סגור
ד"ר אודליה מינס יו"ר זמנית של הרשות השנייה
ד"ר אודליה מינס (צילום מסך)

בג"ץ הקפיא את סמכויות ד"ר אודליה מינס כמ"מ יו"ר הרשות השנייה

הסמכויות הוקפאו עד לדיון בעתירה שהגישה התנועת לאיכות השלטון. הממשלה אישרה את מינויה בחודש שעבר לאחר פרישת עדן בר-טל, חרף חוות דעת משפטית של משרד התקשורת והיועצת המשפטית לממשלה שלפיה היא אינה עומדת בתנאי הסף

בג"ץ הקפיא את סמכויותיה של ד"ר אודליה מינס כממלאת מקום יו"ר הרשות השנייה עד לדיון בעתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון בנושא מינויה. כמו כן, קבע השופט אלכס שטיין שמינס תידרש להעביר את עמדתה לעתירה עד ה-8 בספטמבר, ולקבוע דיון בעתירה בהרכב של שלושה שופטים.
בחודש שעבר אישרה הממשלה, בתמיכת שר התקשורת שלמה קרעי, את מינויה של מינס כממלאת מקום לתפקיד לאחר פרישתו של עדן בר-טל, תוך התעלמות מחוות הדעת המשפטית של משרד התקשורת והיועצת המשפטית לממשלה על כך שמינס אינה עומדת בתנאי הסף לתפקיד.
על פי עמדת היועצת המשפטית לממשלה, מינויה של מינס לתפקיד בעייתי משתי סיבות: אופן המינוי ואי-עמידתה בתנאי הסף לתפקיד. בייעוץ המשפטי לממשלה ביקרו בחריפות את הבאת המינוי להצבעה תוך כדי ישיבת הממשלה – ושלא הופיע בסדר היום לישיבת הממשלה המתפרסם לפני. במכתב ששלחה היועמ"שית בחודש שעבר נכתב: "תהליך קבלת ההחלטה בממשלה אף הוא פגום. הצעת ההחלטה האמורה לא הופיעה על סדר היום של ישיבת הממשלה והיא הונחה על שולחן הממשלה תוך כדי ישיבתה". כמו כן בממשלה בחרו להתעלם מחוות דעת משפטית שצורפה להחלטה מטעם הייעוץ המשפטי של משרד התקשורת שקבע שאי אפשר למנות את מינס לתפקיד מכיוון שאינה עומדת בתנאי הסף.
לגבי אי העמידה בתנאי הסף נכתב: "הואיל והממשלה איננה מוסמכת לאשר מינוי של אדם שאיננו עומד בתנאי הכשירות המתחייבים על פי החוק, מדובר בהחלטה שהתקבלה בחוסר סמכות, ודינה בטלות. בשל כך, כניסתה לתפקיד של ד"ר מינס כיו"ר המועצה והפעלת סמכויות של יו"ר המועצה על ידה תהיה בניגוד לדין". הסעיף אליו מתייחסת היועמ"שית הוא הדרישה להחזיק בניסיון ניהולי של חמש שנים לפחות בטרם התחלת הכהונה כיו"ר הרשות השנייה.
מינס (42) היא חברה במועצת הרשות השנייה מ-2018. במקביל, מינס מרצה למשפטים במכללת קרית אונו. בעבר כתבה מאמר שבו התנגדה לרגולציה בשוק התקשורת בישראל. במאמר טענה כי ההתערבות הרגולטורית בשוק התקשורת פוגעת בחופש הביטוי.
ביולי הודיע עדן בר-טל על עזיבת תפקיד יו"ר הרשות השנייה, לאור הרעה בתנאי שכרו. לאחר פרישתו מסרו מהרשות השנייה: "בר-טל הודיע לשר (שלמה קרעי) על פרישתו מתפקיד יו"ר מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. במכתבו לשר, הסביר כי לאחרונה עברה החלטה שפוגעת בתנאיו ולכן העדיף לפרוש. פרישתו תיכנס לתוקף בתחילת חודש אוגוסט".
בתקופתו של בר-טל הרשות השנייה איחרה, או כלל לא פירסמה דוחות מעקב שנתיים שאותם היא מחויבת לפרסם. כמו כן, סירבה הרשות השנייה בתקופתו להתערב בסוגיית מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' כמנכ"לית חברת החדשות של ערוץ 13, שהוביל למאבק נרחב של העובדים ולעתירה בנושא לבג"ץ. בתחילת השבוע הודיע ערוץ 13 על סיום תפקידה של שמאלוב ברקוביץ', שתמשיך לכהן כיועצת חיצונית לערוץ.