סגור
שר המשפטים יריב לוין ושופט בג"ץ יצחק עמית
שר המשפטים יריב לוין ושופט בג"ץ יצחק עמית (צילום: אלכס קולומויסקי, אתר בתי המשפט)

ההטרלה של לוין: הגיש את שמות כל שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לנשיאות

בג"ץ חייב את שר המשפטים לפרסם עד היום בחצות את שמות המועמדים לכהונת נשיא העליון; לפי שיטת  הסניוריטי הנהוגה בישראל, לתפקיד אמור להתמנות השופט יצחק עמית, שגם נהנה מרוב בוועדה לבחירת שופטים  - מינוי לו מתנגד לוין; ראש לשכת עורכי הדין: "הודעה מבישה של אדם שאיבד את הצפון ואת דרכו"

כשעתיים וחצי לפני תום המועד שצו בג"ץ הקציב לו, שר המשפטים יריב לוין בחר באקט של מחאה לפרסם את שמות כל 12 שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לבחירה לנשיא העליון הבא. בהודעה שפרסם לוין ברשומות הוא כתב כי הוא עושה זאת "מכוח הפקעת סמכויות שר המשפטים" בהתאם לצו שניתן נגדו ב-8 בספטמבר בבג"ץ.
מדובר בצו שחייב את לוין לפרסם בתוך 14 יום ברשומות את שמות המועמדים לכהונת נשיא העליון שיועלו לדיון בוועדה לבחירת שופטים. הוועדה אמורה להתכנס בתוך 45 יום מפרסום השמות ברשומות.
מאחר שלוין יודע שיש רוב ברור בוועדה לבחירתו של השופט יצחק עמית לנשיא מכוח שיטת הסניוריטי (ותק) הנהוגה בישראל, דבר שהוא מתנגד לו נחרצות, הוא סירב עד כה להעלות את הנושא להצבעה. בעקבות כך התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה בנושא לבג"ץ, שבה הוצא הצו האמור.
שר המשפטים אכן עמד בדד ליין שהקצה לו הצו, אך כאמור בחר להעלות את שמות כל 12 שופטי העליון לדיון, במעין אקט מחאתי הצהרתי. לוין צירף מכתב נלווה לוועדה לבחירת שופטים שבו כתב כי "אנו מצויים בתקופה של מלחמת קוממיות עצימה, ואסור שנעסוק בעת הזו בהליך מינוי כה שנוי במחלוקת".
לדבריו, למרות זאת שופטי העליון דחו את הצעות הפשרה שלו (בין השאר הציע לוין למנות את יוסף אלרון לנשיא למשך שנה) וכפו עליו בצו את העיסוק במינוי, "כל זאת, במחשבה שיוכלו לכפות את מינוי נשיאם באמצעות הליך הנגוע בניגוד עניינים חריף והפסול מעיקרו".
לוין מאשים במכתבו כי "זו חוליה נוספת ברצף של החלטות משפטיות כוחניות, העומדות בסתירה לרוח האחדות והאחריות שלוחמינו והציבור כולו מצפים לה".
1 צפייה בגלריה
הוועדה לבחירת שופטים מועמדי העליון של שר המשפטים יריב לוין
הוועדה לבחירת שופטים מועמדי העליון של שר המשפטים יריב לוין
המכתב של לוין
שר המשפטים לא מזכיר במכתבו כי במשך כשנה הוא נמנע מלכנס את הוועדה כדי למנות נשיא קבוע לעליון, כאשר בראשות העליון עומד כבר כשנה עוזי פוגלמן כממלא מקום, וגם הוא עתיד לפרוש ב-6 באוקטובר.
לוין חתם את מכתבו בקריאת קרב חריפה וכתב: "מי שמנסה ליטול את הכתר ושם אותו בכוח על ראשו, לא יזכה לאמון הציבור ולא יוכר כמי שנבחר כדין ובדרך המקובלת".
בדוברות הנהלת בתי המשפט אמרו במענה לפניית כלכליסט כי לא ידוע להם על פנייה כלשהי של לוין אל שאר שופטי העליון שאת שמם הוא פרסם כמועמדים לנשיאות העליון, להוציא השופט יוסף אלרון אשר יזם את מועמדותו כפי שפרסם בהודעה מטעמו.
מהרגע שבו מתפרסמים הערב שמות המועמדים לכהונת נשיא, יהיו לציבור 20 יום להגיש לוועדה השגות לגביהם. רק לאחר מכן אמורה להתכנס הוועדה לבחירת שופטים לבחירת נשיא - כאמור, עד 45 יום מרגע פרסום שמות המועמדים הערב.
בתגובה למתקפה הזו אמר הערב ראש לשכת עורכי הדין עו"ד עמית בכר, כי "הודעתו של שר המשפטים הינה הודעה מבישה, של אדם שאיבד את הצפון ואת דרכו. ההודעה מבזה את פסק הדין של בג״ץ ואת שופטי העליון. התנהגותו תיזכר לדיראון עולם".
לדברי בכר, "‏לא נירתע ולא נעצור עד מינוי נשיא קבע לבית המשפט העליון. ‏הימנעותו של לוין לקביעת מועד לכינוס הוועדה כמקובל, בצירוף עם התנהלותו הבלתי חוקית עד כה ואמירותיו ההזויות ששיאן בהודעה שפרסם הערב, מבהירות שכוונתו האמיתית של השר הייתה ונותרה לסכל את פסק הדין ולהמשיך בניסיון לריסוק עצמאות מערכת המשפט והדמוקרטיה".
‏אגב כך, לשכת עורכי הדין, שלה שני חברים בוועדה לבחירת שופטים, דורשת מלוין "להודיע על המועד לכינוס הוועדה לבחירת שופטים כפי שעולה באופן ברור מצו בית המשפט העליון, שאם לא כך לא יהיה מנוס מבחינת הצעדים משפטיים נדרשים להבטחת קיום פסק הדין במלואו".
בכר אמר עוד כי "‏אני מציע לשר המשפטים לחזור לדבריו של מורו ורבו ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין ז"ל, בעת ששריו סערו עם פרסום פסק הדין של בית המשפט על פינוי אלון מורה נכנס מר בגין לישיבה, הרעים בקולו וקבע: 'בית משפט פסק, הממשלה תבצע'".
גם נציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים ח"כ קארין אלהרר הגיבה הערב למתקפה של לוין. היא כתבה כי "התנהלות השר לוין מבישה. כך נראה שר שמתנהל בהפקרות ומטריל מדינה שלמה. למרות הכל לוין לא יוכל להתחמק, נשיא בית משפט עליון קבוע ימונה".