סגור
שלט טלוויזיה כבלים
צפייה בטלוויזיה. גם זה יתייקר? (צילום: גטי)

מעלות S&P: "אישור ההסכמים בשוק הטלוויזיה עלול להוביל לעליית מחירים"

רשות התחרות בוחנת בימים אלו שתי עסקאות -  של פרטנר ו-yes ושל סלקום ו-HOT. בסקירה שמפרסמת מעלות על שוק התקשורת הישראלי נטען שההסכמים האלה, אם יאושרו, יובילו לצמצום האלטרנטיבות העומדות בפני הצרכן, מה שעשוי להוביל בסופו של דבר לעליית מחירים. עם זאת, בהסכם פרטנר-yes המחיר קבוע לשש שנים

האם עסקאות שוק הטלוויזיה יובילו לעליית מחירים? בימים אלה בוחנת רשות התחרות שתי עסקאות בשוק הטלוויזיה: האחת של פרטנר ו-yes והשנייה של סלקום ו-HOT. במסגרת העסקאות סלקום ופרטנר יישענו על התוכן של ספקית הטלוויזיה הגדולה יותר. בעסקת פרטנר, yes גם תפתח עבור החברה את האפליקציה שתוצג ללקוחות תחת המיתוג של פרטנר.
על פניו העסקאות נועדו לחסוך בעלויות התוכן של ספקיות הטלוויזיה, בשוק שנחשב ללא רווחי עבורן. אלא שחברת הדירוג מעלות S&P מציינת שאישור העסקאות הקיימות בשוק הטלוויזיה עלול להוביל לעליית לצמצום האפשרויות שעומדות בפני הצרכן ולהוביל לעליית מחירים בשוק. את הדברים מציינת החברה בסקירה שביצעה לשוק התקשורת הישראלי.
"בתחום הטלוויזיה, המאופיין בריבוי מתחרים ושירותים, קיימת כיום אי ודאות בשל הסכמים שנחתמו לאחרונה בין פרטנר ליס ובין סלקום להוט ועדיין כפופים לאישור רשות התחרות. אם יאושרו הסכמים אלו הם יובילו בפועל לצמצום האלטרנטיבות העומדות בפני הצרכן, מה שעשוי להוביל בסופו של דבר לעליית מחירים בתחום הטלוויזיה אחרי שנים של תחרות עם מגוון רב של חבילות בדרגות מחירים שונות".
שוק הטלוויזיה עבור פרטנר וסלקום נחשב ללא כדאי, ובעיקר מהווה מוצר משלים עבורן לשירותים הרווחיים יותר ובעיקר שירותי האינטרנט המהיר והסיבים האופטיים. הרוב הניכר של הלקוחות של החברות בטלוויזיה הם גם לקוחות אינטרנט שלהן ולכן השירותים הרווחיים מסבסדים במידה מסוימת את השירות ההפסדי. לכן בשוק נאלצו לחשוב על מודל עסקי חדש שיאפשר לחברות להרוויח גם בטלוויזיה. החשש שמציינת חברת הדירוג הוא שהסכמי השיתוף המוצעים יובילו לעליית מחירים עבור הצרכן הסופי – ולא רק להוזלת העלויות של הספקיות.
האנליסטים שכתבו את הדו"ח, תום דר וסיון מסילתי, מסבירים את הערכת החברה: "בשוק הטלוויזיה קיימים כיום חמישה מפעילים (יס, הוט, פרטנר,סלקום ו-free tv). חתימת ההסכמים, אם אכן תצא לפועל, תביא לכך שתיווצר לפרטנר וסלקום תלות בספקי השירות – יס והוט. תלות זו תאפשר ליס והוט להעלות להן את המחירים בעת חידוש החוזים עימן וסביר להניח שעלויות אלה יגולגלו אל הצרכן במסגרת חבילות התקשורת המוצעות שכן יש פחות אפשרויות בחירה בשוק, וספק אם פרטנר/סלקום יבחרו להציע מחדש שירותי טלוויזיה משלהן. אנחנו מעריכים שעדיין יהיו מוצעים שני סוגים של שירותים בתחום הטלוויזיה: פרמיום ו-low cost אך אם העסקאות יושלמו ייתכן ויצטמצם הפער ביניהן בטווח הבינוני".
יש לציין כי לפי ההסכם בין פרטנר ל-yes, המחיר יעוגן לתקופה של שש שנים (חמש שנים עם אפשרות להארכה לשנה) למעט הצמדה למדד. כמו כן, האפשרות לצאת מההסכם שמורה לפרטנר בלבד בשנים הראשונות של ההסכם.
מלבד שוק הטלוויזיה, בסקירה מצוין גם שההשפעות המלחמה על תחום הסלולר צפויות להימשך גם ב-2025 ולפחות עד האביב. עם פריצת המלחמה צנחו היקפי הנסיעות לחו"ל של הישראלים ורכישת חבילות הנדידה שנחשבות לרווחיות במיוחד עבור החברות. במעלות S&P מציינים את המעבר לדור 5 כגורם שמיתן את אובדן הכנסות משירותי הנדידה. כמו כן מציינים שביצועי האינטרנט בסלולר בישראל נחשבים לנמוכים וישראל במקום ה-66 בלבד בעולם. לכן פיתוח תשתיות הסלולר יהיה מנוע צמיחה לחברות.
בשוק הסיבים האופטיים התמונה הפוכה. בעוד שבפוברואר 2023 רק ל-70% ממשקי הבית בישראל הייתה גישה לסיב אופטי, כיום מדובר במעל ל-93% ממשקי הבית, מה שהפך את ישראל להיות במקום ה-13 בעולם במהירות גלישה נייחת (לפי מדד OOKLA). שירות הסיבים האופטיים יקר יותר מהנחושת ובחברת הדירוג מעריכים שהמשך מעבר לסיבים ישפר את רווחיות החברות.