סגור
נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס לשכת עורכי הדין בתל אביב
נשיא המדינה יצחק הרצוג בכנס לשכת עורכי הדין בתל אביב (צילום: עמיר קורץ)

הרצוג מזהיר מפני ההפיכה המשטרית: "שומע את הקולות ודורש - חדלו"

נשיא המדינה הזהיר בוועידת לשכת עורכי הדין מפני מהלכי הממשלה, בין השאר כנגד מערכת המשפט: "אני מזהיר את כל מי ששוקל או פועל לקידום מהלכים כאלה. הניחו לנו להשתקם ולהתרפא אחרי השבר הנורא. אסור שנקבל החלטות הרות גורל - ללא הסכמה רחבה"

"אני שומע את הקולות והיוזמות של מי שמבקשים להחזיר אותנו חודשים אחורה לאותה זירה שבה הכול התחיל, אני מזהה את אדי הדלק המסוכנים באוויר ואני מזהיר כאן מפניהם", כך הזהיר הבוקר נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג בוועידת לשכת עורכי הדין שמתקיימת בתל אביב, מפני מהלכי הממשלה, בין השאר כנגד מערכת המשפט.
הרצוג אמר, "אני שואל בכנות: זה מה שהחברה הישראלית זקוקה לו עכשיו?! זה מה שצריכות אלפי משפחות שכולות?! זה מה שמבקשות עשרות אלפי משפחות שלא ישנות בלילה מרוב דאגה ליקיריהן בחזית, כי הן מפונות, או חלילה כי אהוביהן חטופים ומוחזקים בידי מרצחים אכזריים?! זה מה שהפצועים בגוף ובנפש זועקים לנו?! אני קובע בפירוש: לא! לא למהלכים שיקטבו אותנו. לא לטלטלה מיותרת של העם והמדינה. לא לצעדים חסרי אחריות שסופם ישורנו. אני מזהיר את כל מי ששוקל או פועל לקידום מהלכים כאלה – ודורש: חדלו. אל תעזו. הניחו לנו להשתקם ולהתרפא אחרי השבר הנורא. אסור שנקבל החלטות הרות גורל בנוגע לערכי הליבה של המדינה - ללא הסכמה רחבה, ושיח מעמיק ומשותף".
לדברי הרצוג, "כבר אמרתי בעבר את המובן מאליו שכל רשות שלטונית גם מערכת המשפט הישראלית אינה חפה מפגמים, ובוודאי שאינה חסינה מביקורת. חלק מהפערים הדרושים תיקון ושיפור – אפילו מניתי אותם בעצמי ואתם – חברות וחברי לשכת עורכי הדין, דנים בהם כל העת. אך כל שינוי צריך להיעשות מתוך כבוד. מתוך הבנה שמערכת משפט איתנה, עצמאית ובלתי-תלויה היא חלק קריטי וחיוני בחיים שלנו, בהוויה הדמוקרטית שלנו - בבסיס האיתן שמחזיק אותנו יחד. מתוך הבנה שבית המשפט הוא ביתנו שלנו, והאבנים שנזרקות לעברו פוגעות בכולנו".
הרצוג אמר כי "אני מבקש לנצל את ההזדמנות ולבקש, ולהפציר בכולם: צאו מתיבות התהודה. צאו מהעמדה המבוצרת, המתבצרת, המאמינה שהאמת המוחלטת אצלה. המציאות מורכבת, באמת מורכבת. לא יעזור לנו אם כולם יעלו על בריקדות על כל נושא. הקשיבו לרגע לחלקים אחרים בעם, לאחיותיכם ואחיכם, לקהילות שלמות בישראל שחושבות קצת אחרת.
"אני אומר גם כאן את מה שאמרתי בכל מקום, לכל קהילה ולכל מחנה פוליטי: אסור שנשכח לרגע כי רק לפני שנה פלוס הגענו כמעט למלחמת אחים ולאחריה לשבר הגדול ביותר מאז קום המדינה. שבר עליו התראתי כבר בתחילת 2023 הרבה לפני המלחמה. שבר שהחליש את חוסננו וכוחנו, ומתחיל לשוב לחיינו, למרבה הצער והדאגה".