סגור
מעונות יום מעון יום גן ילדים פעוטון פיקוח
מעונות (צילום: יריב כץ)

פרשנות
ההנחות במעונות: הממשלה מצפצפת על היועמ"שית ולוקחת את כל ההורים בני ערובה

בניגוד לעמדת היועמש"ית, החליטה הממשלה שהמבחנים לחלוקת ההנחות יפורסמו ל-3 חודשים בלבד, בהם היא תגבש מבחנים שיאפשרו המשך הסבסוד של אברכים משתמטים. המשמעות: לאחר פרק הזמן הזה כלל המשפחות עלולות להישאר ללא הנחות 

בניגוד מוחלט לעמדת היועצת המשפטית לממשלה והיועצת המשפטית למשרד העבודה, החליטה הממשלה שהמבחנים לחלוקת הנחות במעונות היום יפורסמו לשלושה חודשים בלבד. המשמעות היא שלאחר שלושה חודשים עלולות כלל המשפחות להישאר ללא הנחות, אם לא יפורסמו מבחנים חדשים.
בכך, לקחה הממשלה כבני ערובה את כל 120 אלף משפחות המעונות, בעוד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קבעה שרק לאברכים משתמטים יש לפרסם מבחנים לשלושה חודשים בלבד. הממשלה החליטה שבתקופה הזו תגבש ועדה בראשות מנכ"ל משרד העבודה ישראל אוזן קריטריונים חדשים למבחנים שמתייחסים לעבודת האישה בלבד, כלומר תאפשר המשך ההנחות למשתמטים.
שר העבודה יואב בן צור מעכב שלושה שבועות לאחר פתיחת שנת הלימודים את פרסום המבחנים להנחות במעונות היום, ובכך גורם להורים שרבים מהם חרדים לשלם מחיר מלא. זאת בשל סירובו לממש את הוראת היועצת המשפטית לממשלה לפיה אין סמכות חוקית להעניק הנחות ל-6,700 אברכים שאיבדו את מעמד דחיית הגיוס, וכי ניתן לתת להם הנחות רק בשלושת החודשים הקרובים כהוראת מעבר.
הממשלה החליטה שמשרד העבודה יפרסם מבחני תמיכה להנחות במעונות היום לשלושה חודשים בלבד. בכך הממשלה הפכה את היוצרות, ובמקום לקבוע הוראת מעבר לאברכים - קבעה אותה לכלל הציבור. בתקופה זו יגבש צוות בין משרדי בראשות אוזן קריטריונים חדשים להנחות, כאשר הכוונה היא שהם יאפשרו המשך ההנחות לאברכים המשתמטים.
בדברי ההסבר להחלטה נאמר שבמהלך ישיבות הממשלה האחרונות הביעו שרים חששות, כי ביטול ההנחות לאברכים שאיבדו את דחיית הגיוס יביא לפגיעה בתעסוקת נשים חרדיות ולמעבר ילדים ממסגרות מפוקחות למסגרות לא מפוקחות.
במכתב ששלחה היועצת המשפטית לממשל גלי בהרב מיארה למזכיר הממשלה יוסי פוקס, היא כותבת כי "אין טעם מהותי ואין בסיס חוקי לקביעת מבחני תמיכה לשלושה חודשים בלבד ביחס לכלל הציבור מה שגורם לפגיעה בלתי מצודקת לכלל הציבור. יש מניעה משפטית לפגוע בהסתמכות ובוודאות של כלל הציבור תוך כריכה לא עניינית בינו לבין תלמידי ישיבה חייבי גיוס ובלי שהוצגה כל הצדקה לכריכה זו". היא קובעת שמה שיש לעשות הוא לפרסם את מבחני התמיכה לכלל הציבור לכל השנה עם הוראת מעבר לתלמיד הישיבות לשלושה חודשים.
היועצת המשפטית של משרד העבודה דניאל ספיר אליעזר קבעה כי "יש בפרסום מבחן תמיכה לתקופה של שלושה חודשים כדי להשאיר הורים במצב שלחוסר וודאות בקשר להמשך קבלת הסבסוד בהמשך שנת הלימודים מחד גיסא, ופגיעה בהסתמכות של הורים אשר ילדיהם התקבלו למעונות היום ואשר לגביהם אין מניעה חוקית להמשך מתן הסבסוד במהלך כל השנה".
בתוך כך, השר בן צור מאשים את היועצת המשפטית לממשלה שהיתה שותפה לניסוח החלטת הממשלה. לדבריו, "ההחלטה הייתה אמורה לעלות בתיאום בישיבת הממשלה לאישור סופי. הבוקר, דקות ספורות לפני העלאת ההחלטה בישיבת הממשלה, היועמ"שית הודיעה שיש מניעה משפטית והיא חוזרת בה מהסכמתה. הייעוץ המשפטי לממשלה בוחר פעם אחר פעם לפעול בצורה שערורייתית בנושא תוך פגיעה ממשית בעשרות אלפי פעוטות חסרי ישע".
מנכ"ל ישראל חופשית אורי קידר הודיע שהארגון יעתור לבג"ץ נגד ההחלטה הבלתי חוקית. "רק ממשלה מנותקת מסוגלת אחרי הבוקר הזה וכל הימים שחלפו ויבואו, לקבל החלטה לא חוקית על סבסוד של מעונות יום לאברכים שמתשתמטים מגיוס. אנחנו נעתור נגד החרפה הלא חוקית הזו ונוודא שלא תתממש".