סגור
Dun's 100

הסכנות שבביטול עילת הסבירות למערכת התכנון והבניה בישראל

עילת הסבירות היא אחת העילות המרכזיות שדרכן מבקר בית המשפט החלטות של הממשלה, השרים, והשלטון המקומי בתחום התכנון והבניה. בתוך כך, בודק בית המשפט אם מוסד התכנון והגורם התכנוני המחליט אסף כראוי את העובדות, שקל כראוי את כלל השיקולים הרלוונטיים, בדק כראוי את חלופות ההחלטה האפשריות לאותו מקרה, ושההחלטה בה בחר מאוזנת ואינה בלתי סבירה באופן קיצוני. ככלל, מתחם ההתערבות של בית המשפט בהחלטות תכנון ובניה מצומצם. בית המשפט נוהג באיפוק ונזהר מלשים את שיקול דעתו תחת שיקול דעת הגורם התכנוני המחליט. כך גם מלמדים הנתונים של הנהלת בתי המשפט ולפיהם שיעור המקרים שבהם התערבו בית המשפט העליון ובתי המשפט המחוזיים בהחלטות תכנון ובניה זעיר מאוד. החוק המוצע מבקש עתה לצמצם עוד יותר את הטרקלין הצר ממילא שדרכו מבקר בית המשפט החלטות תכנוניות, והפעם על ידי ביטול עילת הסבירות. לביטול עילת הסבירות השלכות שליליות חמורות על מערכת התכנון והבניה ברמה הלאומית וברמה המקומית.
באשר לרמה הלאומית, הממשלה היא גורם התכנון העליון בארץ. היא זו שמאשרת תוכניות מתאר ארציות ותוכניות לתשתיות לאומיות, הנוגעות לכלל תחומי החיים. החוק המוצע משמעותו שהחלטות הממשלה בתחום התכנון והבניה שהן בלתי סבירות יהיו חסינות מפני דיון וביקורת של בית המשפט. במקרים רבים משתלטים על החלטות הממשלה שיקולים ואינטרסים פוליטיים צרים. ביטול עילת הסבירות יעודד אפוא את הממשלה לקבל החלטות תכנוניות בלתי סבירות ולעיתים הרסניות. גם החלטות בלתי סבירות של השרים בתחום התכנון והבניה יהיו חסינות. לפי החוק המוצע גם סבירות החלטות שר הפנים, הממונה על אכיפת חוק התכנון והבניה, ועל התקנת התקנות הדרושות ליישומו, לא תיבדקנה על ידי בית המשפט! בין השאר, סבירות החלטות שר הפנים למנות או לפטר בעלי תפקידים שונים במערכת התכנון והבניה, לא תיבדק על ידי בית המשפט, כשמדובר בשורה ארוכה של תפקידים, החל מהסמכת מפקח תכנון ובניה, הסמכת ועדה מקומית, ועד למינוי יו"ר ועדת ערר לתכנון ובניה. אפילו סבירות החלטת שר האוצר להפקיע קרקע פרטית לא תיבדק על ידי בית המשפט!.

1 צפייה בגלריה
עו"ד קייס נאסר שותף במשרד עו"ד מ. פירון
עו"ד קייס נאסר שותף במשרד עו"ד מ. פירון
עו"ד קייס נאסר שותף במשרד עו"ד מ. פירון
(צילום: יח"צ)
הנזק שיתחולל הוא גם ברמה המקומית וייתכן בצורה חמורה יותר. הצעת החוק קובעת, גם עניין של סבירות החלטת נבחר ציבור לא תידון בבית משפט. בפועל, בין השלטון המקומי לבין הועדות המקומיות לתכנון ובניה קיימת חפיפה. רוב הרשויות המקומיות בארץ, ובעיקר ביישובים היהודים, מתפקדות כוועדות התכנון והבניה המקומיות. כלומר, יו"ר ומועצת העיר, הם יו"ר ומליאת ועדת התכנון והבניה המקומית. משכך, המשמעות היא שגם החלטות בלתי סבירות של ראש העיר ומועצת העיר בתחום התכנון והבניה יהיו חסינות.
כך למשל החלטת ראש ומועצת העיר לקבל החלטה על קידום תוכנית מתאר לא ראויה או לעצור תוכנית ראויה, לקדם או לעצור פרויקט מסוים, לא תיפסל על ידי בית המשפט מחמת חוסר סבירות. כך גם החלטת הרשות המקומית להקצות שטחי ומבני ציבור לגורם מסוים לא תיפסל בבית המשפט מחמת חוסר סבירות קיצוני. כך גם החלטות ראש העיר למנות או לפטור עובדים מסוימים בתחום התכנון והבניה יהיו חסינות. כך גם החלטות ראש העיר או מועצת העיר לקבל החלטות בתחום התכנון והבניה בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים, המהנדס והיועץ המשפטי, לא תפסלה מחמת חוסר סבירות. מדובר בתוצאה חמורה למדי. שהרי לצד ההנחה הנוהגת שהרשות המקומית מכירה יחסית מקרוב את צרכי היישוב והתושבים יותר ממוסדות התכנון המחוזיים והארציים, השיקולים שמנהיגים את ראש הרשות המקומית ומועצת הרשות אינם תמיד מקצועיים ואובייקטיביים, ולא פעם השיקולים הם בעיקר פוליטיים ואישיים. התוצאה במקרה כזה מביטול עילת הסבירות חמורה ביתר שאת, גם לאור זאת שבחוק ההסדרים האחרון בוטלה הזכות שהיתה קבועה בחוק, לערער לוועדת הערר המחוזית לתכנון והבניה, על ידי מי שנפגע מהחלטת הוועדה המקומית לאשר או לדחות תוכנית שבסמכותה. משמע, עם ביטול עילת הסבירות לא יהיה למי שנפגע מהחלטה של ועדה מקומית בענייני תוכניות בניין עיר לאן לפנות, לא לוועדת הערר וגם לא לבית המשפט!
הנה כי כן, ביטול עילת הסבירות יביא להחלטות תכנוניות שגויות, בלתי דמוקרטיות, יפגע בשלטון החוק ויפגע בשמירה על טוהר המידות גם בתחום התכנון והבניה. שמירה על ערכים חשובים אלה מחייבת שמירה על בית משפט חזק שיכול לבקר ולפסול החלטות בלתי סבירות. אישור החוק יהיה בכיה לדורות גם בתחום התכנון והבניה.
מאת עו"ד ד"ר קייס נאסר, ד"ר במשפטים מאוניברסיטת תל- אביב, ועו"ד שותף במשרד עו"ד פירון
d&b – לדעת להחליט