בגלל הליכוד ויש עתיד: חוק המטרו לא יעלה להצבעה - למרות שיש רוב
בגלל הליכוד ויש עתיד: חוק המטרו לא יעלה להצבעה - למרות שיש רוב
חוק המטרו אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל – רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל. הרשימה המשותפת הודיעה שתתמוך בחוק לאור הסכמה שהרכבת התחתית תגיע עד לטירה, אך בליכוד ויש עתיד מונעים הצבעה
מפלגת הליכוד הטילה וטו על העלאת חוק המטרו לקריאה שנייה ושלישית במליאה, ויש עתיד הסכימו לא להעלות אותו בשלב זה להצבעה כדי להעביר במקום זאת חוקים שיש עליהם הסכמה בין שתי הסיעות. במפלגת העבודה ובישראל ביתנו מתנגדים לסיכום הזה. חברי הרשימה המשותפת הודיעו כי הם יתמכו בחוק המטרו, וזאת בתמורה להבטחות ממשרד התחבורה, ובראשן הבטחה כי הרכבת התחתית של גוש דן תגיע עד לטירה – ותהיה תחנה במקום. חוק המטרו, שחלק ממנו עבר בחוק ההסדרים הקודם, אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל – רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל.
מפלגת הליכוד מונעת את העברת חוק המטרו כדי למנוע הישג מהקואליציה, אך במפלגה יש גם ח"כים שבעבר התבטאו נגד הפרויקט. מי שמוביל את המשא ומתן מול יש עתיד הם חברי הכנסת יואב קיש ודוד ביטן. גורמים בליכוד אישרו כי המפלגה מתנגדת לחוק אך הוסיפו כי: "אין הסכמות על כלום, הקואליציה מחליטה מה עולה להצבעה". במפלגת העבודה, בישראל ביתנו ובמשרדי הממשלה השונים מאשימים את יש עתיד בכך שהם זנחו את החוק וכי הוא לא נמצא בסדר העדיפויות גבוה אצל המפלגה. שרת התחבורה מיכאלי טוענת כי היא מעכבת את ההסכמות על שאר החקיקה בגלל ההחלטה לא לקדם את חוק המטרו. ביש עתיד אמרו ל"כלכליסט" בתגובה כי "אם אנחנו נעלה את חוק המטרו אז כל ההסכמות שלנו עם הליכוד יילכו לפח ובמקום 50 חוקים נעביר חמישה חוקים".
על מנת לגבש רוב לחוק, בקואליציה הצליחו להשיג את תמיכת הרשימה המשותפת. במשותפת טוענים כי משרד התחבורה הבטיח להם כי בלוד יקומו 6 תחנות מטרו, כאשר בתכנון המקורי מתוכננות שם 5 תחנות בלבד. כמו כן, במשותפת גם נפגשו עם מחאת תושבי רעננה ובחנו אפשרות של העברת תחנת המטרו לבית לוינשטיין, אך לאחר שהבינו כי זה לא הגיוני מבחינה הנדסית – סיכמו עם משרד התחבורה על כך שיהיו שאטלים מונגשים לבית לוינשטיין מתחנת המטרו הקרובה למוסד – ומרוחקת ממנו בכ-800 מטר בלבד.
ח"כ עופר כסיף אמר ל"כלכליסט" כי הוא בחן את החוק במשך הרבה זמן, "מבחינתי זה עניין מקצועי קודם כל ואני לא נוטה להיות חפיפניק. היו לנו כמה וכמה דרישות, רובן ככולן נענו ואנחנו נצביע בעד כל הסיעה" – אמר כסיף ל"כלכליסט", "הדבר הכי חשוב מבחינתנו היה שתהיה תחנה בטירה".
חוק המטרו, שחלק ממנו עבר בחוק ההסדרים הקודם, אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל – רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל. המטרו הוא אולי הפתרון היחיד ל"בעיית הפקקים", וזה צפוי לשנות לטובה את מרקם החיים של מיליוני ישראלים בין רעננה בצפון לרחובות בדרום. אי־העברת חוק המטרו בכנסת הנוכחית עלולה לעכב את הפרויקט לזמן לא ידוע ולגרום לנזק של מיליארדים.
חוק המטרו שאושר מתפרס על כ-70 עמודים ומחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון עוסק במוסדות ובמבנה הארגוני שיאפשרו את בניית המטרו, ובמרכזם המועצה המאסדרת בהובלת משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר, שתנהל את הפרויקט המורכב. החלק השני עוסק ברגולציה ובתיאום תשתיות בין גופים שונים (חברות התשתיות השונות, איכות הסביבה, כבאות והצלה), ואילו החלק השלישי עוסק במדיניות המקרקעין של המטרו ושטחי ההשפעה של התחנות בכל הקשור להתחדשות עירונית. החלק שעוסק במימון המטרו ובמדיניות המיסוי עבר יחד עם חוק ההסדרים.
אורך רשת קווי המטרו צפויה להיות 150 ק"מ, ולכלול 109 תחנות ב-24 רשויות. המטרו צפוי לשרת כ-2 מיליון נוסעים ביום. רשת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח. עלות ההקמה של הפרויקט מוערכת בלמעלה מ-150 מיליארד שקל. נכון לעכשיו, הוועדה הארצית לתכנון אישרה את קווי המטרו M3 ו-M1 דרום. קווי המטרו M2 ו-M1 צפון עדיין לא אושרו סופית, וכעת הם בשלב שלאחר שימוע של חוקרת חיצונית.
קו המטרו M1 צפוי לכלול 31 תחנות, ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון, ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות, ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון לבאר יעקב, רמלה ולוד.
קו המטרו M2 יעבור בציר מזרח-מערב, ויחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית לגלעין המטרופולין. אורכו של הקו יהיה כ-26 ק"מ, והוא צפוי לשרת תשע רשויות מקומיות ולכלול כ-22 תחנות לאורכו. הקו צפוי לשרת את תושבי חולון, בת ים, תל אביב יפו, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקווה והמועצה האזורית דרום השרון.
קו המטרו M3 יהיה באורך 40 ק"מ והוא יכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נמל התעופה בן-גוריון. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, ויעבור דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.