סגור
משאית נכנסת לירדן דרך מעבר אלנבי
משאית נכנסת לירדן דרך מעבר אלנבי (צילום: עמית שאבי)

אחרי שהיה סגור במשך שבועיים, חזרה תנועת הסחורות במעבר אלנבי

הדרג המדיני והביטחוני הנחה כבר לפני שבוע וחצי לפתוח את המעבר לתנועת סחורות, זאת אחרי שנסגר בעקבות הפיגוע בו נרצחו שלושה ישראלים. מינואר עד אוגוסט  2024 עברו דרך מעבר אלנבי כ-58,000 משאיות מטען 

מעבר אלנבי נפתח הבוקר לתנועת סחורות וזאת לאחר שהיה סגור במשך שבועיים בעקבות הפיגוע בו נרצחו יוחנן שחורי, אדריאן מרסלו פודסמסר ויורי בירנבאום. הפיגוע התרחש כאשר אזרח ירדני הגיע עם משאית למעבר ופתח באש מטווח קרוב על שלושת הישראלים שעבדו במתחם, ומיד לאחר מכן נוטרל על ידי מאבטח של רשות שדות התעופה (רש"ת, המפעילה את מעברי הגבול). במשך שבועיים המעבר שמחבר בין ירדן לבין ישראל ומשמש בעיקר את תושבי הרשות הפלסטינית נסגר למעבר סחורות עקב חשש ביטחוני מצד עובדי המקום שחבריהם נרצחו. מעבר אלנבי הוא אחד העורקים הכלכליים המרכזיים של הרשות הפלסטינית, עוברות דרכו מאות משאיות מדי יום והדרג המדיני והביטחוני הנחה כבר לפני שבוע וחצי לפתוח אותו.
מעבר אלנבי משמש כמעבר גבול בין ישראל לירדן עבור אוכלוסייה פלסטינית ותיירים בעלי אזרחויות שונות והוא מהווה את נקודת היציאה המרכזית של פלסטינים לשאר העולם (דרך שדה התעופה בעמאן). המעבר סגור לתנועת אזרחים ישראלים שיכולים להשתמש במקומו במעבר יצחק רבין הסמוך לאילת ולעיר עקבה ולמעבר נהר הירדן (שייח' חוסיין) הסמוך לבית שאן. מעבר הסחורות דרך המסוף הינו בין ירדן לרשות הפלסטינית, וזה משמש כמעבר גבול הסחורות היחיד בין הרשות הפלסטינית לבין ישות שאינה ישראל. עם זאת, המעבר מופעל על ידי רשות שדות התעופה, רשות המיסים (מכס), רשות האוכלוסין וההגירה וגורמי הביטחון הישראלים.
בינואר-אוגוסט של 2024 עברו דרך מעבר אלנבי כ-58,000 משאיות מטען. בשנים האחרונות מספר המשאיות שעובר דרך המעבר גדל בחדות משנה לשנה: בשנת 2020 עברו דרכו 57,150 משאיות, בשנת 2021 עברו כ-75,500 משאיות, בשנת 2022 כ-89,750 משאיות ובשנת 2023 כ-92,870 משאיות. יש לציין כי הרוב המוחלט של המשאיות מגיעות מכיוון לירדן לרשות הפלסטינית (ייבוא). כל משאית שעוברת במעבר משלמת אגרה בגובה 241 שקל.
כמו כן, לפי נתונים שהתקבלו מבקשת חופש מידע של ג׳ייסון סילברמן, מנהל מחקר ומדיניות בקרן לשיתוף פעולה כלכלי (ECF), בעשור שבין 2012 ל-2021 סיפקה לקופת הרשות הפלסטינית תגמולים בגובה 428 מיליון שקל. המשמעות היא שכל שבוע בו המעבר סגור מוביל למניעת כניסתן של 1,500-2,000 משאיות ולאובדן הכנסות במאות אלפי שקלים לרשות הפלסטינית - שגם ככה נמצאת במצב כלכלי רעוע מאז אירועי ה-7 באוקטובר וההחלטה להגביל את כניסתם של הפועלים הפלסטינים לישראל. גבול ירדן-ישראל נתפס בשנים האחרונות כגבול שקט מבחינה ביטחונית, אך מאז טבח השבעה באוקטובר גברו ניסיונות הפיגועים לאורך הגבול וחלקם אף נוטרלו על ידי כוחות הביטחון הירדניים.