סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' 22.7.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: שלו שלום)

פרסום ראשון
סמוטריץ': לקדם לאלתר תקציב לשנה הבאה - עם גירעון של לא יותר מ-4%

מדובר בשינוי כיוון מבחינת שר האוצר, שסירב עד כה לקדם את התקציב המחייב קיצוצים והעלאות מסים. תקרת הגירעון שהציב סמוטריץ' תחייב התאמות של לפחות 25 מיליארד שקל. עוד דיבר סמוטריץ' על "מהלכים קשים" מול ההסתדרות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצהיר על מחויבותו לגיבוש תקציב מדינה ל-2025 והפציר בדרג המקצועי להתחיל בתהליך לאלתר. זאת, בישיבה דחופה שזימן היום (ב') והסתיימה לפני זמן קצר. לפי נוכחים בישיבה, היא התקיימה באווירה טובה. סמוטריץ' ציין כי מי שיוביל את גיבוש התקציב יהיה הדרג המקצועי במשרד, דבר שהפתיע לא מעט מאנשי משרדו. סמוטריץ' יזמן מחר מסיבת עיתונאים להצגת עיקרי התקציב.
עד כה סירב סמוטריץ' לקדם את התקציב, שכפי שנחשף אתמול בכלכליסט מחייב התאמות של 40-50 מיליארד שקל, כך לפי הנתונים של אגף תקציבים. כעת, עצם הנכונות של שר האוצר לקדם את התקציב היא בשורה. נזכיר כי לפי הלו"ז המקורי של אגף התקציבים, הממשלה הייתה אמורה לאשר את התקציב ב-15 באוגוסט.
כמו כן, סמוטריץ' דרש כי תקרת הגירעון בתקציב לא תעמוד על יותר מ-4% תמ"ג, מה שידרוש התאמות כמו קיצוצים והעלאות מסים בסדר גודל של לפחות 25 מיליארד שקל (כלומר, הגירעון לא יהיה תוצאתי). נזכיר כי הגירעון התקציבי כבר עומד על 8.1% תמ"ג וצפוי להגיע ל-8.5% תמ"ג עד שיתחיל לרדת מחדש. תקרת התקציב לשנת 2024 נקבעה על 6.6% תמ"ג, אך רוב הכלכלנים בשוק סבורים כי הוא לא ירד מ-7% תמ"ג.
כדי להתמודד עם הגירעון, דיבר סמוטריץ' על "מהלכים קשים" מול ההסתדרות, כלשונו. סמוטריץ' אמר את הדברים ברקע השביתה שתהקיימה היום, עליה הכריז יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בעקבות רצח 6 החטופים. מוקדם יותר היום האשים סמוטריץ' את בר דוד בכך שהוא "מגשים את חלומו של סינוואר".
עוד טען שר האוצר בדיון כי קיבל את הסכמתם של יו"ר ועדת כספים ויו"ר דגל התורה משה גפני ויו"ר ש"ס אריה דרעי להקפאת עדכון הקצבאות (לא ברור לאלו קצבאות הוא התכוון בדיוק), שאמורות לעלות ב-1 בינואר באופן אוטומטי בהתאם לעליית המדד. כדי להספיק לבצע צעד זה לפי כניסת העדכון לתוקף, יש לאשרו באופן מידי. מהלך זה יכול לחסוך כמה מיליארדי שקלים.
באוצר הופתעו מאוד מה"דחיפות" של סמוטריץ', שמעכב את גיבוש התקציב זו תקופה ארוכה, ומהאווירה הטובה והנכונות לשתף את הדרג המקצועי בתהליך. רבים העריכו כי אותה זריזות פתאומית נובעת מהעובדה כי בשבוע הבא צפויים לנחות בארץ נציגי סוכנות הדירוג מודי'ס, הבוחנת הורדת דירוג אשראי נוספת לישראל, אחרי שכבר הורידה אותו בפברואר.
סמוטריץ' כבר קבע ישיבת המשך במשרד רה"מ ביום חמישי הקרוב לצורך הצגת עקרונות התקציב. ההערכות הן שאם הוא באמת ובתמים מעוניין לקדם את התאמות בתקציב - האינטרס שלו הוא שגם ראש הממשלה נתניהו "יכניס ידיים" לתהליך שיכלול צעדים לא פופולריים.
אתמול נחשף בכלכליסט שראשי אגף תקציבים במשרד האוצר נועדו בסוף השבוע עם היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, אבי שמחון, והציגו לו את עקרונות תקציב 2025 ואת הצעדים הנדרשים כדי למנוע ממדינת ישראל להידרדר למשבר פיסקאלי. זאת, מכיוון שלפי אותם גורמים באוצר, התחזיות הנוכחיות הן "אופטימיות למדי" וקיימים סיכונים גבוהים להחמרת המצב הביטחוני והכלכלי. באוצר מזהירים מפני "סחרור" שעלול להוביל למשבר.