סגור
רוגלה פגסוס NSO
לוגו רוגלת פגסוס של NSO ( אילוסטרציה)

בג"ץ לוועדת הרוגלות: לא לזמן שוטרים לעדות עד הכרעה בעתירה נגד פעולתה

ועדת הרוגלות פנתה למשטרה וביקשה לזמן לעדות בחודש ספטמבר קציני משטרה מחטיבת הסייבר סיגינט שהיו מעורבים בהפעלת כלי סייבר התקפים על אזרחיים. המשטרה, בגיבוי משרד המשפטים, ביקשה לדחות את הזימונים עד לדיון בעתירה לבג"ץ נגד פעילות הוועדה שיתקיים בסוף החודש. בג"ץ לוועדת הרוגלות: הימנעו מזימון השוטרים עד הדיון ב-23.9 

שופט בית המשפט העליון, יחיאל כשר, הוראה לוועדה הממשלתית לחקירת השימוש בכלי סייבר התקפיים על אזרחים (ועדת הרוגלות), לא לזמן לעדות שוטרים עד הדיון שנקבע בעתירה שהוגשה לבג"צ נגד עבודתה.
הדיון בעתירה נקבע לסוף החודש (23.9). הפניה לבג"צ להורות על הרחבת צו הביניים שניתן ומקפיא חלקית את העבודה, הגיע לאחר שמזכיר ועדת הרוגלות, עו"ד הראל וינברג, שלח לרכז המנהלת הפנימית שהקימה המשטרה בעקבות הקמת הוועדה רפ"ק אריאל פס, לו"ז לחודש ספטמבר לתיאום עדויות שוטרים.
על פי הלו"ז, במהלך החודש היו אמורים להעיד בפני הוועדה שוטרים ששירתו או משרתים עדיין בחטיבת הסייבר סיגינט של המשטרה, והיו מעורבים בהפעלת כלי הסייבר ההתקפים כגון פגסוס של NSO (סייפן בעגה המשטרתית), שתחקיר "כלכליסט" הצביע על כשלים חמורים בהפעלתם.
בין השוטרים שזומנו למתן עדות: רם אקשטיין, לשעבר ראש מחלקת טכנולוגיות; כרמית יאיר זריהן, מ"מ של ראש מחלקת טכנולוגיות; ענת סיגל, היועצת המשפטית של חטיבת הסייבר-סיגינט; נאווה נחום, מנהלת טכנולוגיות ומבצעים; וכן מפעילי קציני מודיעין שהפעילו את כלי הסייבר ואנליסטים בחטיבה ובהם: עמיחי רייך, שחר זליקוביץ', טל רואש, שלום (שולי) בן שמעון, יוסי לוי, אורית חיימי, יוליה צ'ופינסקי, אלכס אוחובסקי ושי מנטין.
רפ"ק פס, כאמור מזכיר המנהלית שהוקמה במשטרה לעבודה מול ועדת הרוגלות, כתב בתשובה כי: "בזימונים של שוטרים אלה להעיד בפני הוועדה בטרם הוכרעה הבקשה לצו ביניים, יש חשש כי תכלית הדיון לא תקוים. דומה כי יש מקום להמתין עם שמיעת עדותם עד להכרעה, וכל הפחות לא לזמנם עד לדיון שממילא מתקיים בקרוב".
כאמור משרד המשפטים, באמצעות מחלקת הבג"צים, פנה לבג"ץ וביקש שלאור עמדת המשטרה, יורה בית המשפט לוועדה שלא לזמן שוטרים עד דיון בעתירה. כאמור, השופט כשר נענה לבקשה.
כשר כתב כי "מבלי להביע עמדות לגופן של הבקשות, הוועדה תימנע מלזמן גורמים ממשטרת ישראל להתייצב למתן עדות בפניה, וגורמי משטרה שכבר זומנו לעדות לפנייה ימנעו מלהתיצב למתן עדות, והכל עד למתן החלטה אחרת".