סגור
מלחמת עזה פעילות צה"ל ב רצועת עזה 23.11.23
פעילות כוחות צה"ל ברצועה. שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון "יש לשחרר את כל החטופים" (צילום: דובר צה"ל)

גלנט לקראת שחרור החטופים הצפוי: "ההפוגה תהיה קצרה"; דיווח: חמאס ישחרר 23 תאילנדים

שר הביטחון התייחס לשחרור המסתמן של 13 חטופים מחר ב-16:00; הצלב האדום: הם יועברו תחילה דרך מעבר רפיח למצרים; דובר משרד החוץ של קטאר הודיע שהפסקת האש תיכנס לתוקפה מחר ב-07:00; לפי הדיווחים, שחרור העובדים התאילנדים ייעשה ללא תנאים, איראן תיווכה; צה"ל חיסל את מפקד הכוח הימי בחאן יונס

23:45 - צה"ל: בהפסקת האש לא תתאפשר תנועת תושבים מדרום הרצועה לצפונה. דובר צה"ל בשפה הערבית אביחי אדרעי הודיע כי עם כניסתה לתוקף של הפסקת האש הזמנית מחר בבוקר "כוחותינו יוצבו בקווי הפסקת האש בתוך הרצועה. כוחותינו יוצבו באזורים שאין בהם אוכלוסיה וימשיכו בתנועות בציר נצרים ובכביש החוף". אדרעי הבהיר כי "לא תתאפשר תנועת תושבים מדרום רצועת עזה לצפון בשום אופן, אלא רק מצפון לדרום", והוסיף: "לא תתאפשר תנועה בלתי מתואמת של משאיות מדרום הרצועה לצפון".
23:20 - נתניהו נפגש עם אנשי זק"א: "המלחמה לא עומדת להסתיים כעת". ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא זק"א אייל משיח, מנכ"ל זק"א דובי ויסנשטרן ומפקדים ומתנדבים בארגון. נתניהו התייחס למלחמה בעזה, ואמר להם כי "המאבק הזה לא עומד להסתיים כרגע, אנחנו נחסל אותם. אין לנו אפשרות אחרת".
22:25 - דיווח: חמאס ישחרר 23 חטופים תאילנדים ללא תנאים, איראן תיווכה. מקור מצרי מסר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי לאחר התקשרות עם חמאס סיפקה איראן לממשלת תאילנד מידע ופרטים בנוגע למצבם של 23 עובדים תאילנדים שנלקחו כבני ערובה בידי הארגון. לפי המקור, חמאס אמר כי ישחרר את החטופים התאילנדים ללא תנאי, בהסתמך על תיווך איראני.
22:15 - ערב הפסקת האש: צה"ל חיסל את מפקד הכוח הימי של חמאס בחאן יונס. מטוסי קרב של חיל האוויר חיסלו בהכוונה מודיעינית של זרוע הים, אמ"ן ושב"כ את עמר אבו ג'אללה, מפקד הכוח הימי של חמאס בחאן יונס ומחבל נוסף מהכוח הימי של הארגון - ערב לפני הפסקת האש. לפי צה"ל, אבו ג'אללה היה מעורב מתחילת הלחימה בשילוח כמה פיגועים ימיים, שסוכלו על ידי כוחות הביטחון. בנוסף, צה"ל השמיד גם מחסני אמצעי לחימה, אתרי מנהור בקרבת החוף, מוצבי אימונים ועמדות תצפית של חמאס.



21:40 - אזעקה הופעלה בקיבוץ משגב עם שבגליל העליון
21:00 - סער: אין שום כוונה לעצור את המלחמה לפני מיטוט חמאס, נעמוד על כך. השר גדעון סער אמר במפגש זום שקיים כי "המלחמה תימשך גם לאחר ביצוע עסקת החטופים". לדבריו, "אין שום כוונה לעצור את המלחמה לפני מיטוט חמאס, אין אפשרות לסיים את המלחמה כשחמאס בשלטון ואין אפשרות לסיים את המלחמה כשלחמאס יש יכולת לאיים על ישראל. זה בהחלטת הקבינט ואנחנו נעמוד על כך".

28 צפייה בגלריה
שר המשפטים גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער
השר גדעון סער
(צילום: יאיר שגיא)


20:30 - דובר צה"ל: עם כניסת ההפוגה לתוקף כוחותינו יתייצבו בקו הפסקת האש. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי התייחס לעסקה לשחרור החטופים ולהפסקת האש, ואמר כי "עם כניסת ההפוגה לתוקף כוחותינו יתייצבו בקו הפסקת האש בתוך רצועת עזה". הגרי הוסיף: "בשעה זו ממשיכות מפקדות צה"ל השונות להיערך למימוש המתווה. אלה יהיו ימים מורכבים. דבר לא סגור עד שיקרה בפועל".
19:35 - גלנט: זו תהיה הפוגה קצרה, בסיומה צפויה לחימה של חודשיים לפחות. שר הביטחון יואב גלנט התייחס לעסקה לשחרור החטופים, ואמר בבסיס שייטת 13 כי "זו תהיה הפוגה קצרה, בסיומה תימשך הלחימה בעוצמה ויווצר לחץ שיחזיר חטופים נוספים. צפויה לחימה נוספת של חודשיים לפחות". לדברי גלנט, "אנחנו הולכים על מנת לחסל את חמאס כמסגרת צבאית ושלטונית. מה שהתברר במבצע הזה כבר מהשלבים הראשונים זה שחמאס מבין רק כוח".
19:15 - הלחימה בג'באליה: אותרו פירי מנהרות ואמצעי לחימה ליד מסגד ובתי ספר. צוות הקרב של חטיבת הנח"ל איתר במהלך פשיטה בפאתי שכונת ג'באליה שבצפון רצועת עזה שישה פירי מנהרות טרור - אחד מהם בתוך מסגד. בפרדס הסמוך למסגד ולבתי ספר ובתי מגורים אותרו משגרי רקטות ואמצעי לחימה. במהלך הקרבות באזור איתרו והשמידו הלוחמים 50 פצצות מרגמה ומשגרים ערוכים לשיגור לעבר שטח ישראל.



18:35 - הצלב האדום: החטופים יועברו תחילה דרך מעבר רפיח למצרים, ואז לישראל. הצלב האדום הודיע כעת כי החטופים שישוחררו מחר במסגרת הפעימה הראשונה בעסקה מול חמאס יועברו מעזה למצרים, דרך מעבר רפיח - ולאחר מכן לישראל. "אנו מקווים שההפוגה תתרום למתן סיוע לכל רצועת עזה", נמסר בהודעה.
17:50 - דובר צה"ל בערבית: "טילים רבים ששיגר חיזבאללה נפלו בדרום לבנון". דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי התייחס למטח ששיגר חיזבאללה בשעות הבוקר לשטח ישראל, וכתב ב-X כי "המערכות המבצעיות של צה"ל מוכיחות: מספר רב של טילי חיזבאללה נפלו בתוך שטח דרום לבנון". לדבריו, "התקיפה הביאה לנזקים כלכליים בכפרים אל-רמייש, עין אבל ואל-ירון. המערכות המבצעיות של צה"ל חושפות כי יותר מ-20 רקטות נפלו בשטח לבנון. חיזבאללה יורה רקטות מאזורים אזרחיים, שחלקן נופלות גם בכפרי הדרום".



17:39 - חלק מחלקי רכבי הנרצחים עשויים להישלח לקבורה. הרב הראשי לישראל, דוד לאו, החליט אתמול (יום ד׳) כי כמוצא אחרון ובצעד חריג ותקדימי, יקברו שרידי מתכות הרכבים אשר נפגעו במתקפת הטרור בשבעה באוקטובר, אם לא ניתן יהיה לחלץ מהם רקמות שיש להביא לקבורה. זק״א סיימו את הטיפול במרבית רכבי הנפגעים בשטח חבל תקומה (עוטף עזה לשעבר), אולם ישנם מאות רכבים שמהם לא הצליחו הכוחות לחלץ באופן מלא את כלל הממצאים בשל הקושי הרב הגלום בכך. מלבד עוצמת הנזק, הסיבה לקושי נובעת מפרק הזמן שחלף מעת המתקפה ועד הטיפול הסבוך באלפי הרכבים באזור. (שני אשכנזי)
17:03 - משפחות חטופים שלא ישוחררו מקבלות עדכון מצה"ל. משפחות החטופים שאינם כלולים ברשימת החטופים שישוחררו החלו לקבל הודעות מקציני צה"ל.
16:50 - עקב אירוע ביטחוני: חסימות כבישים בצפון. כבישים נסגרו לתנועת רכבים בעקבות אירועי ביטחוני במרחב יפתח. הצמתים שייחסמו: כ"ח לכיוון מערב (עליה לרכס), רמות נפתלי לכיוון צפון ומלכיה לכיוון צפון.


16:40 - לשכת ראש הממשלה: ישראל מאשרת שהתקבלה רשימת שמות ראשונית. לפי הודעת הלשכה, "הגורמים הממונים בודקים את פרטי הרשימה ועומדים ברגעים אלה בקשר עם כלל המשפחות". מוקדם יותר אישרו גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, את הודעת קטאר בדבר הפסקת העסקה לשחרור החטופים והפסקת האש בין הארגון לישראל. לפי חמאס, "ההפוגה תימשך 4 ימים, החל מיום שישי בבוקר. בתוך ארבעה ימים ישוחררו 50 חטופים, שלושה אסירים פלסטינים ישוחררו על כל אסיר ציוני אחד".
16:18 - קטאר: 13 חטופים ישוחררו בפעימה הראשונה, מחר ב-16:00. דובר משרד החוץ של קטאר מאג'ד אל-אנסארי הודיע כי "קבוצה ראשונה של 13 אזרחים ישוחררו מהשבי ברצועת עזה מחר בשעה 16:00. חטופים נוספים ישוחררו במהלך ימי הפסקת האש". לדבריו, "סיוע הומניטרי יחל לזרום לרצועה מיד כשתחל הפסקת האש. הסיוע שיזרום יהיה שבריר ממה שעזה צריכה".
16:15 - קטאר: הפסקת האש - מחר ב-7:00, קיבלנו את רשימת המשוחררים. דובר משרד החוץ של קטאר מאג'ד אל-אנסארי התייחס לעסקה לשחרור החטופים, ומסר כי "הפסקת האש ברצועה תתחיל ביום שישי בשעה 7:00 בבוקר". הוא הוסיף כי "התקבלה הרשימה של האזרחים שישוחררו מעזה".
15:20 - נתניהו נזהר, בצל העיכוב בעסקה: "מקווים שנוציא את החטופים שלנו, יש הרבה אתגרים". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפגישה עם שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון לעיכוב בעסקת החטופים, והפעם נשמע זהיר יותר. "אנחנו מקווים שנוציא את החטופים שלנו, יש הרבה אתגרים בדרך. אנחנו מקווים להוציא את הקבוצה הראשונה, ולאחר מכן, אנחנו מחויבים להוציא את כולם".
קמרון, שנכנס לתפקידו לאחרונה והספיק לבקר היום גם בקיבוץ בארי, התייחס אף הוא להתפתחויות האחרונות במלחמה ואמר כי "חשוב שנדבר על ההפוגה ההומניטרית האפשרית. אני חושב שזאת הזדמנות הכרחית כדי להוציא חטופים וכדי להכניס סיוע לעזה. אי-אפשר אף פעם לתרץ לקיחת אנשים בשבי ויש לשחרר את כל החטופים. אני מקווה שכל מי שאחראי להסכם הזה ועומד מאחוריו יאפשר את זה כדי להקל על המשפחות הללו. אז הבה נקווה שאפשר יהיה לעשות את זה". (איתמר אייכנר)

28 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון בפגישה במהלך מלחמת חרבות ברזל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון בפגישה במהלך מלחמת חרבות ברזל
נתניהו וקמרון. "מחויבים להוציא את כולם"
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)

14:45 - וול סטריט ג'ורנל: חמאס מסרב לדרישה שהצלב האדום יבקר את החטופים. לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, עסקת החטופים מתעכבת בין היתר מאחר שחמאס מסרב לדרישת ישראל לאפשר לצלב האדום לבקר את החטופים הנותרים בעזה. גם לגבי החטופים שישתחררו ישראל מבקשת שיועברו לידי הצלב האדום ומהם לישראל, בעוד חמאס מבקש למסור אותם ישירות למצרים דרך מעבר רפיח.
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה אמבולנס ליד מעבר רפיח 1.11.23
מלחמת עזה אמבולנס ליד מעבר רפיח 1.11.23
מעבר רפיח
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
בנוסף, גורמים מצריים טענו בשיחה עם "וול סטריט ג'ורנל" כי קהיר קיבלה מחמאס את הרשימה של עשרת החטופים שישוחררו מרצועת עזה - ויחזרו לישראל. עד כה אין אישור ישראלי רשמי לקיומה של רשימה שכזאת.
14:40 - בצה"ל מאשרים: מנהל בית החולים שיפא נעצר ונחקר בשב"כ. אחרי שבבוקר דיווחו הפלסטינים כי צה"ל עצר את מנהל בית החולים שיפא מוחמד אבו סלמיה, כעת צה"ל מאשר את הדיווח. לפי דובר צה"ל, "נחשפו עדויות רבות לכך שבית החולים תחת ניהולו הישיר שימש כמפקדה של ארגון הטרור חמאס". עוד ציין דובר צה"ל כי חמאס השתמש בבית החולים כמקלט עבור מחבליו לאחר טבח 7 באוקטובר ואף לקח לשם חטופים ישראלים. "דו"ח פתולוגי אישר כי רצח רב"ט נועה מרציאנו אירע בשטח בית החולים", הוסיף. בדובר צה"ל סיכמו: "החלטה בנוגע להמשך החזקתו תתקבל בהתאם לממצאי החקירה ולמעורבות מנהל בית החולים בפעילות טרור".
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה חייל צה"ל ב מנהרה מתחת ל בית החולים שיפא 22.11.23
מלחמת עזה חייל צה"ל ב מנהרה מתחת ל בית החולים שיפא 22.11.23
המנהרה מתחת לשיפא
(צילום: AP Photo/Victor R. Caivano)
14:27 - אזעקה בגליל המערבי. התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בשלומי שבגליל המערבי.
14:14 - רשת BBC: "חמאס הציג דרישות נוספות". גורם מדיני: "זה פתיר". גורם ישראלי אמר לרשת BBC בצל העיכוב בעסקת החטופים כי "חמאס הציג דרישות נוספות לעסקה", אך לא פירט מה הן אותן דרישות. עם זאת, גורם מדיני הבהיר כי "זה פתיר" ובאופטימיות זהירה ציין כי ישנה ציפייה שהעסקה תתחיל מחר. קבינט המלחמה המצומצם יתכנס הערב בבסיס הקריה בתל אביב בשעה 20:00. (איתמר אייכנר)
13:52 - ההטבה הוארכה: רב-קו בחינם למפונים עד סוף השנה. משרד התחבורה ומשרד האוצר אישרו את הארכת הטבת הרב-קו בחינם עבור המפונים עד סוף השנה. ההטבה עומדת על סך של 610 שקלים לכל כרטיס, ובמהלך החודש הבא תיבחן האפשרות להאריך את ההטבה בחודש נוסף, בהתאם למצב.
28 צפייה בגלריה
אגד אוטובוס
אגד אוטובוס
אוטובוס של אגד
(אבי מועלם)
נמסר כי "המפונים יכולים לממש את הזכאות בעמדות שירות מיוחדות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במוקדי המפונים ובמלונות. נציגי משרד התחבורה מגיעים למוקדי פינוי התושבים, הן באופן יזום והן בתאום מראש. יצוין כי כרטיסי הרב-קו הניתנים למפונים חינם, הם בנוסף לשירות ההיסעים החינמי שמפעיל משרד התחבורה, ומאפשר להם ביצוע נסיעות לבתי חולים, מרפאות חוץ, קופות חולים, קניות, ושינוע מיוחד למתקשים בניידות". (רועי רובינשטיין)
13:35 - הפלסטינים טוענים: שיגרנו טיל מג'נין לעבר יישוב ישראלי בשומרון. גדודי אל-עיאש באזור ג'נין, המזוהים עם ארגון הטרור חמאס, טענו כי שיגרו טיל לעבר היישוב שקד שבצפון השומרון, "בתגובה לפשעי הכיבוש בעזה ולמען האסירים". (עינב חלבי)
13:01 - אזעקות בקריית שמונה ובאצבע הגליל. אזעקות הופעלו בקריית שמונה, במושב מנרה ובקיבוץ מרגליות.
12:42 - צה"ל תקף משגרי חיזבאללה אחרי הירי לצפון, 35 רקטות חצו לשטח ישראל. בהמשך לאזעקות ביישובים רבים בצפון מוקדם יותר, צה"ל זיהה כ-35 שיגורים משטח לבנון שחצו ישראל. לוחמי ההגנה האווירית יירטו מספר שיגורים. בנוסף, מחבלים שיגרו משעות הבוקר מספר טילי נ"ט ומרגמות לעבר מספר מרחבים לאורך הגבול. כלי טיס של צה"ל תקף מספר משגרים מהם בוצעו השיגורים. בנוסף, כוחות צה"ל תקפו באמצעות הפצמ"ר המונחה "עוקץ פלדה" משגר נוסף ממנו בוצע ירי. כמו כן, צה"ל תקף בארטילריה את מקורות הירי.
12:39 - שחרור החטופים מתעכב, וברצועת עזה אין הפוגה. בצד הפלסטיני ציפו בקוצר רוח לכניסה לתוקף של ההפוגה ההומניטרית, שנדחתה בגלל העיכוב בעסקת החטופים, גם כדי לנסות ולקבל תמונת מצב ולאמוד את הנזק מפעילות צה"ל בצפון הרצועה. בינתיים, בזמן שהירי לישראל נמשך מדרום ומצפון - הפלסטינים מדווחים על שורת תקיפות אוויריות של צה"ל ברצועה וגם על עשרות הרוגים ופצועים, שמתווספים למניין שבמשרד הבריאות בעזה שבשליטת חמאס טוענים שמתקרב ל-15 אלף הרוגים מתחילת המלחמה.
בשעות האחרונות הפלסטינים דיווחו על המשך הפעילות הקרקעית ברצועה, ולטענתם כאמור כמה נהרגו בפשיטות ישראליות באזור מחנה ג'באליה שבצפון הרצועה. בדרום העיר עזה צה"ל תקף בית באזור אל-סברה, ופעולות דומות נעשו גם בדיר אל-בלאח שבמרכז הרצועה, שם נטען כי נהרג "צלם עיתונות" ובני משפחתו.
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה הרס ב רצועת עזה 23.11.23
מלחמת עזה הרס ב רצועת עזה 23.11.23
ההרס ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל פועל גם בדרום הרצועה, אמנם עדיין לא קרקעית, אך במספר תקיפות אוויריות הותקף בין השאר מסגד במחנה אל-שבורה שבמרכז רפיח. במקביל, הפלסטינים מדווחים גם על פעילות אווירית והפצצות גם באזור חאן יונס. במהלך התקיפות הופצץ בניין מגורים בן שלוש קומות, ששייך למשפחת חבר מועצת המחוקקים של חמאס. (יואב זיתון, עינב חלבי)
12:34 - הפשיטה על מחנה שאטי: תיעוד חדש ממצלמות הגוף של לוחמי אגוז. במסגרת פעילות צה"ל בצפון רצועת עזה, לוחמי יחידת אגוז ביצעו פשיטות ממוקדות על יעדי טרור בלב העיר עזה. הכוחות פשטו על יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס והשמידו תשתיות טרור.
בנוסף, הכווינו הכוחות באמצעות מודיעין איכותי תקיפות מהאוויר על מבנים ממולכדים שהיוו סכנה לכוחות, מחבלים ומצבורי אמצעי לחימה אשר שימשו את מחבלי החמאס. לוחמי היחידה איתרו אמצעי לחימה רבים - מחסניות, חגורת נפץ ורימונים.
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה חיילי יחידת אגוז ב מחנה שאטי 23.11.23
מלחמת עזה חיילי יחידת אגוז ב מחנה שאטי 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה חיילי יחידת אגוז ב מחנה שאטי 23.11.23
מלחמת עזה חיילי יחידת אגוז ב מחנה שאטי 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה חיילי יחידת אגוז ב מחנה שאטי 23.11.23
מלחמת עזה חיילי יחידת אגוז ב מחנה שאטי 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
12:26 - דיווח: בתגובה לירי - צה"ל תקף בלבנון. לפי רשת אל-מנאר של חיזבאללה, צה"ל תקף בכפר מיס אל-ג'בל שבדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
11:55 - דובר צה"ל בערבית בפנייה נוספת לתושבי עזה: "נועו דרומה". דובר צה"ל בערבית סגן-אלוף אביחי אדרעי קרא לתושבי צפון הרצועה להתפנות דרומה פעם נוספת. "אנחנו פונים לתושבי העיר עזה, ובמיוחד לשכונות ג'אבליה ושג'אעיה, לפנות מיידית את אזורי המגורים על מנת לשמור על ביטחונכם", הוא קרא להם. לדבריו, "יש להגיע לדרום ואדי עזה, לאזור ההומניטרי, דרך ציר סלאח א-דין, עד השעה 16:00". (עינב חלבי)
11:37 - שר החוץ של בריטניה ביקר בבארי: "שמעתי וראיתי דברים שלעולם לא אשכח". שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון, שכיהן בעבר כראש הממשלה במדינה, ביקר בקיבוץ בארי שבעוטף עם מקבילו בישראל השר אלי כהן, שהודה לו על התמיכה והעמידה האיתנה לצד ישראל מתחילת המלחמה.
"מנהיגי העולם צריכים לראות את זוועות החמאס במו עיניהם, ולהבין כי ישראל נלחמת בארגון טרור גרוע מדאעש", אמר השר כהן. "גם לאחר ההפוגה הזמנית לשחרור נשים וילדים שנחטפו לעזה, ישראל תמשיך בלחימה עד להשגת היעדים: השמדת שלטון החמאס ברצועת עזה ושחרור כל אחד ואחת מהחטופים".
לאחר הביקור כתב קמרון בפוסט ב-X: "הבוקר, יחד עם אלי כהן, ביקרתי בקיבוץ בארי, אחד היישובים שנפגעו ממתקפת הטרור המחרידה שספגה ישראל ב-7 באוקטובר. רציתי לבוא לכאן כדי לראות את זה בעצמי; שמעתי וראיתי דברים שלעולם לא אשכח". קמרון התייחס גם לעסקת החטופים: "היום הוא גם יום שבו אנו מקווים לראות התקדמות בהפוגה ההומניטרית. זוהי הזדמנות מכרעת להוציא בני ערובה ולהכניס סיוע לעזה, לעזור לאזרחים הפלסטינים המתמודדים עם משבר הומניטרי הולך וגובר".
11:34 - צבע אדום בעוטף עזה. התרעת צבע אדום הופעלה בקיבוץ כיסופים שבעוטף עזה.
11:22 - שני בתים במנרה נפגעו מירי נ"ט. שני בתים בקיבוץ מנרה שבאצבע הגליל נפגעו מירי נ"ט. (יאיר קראוס)
11:12 - חיזבאללה טוען: שיגרנו 48 רקטות במטח האחרון לצפון. חיזבאללה הודיע כי שיגר 48 רקטות במטח האחרון שנורה מלבנון לעבר יישובי הגליל העליון. כמו כן, הארגון הודיע כי פעיל שלו, עלי שביב מחסן, נהרג בדרום לבנון - ההרוג ה-85 משורותיו מפרוץ המלחמה. (ליאור בן ארי)
11:09 - נשיא איראן: ישראל לא השיגה אף אחת ממטרותיה במשך יותר מ-40 ימי לחימה. נשיא איראן איברהים ראיסי אמר בנאום שנשא כי "אחרי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר הציונים הודיעו שהם הולכים לכבוש את עזה ושהם רוצים להשמיד את ההתנגדות - אבל הם לא השיגו אף אחת מהמטרות הללו במשך יותר מ-40 ימי לחימה". לדבריו, "האויב הובסֿ, עם הפסקת האש הזמנית עלינו לומר שהעם הפלסטיני וההתנגדות השיגו ניצחון גדול".
28 צפייה בגלריה
נשיא איראן איבראהים ראיסי 8.10.23
נשיא איראן איבראהים ראיסי 8.10.23
נשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: WANA NEWS AGENCY via REUTERS)
11:04 - אזעקה בגליל העליון. התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בקיבוץ מרגליות שבגבול לבנון.
11:01 - על רקע העיכוב בעסקה החטופים: בלינקן שוחח עם ראש ממשלת קטאר. על רקע העיכוב בכניסתו לתוקף של ההסכם לשחרור החטופים, ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני, שמשמש גם כשר החוץ של האמירות, שוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן. השניים דנו בצעדי תחילת ביצוע הסכם הפסקת האש שהגיעו אליו ישראל וחמאס באמצעות קטאר ובסיוע מצרים וארה"ב, בתהליך שחרור החטופים ובחשיבות הזרמת סיוע הומניטרי לרצועת עזה.
28 צפייה בגלריה
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן מגיע ל ישראל
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן מגיע ל ישראל
בלינקן בביקור בישראל, בתחילת החודש
(צילום: AP)
ראש ממשלת קטאר הדגיש את הצורך להמשיך במאמצים לעצירת המלחמה בעזה ואמר כי הדרך היחידה להשגת שלום הוא פתרון שתי המדינות. בלינקן הביע את תודתה של ארה"ב לקטאר על תפקידה בתיווך שהוביל להפסקת אש ואמר כי ארצו מחויבת לפתרון שתי המדינות. (ליאור בן ארי)
10:31 - יירוטים בשמי הגליל העליון, ההערכות: עשרות שיגורים מלבנון. לפי ההערכות, עשרות שיגורים בוצעו מלבנון במטח האחרון לעבר יישובי הגליל העליון. ממד"א נמסר כי לפי שעה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים. (יאיר קראוס, שמעון אלבז)
10:27 - נסראללה נפגש עם שר החוץ האיראני בביירות. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נפגש עם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן בביירות, בירת לבנון. השניים דנו בהתפתחויות האחרונות בעזה, בלבנון ובשאר האזור, ובאפשרויות הקיימות והמאמצים ל"הפסקת התוקפנות הישראלית" ברצועה. השניים דנו גם ב"אחריות המוטלת על כולם למען פלסטין והאזור כולו". (ליאור בן ארי)
10:17 - עוד אזעקות בגליל העליון. אזעקות הופעלו בכמה יישובים בגליל העליון, בהם יראון, דלתון, רמת דלתון, ברעם, דוב''ב, כרם בן זמרה, ספסופה-כפר חושן, ג'ש-גוש חלב, סאסא, צבעון, אור הגנוז, ביריה, בר יוחאי, מרום גליל, קדיתא, שדה מירון וריחאנייה.
10:16 - האזעקות בגליל: חיזבאללה קיבל אחריות על הירי לעבר הצפון. חיזבאללה קיבל אחריות על הירי לעבר הגליל העליון והמערבי לפני כשעה. צה"ל תקף בתגובה את מקורות הירי. (ליאור בן ארי)
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה הליקופטר של צה"ל מפטרל ב גבול לבנון 23.11.23
מלחמת עזה הליקופטר של צה"ל מפטרל ב גבול לבנון 23.11.23
הליקופטר של צה"ל מפטרל בגבול לבנון
(צילום: jalaa marey / AFP)
09:53 - הרמטכ"ל ברצועה: "אנחנו לא מסיימים את המלחמה, ממשיכים עד הניצחון". הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדי החטיבות של אוגדה 36 בתוך רצועת עזה וקיים הערכת מצב להמשך יחד עם מפקד פיקוד הדרום ומפקד האוגדה. "אנחנו מנסים לחבר בין מטרות המלחמה שהלחץ בתמרון הוא זה שיביא את היכולת להשיג גם את מטרת המלחמה הזו, לייצר את התנאים לשחרור החטופים", אמר. "אנחנו לא מסיימים את המלחמה - אנחנו ממשיכים עד הניצחון, והולכים קדימה וממשיכים באזורים אחרים של חמאס. מאוד גאה בכם, אתם עושים עבודה יוצאת מן הכלל".
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה הרמטכ"ל הרצי הלוי עם כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה 23.11.23
מלחמת עזה הרמטכ"ל הרצי הלוי עם כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה 23.11.23
הרמטכ"ל עם הכוחות ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
09:43 - תמו העתירות נגד עסקת החטופים: בג"ץ דחה עוד שתיים, וקבע כי אין עילה להתערבות. אחרי שדחה אתמול על הסף את העתירה שהגיש ארגון "אלמגור" נגד עסקת החטופים, בג"ץ פסל הבוקר את שתי העתירות הנוספות שהוגשו נגד העסקה. השופטים קבעו כי לא קיימת עילה להתערבות ודחו את הטענה להפליה בין החטופים.
השופט אלכס שטיין קבע כי "טענת העותרים בבג"ץ אשר מייחסת להחלטת הממשלה הפליה פסולה בין החטופים, דינה להידחות. על פניו, וכפי שמשתקף מפעילות הממשלה, ברי הוא כי הממשלה חותרת לשחרורם של כל החטופים וכי מי שמפריד ומפלה ביניהם הוא ארגון הטרור חמאס ועושי דברו".
28 צפייה בגלריה
פרופסור אלכס שטיין שופט בית המשפט העליון
פרופסור אלכס שטיין שופט בית המשפט העליון
השופט אלכס שטיין
(צילום: אוהד צויגנברג)
באשר לשחרור המחבלים באזור ירושלים והסכנה הביטחונית הנשקפת מהם כתב השופט: "החלטה זו התקבלה על יסוד חוות דעת ביטחונית של המטה לביטחון לאומי, אשר גובשה לאחר שהתקבלו עמדות כל גורמי הביטחון. חזקה על הממשלה ועל זרועות הביטחון, עליהן היא מופקדת, שאלה הפעילו ויפעילו את שיקול דעתן באשר להיבטיו הביטחוניים של שחרור מחבלים שחלקם עשוי להגיע לסביבתה של ירושלים. נראה גם כי על הממשלה לא מוטלת חובה לגלות לציבור את פרטי היערכותה הביטחונית ולפרט את הצעדים בהם תנקוט על מנת להבטיח את שלום הציבור ולהגן על ביטחונו באזור ירושלים, או במקום אחר. חזקה על המשיבים כי ישקלו מתן הודעה מתאימה לנפגעי פעולות טרור, ככל שמדובר בשחרורו של מחבל שפגע בהם או בבני משפחתם". (גלעד מורג)
09:40 - בישראל לא מורידים מהפרק אפשרות שגם מחר לא ישוחררו חטופים. אחרי העיכוב בכניסתו לתוקף של ההסכם לשחרור החטופים, בישראל לא מורידים מהפרק אפשרות שגם מחר לא ישוחררו חטופים, ולא רוצים שוב להסתכן בהערכות אופטימיות.
גורם פלסטיני התייחס לעיכוב ביישום ההסכם ואמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי הוא נדחה בשל "דיונים של הרגע האחרון על שמות החטופים הישראלים שישוחררו ותנאי העברתם". (איתמר אייכנר ו-AFP)
28 צפייה בגלריה
מתאספים בכיכר החטופים בתל אביב לפני ההצבעה על העסקה מלחמת עזה 21.11.23
מתאספים בכיכר החטופים בתל אביב לפני ההצבעה על העסקה מלחמת עזה 21.11.23
עצרת למען החטופים בתל אביב
(צילום: טל שחר)
09:08 - האזעקות בצפון: צה"ל תוקף את מקור הירי. בהמשך להתרעות בצפון, מדובר צה"ל נמסר כי זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לעבר שטח ישראל. כוחות צה"ל תוקפים בארטילריה את מקורות הירי.
עוד נמסר כי מוקדם יותר הבוקר כלי טיס של צה"ל זיהה ותקף חוליית נ"ט במרחב זרעית. במקביל, כוח צה"ל תקף את החולייה בארטילריה.
במהלך הלילה שוגר טיל קרקע-אוויר לעבר כלי טיס של צה"ל בשטח לבנון. הטיל יורט בהצלחה על ידי לוחמי ההגנה האווירית. בתגובה לשיגור, כלי טיס של צה"ל תקפו את המשגר ממנו שוגר הטיל ועמדת אחסון אמל"ח.
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פגזים של צה"ל ב גבול לבנון 22.11.23
מלחמת עזה פגזים של צה"ל ב גבול לבנון 22.11.23
פגזים של צה"ל בגבול לבנון
(צילום: jalaa marey / AFP)
08:59 - אזעקה גם בגליל העליון. התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בסאסא שבגליל העליון.
08:52 - אזעקה נוספת בגליל המערבי. התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בבצת ובשלומי שבגליל המערבי.
08:29 - אזעקה בגליל המערבי. התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בערב אל עראמשה שבגליל המערבי.
08:08 - צה"ל: תקפנו ביממה האחרונה 300 מטרות חמאס; פיר מנהרה אותר בתוך מסגד. לפי הודעת דובר צה"ל, במהלך פעילות צה"ל ברצועה, הותקפו מהאוויר ביממה האחרונה כ-300 מטרות טרור של חמאס, ביניהן מפקדות מבצעיות, מנהרות לחימה תת קרקעיות, מחסני אמל"ח, אתרים לייצור אמל"ח ועמדות שיגור נ"ט.
חטיבת האש 215 באוגדה 162 תוקפת מטרות טרור במרחב שכונת ג'באליה. בהכוונת החטיבה, כלי טיס מאויש מרחוק תקף מחבלים שנעו לכיוון כוחות צה"ל עם אמל"ח והותקפה עמדת תצפית שסיכנה את כוחותינו על ידי חימוש מונחה מדויק.
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פעילות צה"ל ב רצועת עזה 23.11.23
מלחמת עזה פעילות צה"ל ב רצועת עזה 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
כלי טיס מאויש מרחוק וטנקים חיסלו מספר חוליות מחבלים במהלך קרבות בצפון הרצועה, בהכוונת לוחמי חטיבת גולני. לוחמי צוות קרב חטיבת 828 איתרו פיר מנהרה הממוקם בתוך מסגד.
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פעילות צה"ל ב רצועת עזה 23.11.23
מלחמת עזה פעילות צה"ל ב רצועת עזה 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
לוחמי גדוד ההנדסה 924 בחטיבה 12 איתרו במרחב החקלאי של בית חאנון פיר מנהרה והשמידו אותו. לוחמי חטיבה 14 איתרו בבית אזרחי במרחב בית חאנון אמצעי לחימה רבים ופיר מנהרה.
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה צה"ל איתר פיר מנהרה ב רצועת עזה 23.11.23
מלחמת עזה צה"ל איתר פיר מנהרה ב רצועת עזה 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פעילות צה"ל ב רצועת עזה 23.11.23
מלחמת עזה פעילות צה"ל ב רצועת עזה 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
07:49 - חמאס: אנו ממתינים לתאריך היעד של כניסת ההפוגה ההומניטרית לתוקף. במקביל להודעת קטאר על התקדמות חיובית בשיחות, יועץ התקשורת של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה הודיע כי "אנו ממתינים לתאריך היעד של כניסת ההפוגה ההומניטרית לתוקף בעזה". הוא ציין בנוסף כי "אנחנו קרובים ליישום ההפוגה ההומניטרית". (עינב חלבי)
28 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה המנהיג המדיני של חמאס 11.5.21
איסמעיל הנייה המנהיג המדיני של חמאס 11.5.21
איסמעיל הנייה
(צילום: גטי אימג'ס)
07:43 - קטאר: הודעה על מועד תחילת הפסקת האש - בשעות הקרובות. דובר משרד החוץ הקטארי מסר כי "השיחות בנוגע לביצוע הסכם הפסקת האש מתקדמות בצורה חיובית, וההודעה על מועד כניסת הפסקת האש לתוקף תהיה בשעות הקרובות. העבודה נמשכת עם שני הצדדים ושותפינו בקהיר ובוושינגטון כדי למהר את התחלת ההסכם". הפסקת האש אמורה לכלול לפי ישראל גם שחרור חטופים, כך שלמעשה, כשתחל ייכנס כל ההסכם לתוקף. (ליאור בן ארי)
07:11 - דיווח פלסטיני: צה"ל עצר את מנהל ביה"ח שיפא, 15 נהרגו בתקיפה אווירית בחאן יונס. לפי דיווחים פלסטיניים, צה"ל עצר במהלך הלילה את מנהל המתחם הרפואי שיפא בעזה, מוחמד אבו סלמיה, וכן כמה אנשי רפואה. עוד דווח כי 15 בני אדם נהרגו בתקיפה אווירית של צה"ל בשכונת ארמידה בחאן יונס. (עינב חלבי)
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פריצת דלת ההדף ב מנהרת הטרור מתחת ל בית החולים שיפא 21.11.23
מלחמת עזה פריצת דלת ההדף ב מנהרת הטרור מתחת ל בית החולים שיפא 21.11.23
פריצת דלת ההדף במנהרת הטרור מתחת לבית החולים שיפא
(צילום: דובר צה"ל)
06:25 - מאות מחבלים חוסלו, יותר מ-13 אלף פגזים נורו לעבר מטרות חמאס: חודש הלחימה של חטיבה 454. דובר צה"ל פרסם תיעוד מתוך פעולותיה של חטיבה 454, המתכללת את האש האווירית והארטילרית של אוגדה 252 זה חודש במרחב העיר עזה. "החטיבה העניקה סיוע אש לכוחות האוגדה הנלחמת במרחב בית חנון וג'אבליה, וכן הפעילה אש אווירית בעזרת מטוסי קרב וכלי טיס נוספים ואש ארטילרית, הכוללת עשרות תותחי 155 מ"מ ומשגרי רומ"ח", נמסר. "יותר מ-13,000 פגזים נורו לעבר מטרות של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ומאות מחבלים חוסלו".
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פעילות חטיבה 454 ב עזה 23.11.23
מלחמת עזה פעילות חטיבה 454 ב עזה 23.11.23
פעילות חטיבה 454 בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל תיארו כי "האש היוותה עמוד ענן לכוחות מתמרנים בשטח, ומנעה ניסיונות ירי נ"ט וצליפה לעבר כוחותינו. החטיבה הייתה אחראית על מספר הצלחות מבצעיות משמעותיות ועל חיסול מחבלים רבים, מהאוויר ומהיבשה, בעזרת סיוע אווירי וארטילרי, תוך שיתוף פעולה צמוד עם הכוחות".
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פעילות חטיבה 454 ב עזה 23.11.23
מלחמת עזה פעילות חטיבה 454 ב עזה 23.11.23
פעילות חטיבה 454 בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פעילות חטיבה 454 של צה"ל ב עזה 23.11.23
מלחמת עזה פעילות חטיבה 454 של צה"ל ב עזה 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
28 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פעילות חטיבה 454 של צה"ל ב עזה 23.11.23
מלחמת עזה פעילות חטיבה 454 של צה"ל ב עזה 23.11.23
(צילום: דובר צה"ל)
06:16 - אזעקות באשקלון והסביבה. אזעקות נשמעו באשקלון ובסביבתה, בין היתר במשען, כפר סילבר וברכיה. ממד"א נמסר זמן קצר לאחר מכן כי לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.
05:47 - דיווח: ישראל החליטה עם קטאר ומצרים לדחות את יישום העסקה לשישי. גורם בכיר בממשל ביידן התייחס לעיכוב ביישום עסקת החטופים, ואמר ל-CNN כי נדרש זמן נוסף כדי להביא לפרטים נוספים הקשורים למיקומם ולמסלולם של כל אחד מהמיועדים לשחרור, וכמו כן ללוגיסטיקה של העברתם. לדברי הגורם, ישראל קיבלה את ההחלטה להעביר את יישום ההסכם ליום שישי יחד עם קטאר ומצרים בכדי להביא למזעור נזקים במסגרת העסקה.
אותו בכיר הוסיף כי העובדה שישראל טרם קיבלה את רשימת שמות המיועדים לשחרור איננה "בעיה רצינית", אולם הוא הוסיף כי זה יהיה מדאיג אם לא תועבר רשימה כזאת עד היום בערב.
28 צפייה בגלריה
צעדת משפחות החטופים חטופים מקיבוץ גזר ללטרון 16.11.23 מלחמה בעזה חרבות ברזל
צעדת משפחות החטופים חטופים מקיבוץ גזר ללטרון 16.11.23 מלחמה בעזה חרבות ברזל
צעדת משפחות החטופים
(צילום: תומר שונם הלוי)
05:21 - הירי התחדש: צבע אדום בעוטף עזה. אזעקה הופעלה בכרם שלום בעוטף עזה.

סיכום חדשות הלילה

ראש המל"ל צחי הנגבי הבהיר הלילה כי שחרור החטופים לא יחל לפני יום שישי: "המגעים לשחרור חטופינו מתקדמים ונמשכים כל העת. תחילת השחרור תתבצע על פי ההסכם המקורי בין הצדדים, ולא לפני יום שישי". גורם בלשכת ראש הממשלה טען כי האחראי לדיווחים שעסקת החטופים תצא לפועל בחמישי בבוקר הוא בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק. לדברי הגורם, "כרגע אין הפסקת אש. מי שהעריך שזה יתחיל ביום חמישי היה אבו מרזוק. אבל רשימת החטופים לא נמסרה וגם ההסכם לא נחתם". גורם מדיני הוסיף כי "על פי הערכת גורמים מדיניים וביטחוניים אלה עיכובים שניתן לפתור אותם בתוך כ-24 שעות".
28 צפייה בגלריה
ראש המל"ל צחי הנגבי
ראש המל"ל צחי הנגבי
ראש המל"ל צחי הנגבי
(צילום: מוטי קמחי)
אדריאן ווטסון, דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, התייחסה לעיכוב ביישום עסקת החטופים: "העסקה סוכמה ונשארת מוסכמת. הצדדים עובדים על פרטים לוגיסטיים סופיים, במיוחד עבור היום הראשון ליישום". בהצהרה לתקשורת אמרה ווטסון כי "השקפתנו היא שאין להשאיר שום דבר ליד המקרה כשבני הערובה ישובו הביתה. המטרה העיקרית שלנו היא להבטיח שהם יובאו הביתה בשלום. זה בדרך, ואנחנו מקווים שהיישום יתחיל ביום שישי בבוקר".
ספינת מלחמה אמריקנית יירטה באזור הים האדום כטב"מים ששוגרו מאזורים בשליטת המיליציה החות'ית - שליחי איראן בתימן. כך לפי הודעת פיקוד מרכז ארה"ב בחשבון ה-X. "הספינה והצוות לא ספגו נזק", נכתב בפוסט.
ישראל תקפה בעיירה בית יאחון שבדרום לבנון. בחיזבאללה אישרו כי בתקיפה נהרג עבאס מוחמד רעד "סראג'", בנו של יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני. בארגון אישרו כי באותה תקיפה נהרגו עוד ארבעה פעילים.