשה, פרגוואי, טונגה, טובאלו וארצות הברית. בין הנמנעות: גרמניה, אוקראינה, בריטניה, קנדה, הודו ו-38 מדינות נוספות. יוון, קפריסין וצרפת הפתיעו - ואכזבו - כשהצביעו בעד.

2 צפייה בגלריה
עצרת האו"ם תוצאות
עצרת האו"ם תוצאות
תוצאות ההצבעה

העצרת אישרה כאמור את ההצעה ברוב גדול של תומכים, בין היתר עקב הרוב האוטומטי נגד ישראל. המשמעות של הדברים היא שיקומו מנגנוני מעקב ובקרה של האו״ם ליישום החלטת בית הדין בהאג ביחס ליציאה של ישראל מהשטחים. ההחלטה תפגע בדימוי הישראלי בעולם ותיתן דלק לארגונים ומדינות להעביר החלטות נגד ישראל. הקריאה לאמברגו נשק והטלת סנקציות נגד ישראל יכולה לשכנע מדינות לפעול לפי ההחלטה הזו ולהפסיק מכירות נשק למדינה.
שגריר יוון באו"ם אוונג'לוס סי סקריס אמר לאחר ההצבעה כי "לישראל יש זכות לביטחון והגנה עצמית. ההחלטה הנוכחית לא נוגעת לצורך לקיים משא ומתן ישיר על פתרון שתי המדינות. עם זאת, יוון החליטה לתמוך בהצבעה. זה נובע מתמיכתה הרחבה בדין הבינלאומי ובבית הדין הבינלאומי לצדק שיש להגן עליה גם אם יש חילוקי דעות. אנו קוראים לתהליך מדיני לקידום פתרון שתי המדינות".
גורם מדיני אמר בתגובה כי "יוון וקפריסין אכזבו קשות. נדרוש הבהרות". ההצבעה של שתי המדינות, שתמכו כאמור בהצעה הפלסטינית, התקבלה בהפתעה. ישראל, נזכיר, מספקת נשק ליוון ולקפריסין - שתמכו כעת בין היתר בהטלת אמברגו נשק.
בתוך כך, שגרירת בריטניה ברברה וודוורד אמרה כי "בריטניה נמנעה בהצעה היום. בריטניה עשתה זאת בגלל שההחלטה לא מספקת בהירות מספקת לקדם את המטרה המשותפת של שלום שמבוסס על פתרון שתי מדינות - שיושג במו"מ. אנו מחויבים לשלטון החוק ומכבדים את בית הדין וקוראים למדינות להתאחד מאחורי המאמצים המחודשים לכיוון פתרון מוסכם בהתאם לחוק הבינלאומי".
היא הוסיפה כי "ישראל צריכה להביא לסיום הנוכחות בשטחים במהירות האפשרות וליצור את התנאים להקמת 'פלסטין חופשית' לצד ישראל בטוחה וחופשית - תוך הכרה בצורכי הביטחון וההגדרה העצמית של כל צד. יש להביא גם לאיחוד הגדה המערבית, מזרח ירושלים ועזה - על פי גבולות 1967. אנו מגנים את אלימות המתנחלים בגדה כדי ללחוץ על קהילות פלסטיניות לעזוב את אדמתן, וקוראים לישראל להעמיד לדין האחראים".
2 צפייה בגלריה
עצרת האו"ם דנון מציג את תמונת המנהרה שבה נרצחו 6 החטופים
עצרת האו"ם דנון מציג את תמונת המנהרה שבה נרצחו 6 החטופים
דנון מציג את תמונת המנהרה שבה נרצחו 6 החטופים

הנציג הפלסטיני באו"ם אמר אתמול בנאום הצגת ההחלטה: "אני קורא למדינות לנקוט צעדים כדי לממש את החוק הבינלאומי ולא לצפות מהצד. אני מזכיר את הבקשה של הרשות הפלסטינית מבית הדין הבינלאומי, ומצטט מחוות הדעת על ההפרה של ישראל של החוק הבינלאומי בשטחים הכבושים. אני קורא ליישם את כללי היסוד שעליהם הוקם האו"ם – הזכות להגדרה עצמית והאיסור על כוח כובש לרכוש אדמות בכוח – אשר ישראל מפרה ללא השלכות באופן גלוי ובמצח נחושה במשך עשורים".
הנציג קרא עוד לאו"ם ולמדינות החברות ליישם את אחריותן לדין הבינלאומי. "אני מדגיש כי חוות הדעת של בית הדין בהאג הייתה בעלת קנה מידה היסטורי, וכי לאחר שבית הדין יישם את מחוייבותו, על כל המדינות לממש את אחריותן כדי להבטיח שישראל תתייצב אל מול הפרותיה החמורות של החוק".
שגריר ישראל באו"ם דני דנון תקף בנאומו אתמול את הצביעות וההטיה של האו״ם נגד ישראל, שמאז טבח 7 באוקטובר העביר בעצרת הכללית שתי החלטות שהתעלמו מחמאס ומאחריותו לאירועי השבת השחורה: ״כל מי שתומך בקרקס הזה הוא משתף פעולה. כל מי שיצביע בעד ההחלטה הזו שופך דלק לאלימות נוספת. המופע הזה הוא עלבון לקורבנות הטבח, הוא עלבון לחטופים. הוא עלבון למקום הזה".
דנון הציג בנאומו תמונה של המנהרה שבה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו, ובה נראה דמם השפוך על הרצפה: ״עדן, הירש, אלכס, כרמל אורי ואלמוג. אלו השמות שלהם. שישה ישראלים תמימים נרצחו בדם קר אחרי חודשים של סבל במנהרות. דמיינו איך הייתם חשים לו היה זה הילד שלכם, בן הזוג שלכם או חבר שלכם. האם גם אז הייתם שותקים? אני אומר לכם בצורה ברורה: דם יהודי אינו הפקר. הימים שבהם דם יהודי נשפך ללא כל תגובה נגמרו".