אחרי שרוקן מתוכן: המשרד להגנת הסביבה הסיר את חוק האקלים מסדר היום
אחרי שרוקן מתוכן: המשרד להגנת הסביבה הסיר את חוק האקלים מסדר היום
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, החליטה שלא להעלות את החוק להצבעה בוועדת השרים, בשל דרישת האוצר לרדד את ההתחייבויות שנותרו בו, לאחר שסוכם שהממשלה תוותר על התחייבותה להפחתת פליטות של 50% עד סוף העשור, ותסתפק ב-30% בלבד, באופן שיאפשר לשנות את היעדים תוך כדי תנועה ולא לעמוד בהם
ועדת השרים אמורה הייתה לדון היום (א׳) בחוק האקלים, אך המשרד להגנת הסביבה החליט להסירו מסדר היום. זאת בשל דרישת האוצר לרדד את ההתחייבויות שנותרו בו, לאחר שסוכם שהממשלה תוותר על התחייבותה להפחתת פליטות של 50% עד סוף העשור, ותסתפק ב-30% בלבד, באופן שיאפשר לשנות את היעדים תוך כדי תנועה ולא לעמוד בהם. באוצר דרשו להפחית את היעדים עוד ולהופכם לבלתי מחייבים אף יותר, על ידי הגדרתם כשאיפה בלבד.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, החליטה שלא להעלות את החוק להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה היום, שכן חוסר ההסכמה עלול היה להביא לכך שהשרים יקדמו את החוק עם סייגים משמעותיים. בנוסף, עלתה בממשלה דרישה לפיה יו״ר המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון, יבצע בדיקה כלכלית להיתכנות יישום החוק. בשבוע שעבר, אמר שמחון לכלכליסט כי יציג לממשלה נתונים אשר לפיהם מעבר לאנרגיה מתחדשת, נגזרת של הפחתת פליטות, עשוי להיות יקר מאוד. במשרד האוצר התנגדו בחודשים האחרונים להצבת יעדים של 50% הפחתה בחוק, וטענו כי הוא מציב ״יעד בלתי אפשרי, שיביא לעלויות דרמטיות במשק״. לאחר שלא הושגו הסכמות סופיות בנושא – למרות שסילמן הסכימה להתפשר על יעדי הפחתת הפליטות להם התחייבה הממשלה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, במשרד להגנת הסביבה העדיפו הבוקר להסיר את החוק מסדר יומה של ועדת השרים, ולא להביאו לדיון שבו ייתכן שידו של האוצר תהיה על העליונה.
גם כעת סבורים באוצר כי לא ניתן להשיג יעדים נמוכים בהרבה, על אף שאינם מיישרים קו עם המדינות המפותחות. בימים האחרונים דרש משרד האוצר לקבוע את היעד בחקיקה על 27% - כשם שהוגדר בחוק שעבר בקריאה ראשונה בממשלת לפיד-בנט, ולהוסיף שהממשלה ״תשאף״ לאותו יעד הפחתה, כדי שהמדינה תוכל להימנע בהמשך מתביעות משפטיות – ככל שלא תעמוד ביעדי ההפחתה. נכון להיום, לישראל אין כל תוכנית מאושרת ומתוקצבת לעמידה ביעדי הפחתת הפליטות הנמוכים שהציבה לעצמה עד כה – והיא נכשלת בהשגתם. חוק האקלים עצמו אף הוא לא משרטט מפת דרכים להפחתת הפליטות או מקצה לכך תקציבים.
ברחבי העולם מיישמות מדינות תוכניות שאפתניות להפחתת פליטות ומעבר לאנרגיה מתחדשת. בזמן שישראל אינה מצליחה לחוקק חוק שיקבע הפחתת פליטות של 27% עד סוף העשור בהשוואה לשנת 2015, גרמניה התחייבה ל-51%, בריטניה ל-68%, צרפת ל-46%, ארה״ב ל-50%, יפן ל-43% והאיחוד האירופי ל-45%, בהשוואה לאותה שנה (2015). שעה שישראל מייצרת רק כ-10% מהחשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת נקייה – יעד שהוצב לשנת 2020 והושג רק אשתקד, מדינות רבות בעולם כבר נמצאות בהליך מואץ להחלפת מקורות האנרגיה המזהמים במקורות נקיים.
לפי הערכות סוכנות האנרגיה הבינלאומית, קיבולת החשמל המתבסס על אנרגיה מתחדשת בעולם, תעלה השנה ל-4,500 ג'יגה וואט (GW), כמו תפוקת החשמל הכוללת של סין וארה"ב ביחד. שני שלישים מתוספת האנרגיה המתחדשת בשנה הקרובה, יתבססו על אנרגיה סולארית. עוד לפי הסוכנות, מדינות רבות באירופה ובהן ספרד, גרמניה ואירלנד, ייצרו השנה יותר מ-40% מהחשמל שלהן באמצעות אנרגיה סולארית וטורבינות רוח.