סגור
כלב בגינה ציבורית
כלב בגינה ציבורית (צילום: תומי הרפז)

אושר: לא אספתם אחרי הכלב? מאגר DNA יסייע לעירייה לאתר אתכם

לפי הצעת החוק שאושרה בקריאה שנייה ושלישית, רשות מקומית תוכל להקים מאגר DNA שיכלול מידע גנטי של כלבים שבעליהם גרים בתחומי הרשות. כך תוכל הרשות לאתר בעלים של כלבים שהשאירו גללים בשטח ציבורי ולקנוס אותם. הבעיה: לא ניתן לחייב את התושבים לתת דגימה

מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ נאור שירי וח"כ אלי דלל, העוסקת בהקמת מאגר מידע גנטי של כלבים. לפי ההצעה שאושרה, רשות מקומית תהיה רשאית להקים ולהפעיל מאגר DNA לכלבים, שיכלול מידע גנטי של כלבים שבעליהם מתגוררים בתחומי הרשות. המאגר יוכל לשמש את הרשות לצורך איתור בעלים של כלבים שהשאירו גללים בשטח ציבורי ובכך לאכוף את החוק ולקנוס אותם. אולם לעת עתה החוק חסר שיניים, שכן תושבים שיסרבו לתת דגימה – לא ייקנסו בשל כך.
רשות שהקימה מאגר תהיה רשאית ליטול דגימה חד-פעמית מכלבים שבעליהם מתגוררים באופן קבוע בשטחי הרשות. בנוסף, היא תוכל להשתמש במאגר כדי לאתר בעלי כלבים שהגללים שלהם נמצאו בשטחי הרשות. עוד נקבע כי הממשלה תמנה שר שיהיה אחראי על ביצוע החוק, והשר יהיה רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצוע. עד אז, יישום החוק לא יכלול מנגנוני אכיפה. טרם הוחלט מי יהיה השר האחראי בשל העובדה כי אף שר לא היה מוכן לקחת על עצמו את התפקיד.
אישור החוק בוועדת הכלכלה לווה במחלוקות עזות בממשלה עצמה. כך למשל, עלתה מחלוקת באשר לשאלה אם ניתן יהיה לחייב או לקנוס בעלי כלבים שלא ירצו לתת דגימה למאגר. למרות שהחוק עבר היום בכנסת, עדיין אין תשובה לאותה שאלה, ותידרש חקיקת חוקי עזר עירוניים שיסייעו באכיפה. יתר על כן, כלל לא ברור אם יהיה מנגנון כלכלי שיצדיק את הקמת המאגרים ברשויות המקומיות, ודאי אילו לא ייקבע בתקנות עזר כי ניתן לחייב את בעלי הכלבים בגין נטילת הדגימה.
יו"ר איגוד הווטרינרים, ד"ר אבי צרפתי, אמר בשבוע שעבר בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בנושא: "מפגעים מצואת כלבים ברחובות זה מקום שלישי או רביעי בתלונות למוקדים עירוניים. אנחנו מנסים מזה שנים לתת תמריצים חיוביים לאסוף גללים, נותנים שקיות, הצענו פחים ואפילו חיסונים בחינם וזה לא עוזר. אם לא יתנו לנו אפשרות להפעיל סנקציה, לא נוכל להקים את התהליך הזה".