סגור

האתגר של מנהלת רשות החברות: 500 דירקטורים מחכים לרוזנבוים

מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הנכנסת, תטפל באיוש מידי של כמחצית מהדירקטורים בחברות הממשלתיות. בצד הפרטות ומינויי מנכ"לים, עליה לחסום את התיאבון של הפוליטיקאים להצניח מינויים פוליטיים לחברות ולדאוג שכל מינוי יביא ערך לחברה

למיכל רוזנבוים, שצפויה להתמנות בישיבת הממשלה בשבוע הבא כמנהלת החדשה של רשות החברות הממשלתיות, אין 100 ימי חסד.
הרשות מתנהלת זה שנה ושלושה חודשים ללא מנהל קבוע. בחצי השנה האחרונה משמש מנכ"ל האוצר רם בלינקוב כממלא מקום מנהל הרשות (למעט מינויים), ואכן הוא "עשה סדר" בעבודת הרשות ובפיקוח על החברות.
רוזנבוים צריכה להפשיל שרוולים ולהתמודד עם כמה אתגרים חשובים ומידיים, שהראשון בהם הוא בלימת התיאבון של הפוליטיקאים באיוש משרות פוליטיות של יו"רים, מנכ"לים וחברי דירקטוריון בחברות הממשלתיות.

2 צפייה בגלריה
רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר החדש
רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר החדש
רם בלינקוב, מנכ"ל משרד האוצר החדש
(צילום: גיא אסיאג)

עוד לא יבשה הדיו על הקרב של שר הביטחון בני גנץ למנות את עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, שנפסל על ידי ועדת גילאור, והכוונה של שרת האנרגיה קארין אלהרר למנות את אמי פלמור ליו"ר חברת החשמל. לאחר שפרץ נפסל על ידי גילאור, פלמור הסירה את מועמדותה.
פרץ ופלמור הם לא היחידים השנויים במחלקת. "כלכליסט" חשף ביום חמישי האחרון ששר האוצר אביגדור ליברמן מבקש למנות ליו"ר אלתא (חברה-בת של התעשייה האווירית) את האלוף במילואים איל איזנברג. איזנברג כיהן בצבא תחת בני גנץ כרמטכ"ל.
עד קיץ 2020 שימש מנכ"ל התעשייה האווירית דאז נמרוד שפר כיו"ר אלתא, וזו היתה המסורת בחברה, שלפיה מנכ"ל תע"א הוא יו"ר החברה-הבת אלתא. כעת העובדה שליברמן וגנץ ימנו יו"ר חיצוני רק תקשה על עבודת החברה.
לא רק משרת יו"ר אלתא ממתינה לאיוש בידי השרים. בחברות הממשלתיות ישנן נכון להיום 494 משרות פנויות של דירקטורים. מדובר בכמחצית מהיקף המשרות בדירקטוריונים בחברות הממשלתיות.
באלתא גם חסרים שישה דירקטורים (כולל היו"ר), בשלוש חברות של רפאל - תשעה דירקטורים, בחברת החשמל - 11 דירקטורים כולל היו"ר, בדואר ישראל - חמישה דירקטורים, בנמלי אשדוד וחיפה - ארבעה דירקטורים בכל בחברה, באשרא - החברה לביטוח סיכוני סחר חוץ - ארבעה דירקטורים, בדירה להשכיר - ארבעה דירקטורים, החברה להגנת ים המלח - בה אין שום דירקטור מכהן - יש למנות 7 דירקטורים, החברה לפיתוח עכו העתיקה - 10 דירקטורים פנויים מתוך 11.
ברשימת הדירקטוריונים החסרים ניתן למצוא חברות בתחומי התחבורה: בנתיבי איילון חסרים 7 מתוך 9 דירקטורים, בנת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים - חסרים 8 דירקטורים מתוך 10, ברכבת ישראל ובחברת פיתוח מפעלי הרכבת, יש בכל אחת רק חבר דירקטוריון אחד וחסרים שישה בכל אחת.
רוזנבוים צריכה לוודא שהמינויים שמוצעים על ידי השרים הם מקצועיים, שיביאו ערך לחברות, ויגרמו להן להרוויח ולהתייעל. אם תיכנע לגחמות השרים - תפגע בעצם במהות תפקידה.
זאת ועוד, לנוכח המלחמה באוקראינה החברות הממשלתיות הביטחוניות צריכות לחשב מסלול מחדש, ועל כן מן הראוי להקפיד שיהיו בהן המינויים המקצועיים ביותר. תפוח אדמה לוהט שיגיע לשולחנה של רוזנבוים הוא תוכנית ההפרטה של חברות ממשלתיות, ובראשן התעשייה האווירית והדואר.

2 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 25.7.19 זרועות השלטון עו"ד מיכל רוזנבוים
מוסף שבועי 25.7.19 זרועות השלטון עו"ד מיכל רוזנבוים
עו"ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הנכנסת
(צילום: אלעד מלכה)

עליה להיות חזקה ולהתמודד עם ועדי עובדים חזקים כמו יאיר כץ בתעשייה האווירית, ולא להיכנע ללחצים.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", עובדי התעשייה האווירית דרשו מענק של 100 אלף שקל לכל עובד. בלינקוב הודיע באחרונה על התנגדותו להצעה, כמו גם לדרישת העובדים שנחשפה ב"כלכליסט" לאפשר העסקת קרובי משפחה של עובדים בתע"א.
בדואר העבודה קשה יותר. מצבו הכספי של הדואר הוא בכי רע. שר התקשורת יועז הנדל הזהיר באחרונה מפני הגעתו למצב של חדלת פירעון. עם מינויו כיו"ר החברה של מישאל וקנין, הוא החל בהפעלת תוכנית הבראה והתייעלות. על רוזנבוים לשתף עמו פעולה כדי להביא את הדואר להבראה ורווחיות.
תוכניות פיתוח גדולות מוכנות גם ברכבת ישראל, ועליה להאיץ את קידומן. בנוסף, על רוזנבוים לבחון את עתידן של החברות ממשלתיות, מהם היעדים שלהן, הצפי לרווחיות ופעילותן מול מתחרים (כמו אלביט וחברת מסר).
רוזנבוים מוכרת כאנרגטית ונמרצת, היא מכירה את הצד המקצועי של הרגולציה בתפקידיה הקודמים וגם חלק מהפוליטיקאים. על כן אסור לה לוותר - למענן של החברות הממשלתיות.