סגור
יואב קיש שר החינוך
שר החינוך יואב קיש. המדינה עלולה להיחשף לתביעות ענק מצד המורים (צילום: דנה קופל)

קיש מסרב ליישם את הוראת היועמ"שית למחוק את המורים החרדים מרפורמת אופק חדש

המשנה ליועמ"שית הורתה למחוק מוסדות חרדים מאופק חדש כדי למנוע יצירת מחויבות משפטית של המדינה כלפי המורים במוסדות. למרות זאת, הודיע קיש לבג"ץ כי עמדתו שונה. היום הודיע כי ברביעי יציג תקנות שיאפשרו תשלום תוספות שכר למורים חרדים. קיש התגאה כי "המהלך יביא להכנסת עשרות אלפי חרדים למעגל לומדי הליבה", אך נראה שלטענה אין כל בסיס

שר החינוך יואב קיש מסרב ליישם הנחיה של היועצת המשפטית לממשלה להסיר את סיווגם של מורי רשתות החינוך החרדיות כמשתייכים לרפורמת אופק חדש. ביום חמישי כתבה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי וחוקתי) אביטל סומפולינסקי לקיש כי מוסדות החינוך החרדים עדיין מסווגים ברשתות המחשב של המשרד כמשתייכים לרפורמה.
לדבריה, "על מנת למנוע טענות של מצגים או הסתמכות מול משרד החינוך, יש להסיר את הסיווג באופן מיידי, שכן הוא כלל אינו רלוונטי עוד, וזאת ללא קשר למועד שבו יותקנו התקנות (שיאפשרו את תשלום תוספות השכר למורים החרדים - ש"א)".
היא הוסיפה: "כך או כך, נדרש יהיה לבחון את נתוני המוסדות מחדש על בסיס התנאים שייקבעו בתקנות, ולסווג את זכאותם להיכלל ב'אופק חדש' בהתאם".
המכתב יצא כשברקע מתנהל ויכוח על תוספות שכר למורים החרדים בהיקף של 600 מיליון שקל לשנה שמוגדרות כהצטרפות לרפורמת אופק חדש. החרדים מתנגדים לדרישות הפיקוח של אנשי הייעוץ המשפטי והאוצר.
ביום חמישי הצטרף קיש לשרים הסבורים שחוות דעתם המשפטית גוברת על זו של היועמ"שית. הפרקליטות הגישה בקשה נוספת (קשה לדעת איזו במספר) לדחיית הדיון בעתירת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון נגד תוספות השכר. זאת, בשל המחלוקות המתמשכות בין משרדי הממשלה בנושא תוספות השכר. הפרקליטות דיווחה לבג"ץ על ההוראה למחוק את סיווג המוסדות החרדים מהרפורמה.
לבקשה צורפה הערה מוזרה במיוחד מטעמו של קיש: "עמדת שר החינוך קיש הינה כדלקמן: השר מתנגד לעמדה שהוגשה מכיוון שהיא הוכתבה על ידי משרד המשפטים, ועמדה זו כולל המכתב המצורף אינם על דעתו. בכוונת השר להשלים בימים הקרובים את נוסח התקנות ". משמעות הסירוב היא שהמדינה נחשפת לתביעות ענק משפטיות מצד המורים.
סומפולינסקי גם ציינה ש"משרדי המשפטים והאוצר העבירו לפני חודשים רבים הערות מהותיות ביחס לתקנות ואף לאחרונה, שכללו הצעות לתיקונים בנוסח עצמו. אמנם מתנהל בנושא שיח מקצועי בעל-פה, אך עד היום לא קיבלנו ממשרד החינוך באופן סדור נוסח מתוקן של התקנות בצירוף חוות דעת משפטית העוסקת בסוגיות לגביהן התגלעה מחלוקת משפטית. למותר לציין, כי בהעדר התייחסות סדורה מטעם משרד החינוך ולאחריה קבלת התייחסות משרד האוצר לסוגיות האמורות, לא ניתן יהיה להכריע במחלוקת המשפטית, ויש בכך כדי לעכב את קידום התקנות".

"יום בשורה לעתידה של מדינת ישראל"? ממש לא

קיש מתכוון להציג ביום רביעי לוועד החינוך את התקנות שיאפשרו את תוספות השכר. ועד החינוך הוא גוף מייעץ לשר החינוך בנושא חוק חינוך ממלכתי. קיש צפוי להביא את התקנות למרות חילוקי הדעות הקשים לגביהן עם הייעוץ המשפטי לממשלה.
במסיבת עיתונאים שקיים היום (א') שר החינוך הוא טען ש"זהו יום מכונן לחברה החרדית ויום בשורה לעתידה של מדינת ישראל. אני גאה להוביל את המהלך הזה שיביא להכנסתם של עשרות אלפי תלמידים חרדיים למעגל לומדי הליבה בשיעור של 100%, וזאת מבלי לוותר על הסטנדרט שקיים בחינוך הממלכתי". הוא ציין שהמהלך נהנה מתמיכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
בפועל לא היה במסיבת העיתונאים שום דבר שמבסס את הטענה על הצטרפות של עשרות אלפים ללימודי ליבה. כדי שהסיסמה לא תהיה לגמרי ריקה מתוכן קיש דיבר גם על הצטרפות 7,000 תלמידים לחינוך הממלכתי-חרדי, אירוע שאין לו קשר לוויכוח על תוספות השכר.
קיש טוען ש"במסגרת התקנות המעודכנות יחויבו כל המוסדות המצטרפים ללמד 100% לימודי ליבה, בכל שכבות הגיל, על ידי עובדי הוראה מוסמכים לכך בהתאם לכללים בחינוך הרשמי. בנוסף לכך, המוסדות יידרשו, בין השאר, להציג למשרד החינוך תוכנית לימודים שנתית, לדווח למשרד את מצבת המורים ואת הכשרתם, לפתוח את שעריהן לפיקוח משרדי הדוק ולהיבחן במבחני הישגים ארציים ובינלאומיים כגון המיצ"ב ופיז"ה".
בפועל באוצר ובמשרד המשפטים סבורים שזה בדיוק מה שהתקנות לא עושות. עוד נטען ש"במסגרת התקנות המעודכנות נקבע באופן ברור כי מוסד אשר לא יעמוד בכל התנאים המוגדרים יסולק ולא יוכל לשוב אליו למשך שנת לימודים מלאה, גם לאחר תיקון הפערים". קיש אמר במסיבת העיתונאים שנוסח התקנות הוא עיבוד של נוסח שהעביר משרד האוצר וכי הוא מקובל על היועצת המשפטית של משרד החינוך אילת מלקמן.