דעהככה לא עוצרים טרקטורון וג’יפ
דעה
ככה לא עוצרים טרקטורון וג’יפ
משטרת ישראל מקיימת כיום מבצעי אכיפה נגד נהגים ורוכבים בחלקות חקלאיות ובשטחי טבע שאסורים לנסיעת כלי רכב. כך שלא ברור בעצם מה היתרון של החקיקה החדשה שתדרוש עוד משאבים מהקופה הציבורית
בקרוב תגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק המיועדת לקנוס ב־250 שקל כל כלי רכב ממונע שיורד משבילים מסומנים בטבע או נכנס לחלקות חקלאיות. וטוב שכך. את הצעת החוק הגישו חברי הכנסת רם בן ברק (ג'יפאי בעצמו), רם שפע ואופיר סופר, ומטרתה למנוע את המצב הבעייתי אשר מתקיים בישראל זה שנים: רוכבי אופנועי שטח, טרקטורונים ונהגים של רכבי שטח - עולים על קרקע חקלאית או נוסעים בשטחים שאינם מיועדים לרכבי שטח, כלומר מחוץ לשבילים המסומנים. למרבה הצער, יש ישראלים שמקבלים לידיהם כידון או הגה והופכים למחרבי טבע וחקלאות חסרי מצפון.
אך הצעת החוק הזו פגומה. אמנם הוגיה התכוונו להגן על חקלאים, על מטיילים ועל הטבע - אבל את קביעת מהו "שטח" מטילים יוזמי ההצעה על משרד התחבורה. המשרד יקבע אילו דרכים מיועדות לנסיעת שטח ואילו לא, וישים שלטים בהתאם. סביר להניח שהמיפוי ייעשה תחת לחץ כבד של בעלי אינטרסים.
ישראל היא מדינה שרובה מרחבי שטח מדהימים. מבחינת לא מעט ישראלים, היכולת לטייל, במיוחד בימי הקורונה החונקים, היא בגדר אוויר לנשימה. יתרה מזאת, משטרת ישראל מקיימת כבר כיום מבצעי אכיפה נגד נהגים ורוכבים בחלקות חקלאיות, ובשטחי טבע שאסורים לנסיעת כלי רכב, כך שלא ברור בעצם מה מייצרת החקיקה החדשה, חוץ מצורך להקצות עוד כוחות ועוד משאבים על חשבון הקופה הציבורית. שלא לדבר על ישראלים נורמטיבים שיסרבו לוותר על נסיעה בטבע - ויהפכו ללא ידיעתם ובעל כורחם לעבריינים.
כוונותיה הטובות של הצעת החוק עלולות להתנפץ אל מול הדרישה לעוד רגולציה - הגדרת מהו שטח מותר ואסור, קיבוע שילוט, קשיי אכיפה והגדלת התור לשיפוט. בנוסף, מדובר במהלך יקר שלא יפתור מן השורש את הבעיה. עדיף במקום כל זאת להגביר את האכיפה נגד העבריינים במסגרת החוק הקיים היום.