סגור
מגזין נדל"ן 28.11.18 תחנת PRMS מתקן של נתגז לוויסות לחץ גז
מתקן של נתג"ז

פרסום ראשון
נתג"ז השלימה הכפלת צינור גז בדרום ב-350 מיליון שקל

הצינור החדש, באורך 38 ק"מ, ישמש בעיקר להולכת גז טבעי לצרכנים באזור דימונה, מישור רותם וים המלח; העבודות החלו באמצע 2022

החברה הממשלתית נתג"ז (נתיבי גז לישראל) השלימה את הכפלת צינור הגז במקטע ערוער-רותם. הצינור החדש ישמש בעיקר להולכת גז טבעי לצרכנים באזור דימונה, מישור רותם וים המלח. אורך המקטע 38 ק"מ, ועלות הכפלת הצינור עמדה על כ-350 מיליון שקל. העבודות החלו באמצע 2022.
רשת הובלת הגז הטבעי מחולקת לשניים: הראשון - רשת ההולכה המובילה גז טבעי מאסדות ההפקה שבחופי ישראל ועד לצרכני ענק כמו תחנות כוח או לנקודות החיבור לייצוא גז למצרים וירדן. תפקידה של נתג"ז הוא הקמה ותיחזוק של רשת ההולכה. השני - רשת החלוקה הפועלת בלחץ נמוך. רשת החלוקה מתחברת לנקודות ספציפיות ברשת ההולכה ומשם מובילה את הגז הטבעי לצרכנים בינוניים, למשל מפעלי תעשייה או בתי חולים.
ואולם המודל הכלכלי שנבחר לפיתוח רשת החלוקה של הגז הטבעי לא עובד, ומפעלים רבים לא חוברו. את רשת החלוקה אמורות להקים שש חברות פרטיות, כשכל אחת היא מונופול באזור אחר בארץ. אלא שחיבור הגז למפעלי תעשייה ופיתוח רשת החלוקה מתעכב כבר שנים וכעת מקדמים במשרד האנרגיה מהלך להלאים בחזרה את רישיונות החלוקה.
את הרבעון השני של השנה הנוכחית סיימה החברה שבניהולם של היו"ר איה אבידור והמנכ"ל שמואל תורג'מן עם הכנסות של 308 מיליון שקל, עלייה של 6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה בהכנסות נבעה בין היתר מהגדלת הייצוא למצרים על ידי חברות הגז הטבעי הפועלות בחופי ישראל, שהובילה לשימוש נוסף בתשתיות החברה.
עם זאת, עיכוב בהקמת קווי הולכה חדשים בחופי הים בשל המלחמה הגדיל את ההוצאות ברבעון ב-8 מיליון שקל, דבר שהוביל לירידה ברווח התפעולי שעמד על 149 מיליון שקל, לעומת 152.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.
בין היתר, עם תחילת המלחמה נאלצו להפסיק את העבודות בקו אשדוד-אשקלון בשל איסור של הרגולטור באיטליה לאפשר לספינות של המדינה להגיע לאזור. לכן, העבודות שנעשו על ידי קבלן איטלקי חיצוני נדחו – אך בנתג"ז נאלצו לשלם עבור ההמתנה של הספינה וגם על אחסון כל החלקים להקמת הצינור. לפני כחודש דיווחה נתג"ז שהפרויקט יוקם עד 2025, כשעלות ההקמה היא כמיליארד שקל. המלחמה ייקרה את הפרויקט ב-140 מיליון שקל. בעקבות כך הרווח הנקי של נתג"ז הסתכם ב-59.6 מיליון שקל ברבעון, לעומת 71.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 16.5%.