סגור
ענבל משש מנכ"לית משרד התקשורת אנטנה דור 5 של נוקיה
מנכ"לית משרד התקשורת עינבל משש ואנטנה דור 5 (צילומים: באדיבות משרד התקשורת, NOKIA)

משרד התקשורת יאפשר לפתוח את שוק תשתיות הסלולר לשחקנים נוספים

כיום פועלת בישראל שלוש רשתות סלולר בבעלות חברות התקשורת, ובמשרד התקשורת מעוניינים לאפשר לגופים כמו חברת החשמל או קרנות השקעה להיכנס לשוק. המהלך נועד לקדם את הפרישה של תשתיות דור 5

משרד התקשורת יאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לשוק תשתיות הסלולר, להחזיק ברשת משלהם ולהשכיר אותה לחברות התקשורת. מטרת המהלך היא לאפשר כניסה של השקעות חדשות לשוק, במטרה לקדם את הפרישה של תשתיות דור 5 ברחבי הארץ.
ההחלטה, שכפופה לשימוע, תאפשר לגופים כמו חברת החשמל או קרנות השקעה להיכנס לשוק. החשש המרכזי מהמהלך הוא היווצרות של מונופול ברשתות הסלולר באזורים מסוימים, ולכן השחקנים החדשים יוגבלו בהיקף הפעילות שיוכלו להשכיר.
כיום פועלות בישראל שלוש רשתות סלולר: רשת פלאפון, רשת של סלקום ו-Wecom ורשת של פרטנר והוט מובייל. החברות מחזיקות ברשתות הסלולר באופן עצמאי ומפעילות ומתחזקות אותן בעצמן. במשרד התקשורת מעוניינים לאפשר כניסה של שחקנים נוספים לשוק תשתיות הסלולר. היזמים החדשים לא יכולים להיות בעלי אחזקות משמעותיות בחברות התקשורת.
המהלך שנועד להכניס שחקנים חדשים לשוק הוא חיובי אלא שיש כמה חששות מרכזיים: הראשון הוא הרווחיות בכניסה של שחקנים חדשים לשוק. שוק התקשורת תחרותי מאוד ומחירי חבילות הסלולר בישראל הם מהנמוכים בעולם. התוצאה היא שהרווחיות של שחקנים חדשים בשוק תשתיות הסלולר אינו בטוח. עם זאת ישנם שחקנים שיכולים לראות במהלך הזדמנות: חברת החשמל למשל, מחזיקה בגישה לעמודים ולתשתיות בכל רחבי הארץ עליהם ניתן להתקין אנטנות סלולריות ובכך להוריד את עלות הקמת התשתית.
כמו כן, במשרד התקשורת מציעים לאפשר ליזמים החדשים ליהנות מתנאים מקלים בשיתוף תשתיות. כלומר, הם יוכלו להשכיר את השימוש באותו מתקן וציוד ליותר מחברה אחת, ובכך לשפר את הכדאיות הכלכלית של הפרישה. לטענת משרד התקשורת, שיתוף התשתיות עלול לפגוע בתחרות במידה מסוימת, אך היתרונות בהוזלת העלויות משמעותיים יותר. כמו כן, במשרד מציינים ששיתוף רשתות על ידי חברות התקשורת עצמן הוא בעל פוטנציאל פגיעה משמעותי יותר בתחרות.
החשש השני הוא היווצרות מונפול בתשתיות הסלולר, מה שעלול לפגוע גם ביתירות הרשתות וגם בתחרות על הצרכן. כלומר, במשרד רוצים למנוע מצב שבו שחקן אחד ישכיר את המתקנים לשלות בעלי הרשתות הקיימות ובכך יהיה הספק היחיד באותו אזור. לכן במשרד התקשורת החליטו על מספר הגבלות: שירותי הרדיו שמשכירה החברה המפעילה לא יהיו גבוהים מ-40% מסך התעבורה ברשת. כלומר, פלאפון למשל, לא תוכל להשכיר שירותים מיזמים חדשים בשוק התקשורת בהיקף שעולה על 40% מסך השימוש ברשת. כמו כן, החברות יוכלו להשכיר עד 15% מסך הרשת מאותו יזם, אלא אם יקבלו אישור לכך מראש ממשרד התקשורת.