סגור

משרדי הממשלה מתקוטטים: מי אחראי לזיהום מאוניות?

המדינה הצטרפה ב־1983 לאמנה למניעת זיהום מכלי שיט אך לא השלימה חקיקה בנושא. משרד התחבורה: "עשן שחור מאוניות זה הגנת הסביבה"

בשבוע שעבר אושרו בוועדת הכלכלה תקנות שיאסרו על השלכת אשפה מכלי שיט לים בהתאם לאמנת מרפול (MARPOL), האמנה הבינלאומית למניעת זיהום מאוניות.
ישראל הצטרפה לאמנה ב־1983, אך מעולם לא עמדה בכל תנאיה. האמנה מורכבת משישה נספחים, שכל אחד מהם עוסק בנושא אחר: זיהום נפט ותזקיקיו, נוזלים רעילים המשונעים בתפזורת, חומרים מזיקים המשונעים באריזות, שפכים, אשפה וזיהום אוויר. נכון להיום, המדינה עומדת בארבעה מתוך ששת הסעיפים כאשר נושאי השפכים וזיהום האוויר אינם מוסדרים בחקיקה או תקינה.
במשרד התחבורה ובמשרד להגנת הסביבה טוענים כי הם מקדמים את אשרור שני הנספחים הנותרים.

1 צפייה בגלריה
אוניית משא פולטת עשן שחור
אוניית משא פולטת עשן שחור
אוניית משא פולטת עשן שחור
(צילום: שאטרסטוק)

עם זאת, בכיר במשרד התחבורה אמר ל"כלכליסט" כי הבעיה העיקרית כלל לא נמצאת בגזרתם אלא תחת אחריות המשרד להגנת הסביבה. "כבר ארבע שנים שאנחנו אומרים למשרד להגנת הסביבה שצריך לטפל בנושא העשן השחור שיוצא מהאוניות בהתאם לחוק אוויר נקי. אנחנו לא מבינים למה הם לא רוצים לטפל בדבר הזה", אמר הבכיר. לדבריו, העשן השחור הוא זה שמוביל לזיהום העיקרי מאוניות שפוקדות את נמלי ישראל.
גם במשרד להגנת הסביבה יש ביקורת על משרד התחבורה ורשות הספנות (רספ"ן). רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, אמר ל"כלכליסט": "אנחנו שמחים שהתקנות אושרו אבל עדיין יש כמה בעיות". הבעיה הראשונה היא שלמשרד להגנת הסביבה אין סמכות לעיכוב אונייה, גם אם תהיה עבירה או חריגה. הבעיה השנייה היא שלמפקחי המשרד להגנת הסביבה אין סמכות לפתוח בחקירה פלילית במקרה של זיהום. סמכות זו נתונה למשטרה בלבד.
מחקר במימון המשרד להגנת הסביבה מצא כי בשנת 2018 הפליטות מכלי שיט בנמלי הים בישראל היוו כ־16% מסך פליטות תחמוצות הגופרית, 8% מסך תחמוצות החנקן וכ־7% מסך פליטות החלקיקים הנשימים העדינים (2.5PM) בישראל המוגדרים כמזהמים.
ממשרד התחבורה נמסר: "ישראל עומדת בתנאי האמנה הבינלאומית למניעת זיהום ים מאוניות, למעט כמה נספחים הצפויים להיות מאושרים בקרוב. נושא פליטות עשן שחור מאוניות נמצא באחריות המשרד להגנת הסביבה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לפני כארבע שנים נמסר לנו כי משרד התחבורה אינו מתכוון לטפל בנושא פליטת עשן שחור חלקיקי מאוניות. לכן, לקחנו על עצמנו את האחריות לעניין והתחלנו בהליך חקיקה של כתיבת תקנות לפי חוק אוויר נקי".