סגור
בצלאל סמוטריץ' ו בנימין נתניהו
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חשש: הורדת הדירוג של מודי'ס תהיה בשתי דרגות

כלכלני סוכנות הדירוג סבורים כי הסיכונים הביטחוניים לישראל חמורים וממושכים הרבה יותר מהתרחיש האופטימי של האוצר; הם צפויים לנמק את הורדת הדירוג גם באמצעות הצבעה על חוסר היכולת של הממשלה לטפל בסוגיות כלכליות וחברתיות דחופות, ולהזכיר את הרפורמה המשטרית

חברת הדירוג מודי'ס צפויה להודיע הערב (ו') על הורדת דירוג אשראי נוספת למדינת ישראל, וזאת אחרי ההורדה שהתבצעה בפברואר 2024 - מרמה של A1 ל-A2.
הורדת הדירוג לא תפתיע איש, וזאת משלושה טעמים. ראשית, כבר בהורדת הדירוג הקודמת בפברואר מודי'ס העניקה לישראל תחזית שלילית, כך שההורדה הנוספת נמצאת מזמן על השולחן. שנית, במהלך השבועות האחרונים, וביתר שאת בשבוע האחרון, התרבו המסרים מגופים ודמויות שעמדו בקשר עם חברת הדירוג, כי מדובר בהחלטה סופית. שלישית, מבחינה מהותית המצב הכלכלי, החברתי, והביטחוני בישראל נראה סבוך למדי, הזמן שחלף לא הקטין את סימני השאלה. ולכן הורדת הדירוג שתפורסם במלואה הערב, לא מפתיעה איש. לכלכליסט נודע כי בחברת הדירוג התעקשו שלא להמתין עם הורדת הדירוג, זאת למרות הפצרות של בכירים באוצר ובבנק ישראל.


עם זאת, נכון לרגע זה קשה לדעת מה יהיה היקף ההורדה, גורמים שליוו את תהליך הדירוג התרשמו כי ההורדה תהיה משמעותית, כלומר ייתכן מאוד שהיא תהיה בשתי דרגות מ-A2 ל-Baa, שהוא המקביל לדירוג BBB אצל פיץ' ו-S&P . נזכיר, כי האג"ח הישראלי נסחר בשווקים ברמה המשקפת דירוג אשראי של BBB. אפשרות אחרת היא: שתהיה הורדה של דרגה מ-A2 ל-A3 עם תחזית שלילית והודעה המנוסחת בצורה הרומזת כי בכוונת החברה לבחון הורדת דירוג נוספת בקרוב.
כאמור, יש להעניק חשיבות מיוחדת לנימוקים שמודי'ס יתנו בהורדת הדירוג. צריך לזכור שבשבועות האחרונים משרד האוצר החל לקדם את תקציב 2025 אחרי תקופה ארוכה שלא עשו זאת, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' אף הצהיר כי הוא ישמור על גירעון של 4% בלבד. בשבוע האחרון, האוצר אף פירסם את השינויים המבניים ואת המסים שהוא מעוניין להכניס כבר בתקציב הקרוב. כל המהלכים הללו לקחו בחשבון את הורדת הדירוג הצפויה וניסו להשפיע על ביטול ההורדה או על דחייתה, אך ללא הצלחה.
לכלכליסט נודע, כי בחברת הדירוג לא השתכנעו כי יש אפשרות לעמוד בגירעון של 4% וביחס חוב-תוצר שמתחיל להתכנס בשנת 2025. זאת מכיוון שלא מקבלים שם את התרחיש שבו ישראל תיהנה מריבאונד אחרי המלחמה, ולא את התחזית של 4.4% צמיחה ב-2025 וצמיחה של 4% בממוצע בשנים הקרובות. הם סבורים שההתאוששות תהיה איטית.
לכלכליסט נודע, כי החלטת ההורדה של מודי'ס מתבססת על דאגות נוספות בהקשר למתרחש בתוך ישראל. בראש ובראשונה, הם סבורים כי הסיכונים הביטחוניים הרבה יותר ממושכים וארוכים מהתרחיש האופטימי של האוצר (בהקשר זה יש לציין כי ההערכות המקוריות באוצר לשנת 2024 היו שהמלחמה תסתיים ברבעון הראשון, ש"ט). מעבר לכך, בחברה צפויים לנמק את הורדת הדירוג גם באמצעות הצבעה על חוסר היכולת של הממשלה לטפל בסוגיות כלכליות וחברתיות דחופות. כמו כן, גם בהורדת דירוג זו הם צפויים להזכיר את הרפורמה המשטרית, ואת החשש מהחלשת המוסדות הכלכליים והמשפטיים בישראל.
השאלה החשובה ביותר עבור הישראלים היא מה המשמעות של הורדת הדירוג. אחד הטיעונים הרווחים והמרגיעים הוא שחברות הדירוג נמצאות תמיד אחרי השוק, מאז המשבר ב-2008 אף אחד לא מתייחס אליהן, ובכל מקרה בשוק אנחנו מתומחרים בטריפל B. מי שניסח את הטיעון הזה בצורה בוטה, הוא לא אחר מאשר סמוטריץ' בעצמו שאמר במסיבת עיתונאים: "אני לא עסוק בהורדת הדירוג, זה לא מטריד אותי. אנחנו מתומחרים בשוק האג"ח בכל מקרה בטריפל B, אני לא מוטרד מזה, לא נבהל, לא ראיתי שהורדות הדירוג ייקרו לנו את הריבית, רוב החוב אצלנו מקומי".
אלא שהגישה הזו לא אחראית, שגויה, ולא מספרת את כל הסיפור. זה נכון שבטווח המיידי השווקים מהירים יותר מחברות הדירוג, אך לדירוג הנמוך יש השפעה ארוכת טווח על האופן שבו ישראל נתפסת בשווקים, חברות הדירוג הן גורם חשוב ביצירת הסנטימנט סביב מדינת ישראל. ודרך אחרת לחשוב על זה: ללא הורדת הדירוג היה קל יותר להחזיר לכאן משקיעים ולהוריד את פרמיית הסיכון של ישראל. שנית, למרות שההורדה צפויה, לפעמים השווקים מגיבים גם להתממשות של תרחיש ידוע מראש, ולשם כך נצטרך להמתין לשבוע הבא ולראות האם הורדת הדירוג גורמת לעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל בשווקים. בהקשר זה, קיים חשש בקרב בכירים בפקידות הכלכלית בישראל כי הגישה המחמירה של חברת הדירוג תהיה בגדר "נבואה המגשימה את עצמה", ותייצר תפיסה שלילית בשווקים.
ומעבר לכך, חברות הדירוג הן גם הזדמנות עבור הממשלה, פקידיה ונבחריה, להסתכל במראה מקצועית ואובייקטיבית למדי. חברות הדירוג הן גורם שיש לו נקודת מבט השוואתית רחבה, שנעזר באנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, ושיש לו יכולת לתת תמונה רחבה המנותקת מהפוליטיקה של הרגע. מרגע שהורדת הדירוג צפויה להתרחש , יש לנצל את המראה שדחפו לנו לפנים, להסתכל בה, ולראות מה אפשר לשפר. יש לקוות שהתגובות של גורמי המקצוע במשרד ושל שר האוצר יהיו תגובות שלא עוסקות רק בהתמרמרות, אלא גם מסמלות כי יש לנו הנהגה כלכלית שפתוחה לביקורת, ומקבלת את הורדת הדירוג כשיעורי בית שיכולים לשפר את איכות החיים בישראל.