סגור
מליאה מליאת ה כנסת ממשלה ממשלת ישראל קואליציה אופוזיציה ראש ממשלה מיועד בנימין נתניהו
מליאת הכנסת. "פועלים להגן על כל ח"כ" (צילום: אלכס קולומויסקי )

"אין רחפן שיכול לעוף מעל הכנסת": תקציב אבטחת הח"כים עלה בעקבות המלחמה

בדיון בוועדה המשותפת לתקציב הכנסת התברר כי בסעיף אבטחת הח"כים לשנת 2024 יש גרעון של 10.5 מיליון שקל. על פי מנכ"ל הכנסת, משה (צ'יקו) אדרי בשל המלחמה העלות לאבטחת ח"כים בחו"ל גדלה

"הכנסת מוגנת גם באוויר וגם ביבשה. אין רחפן שיכול לעוף מעל הכנסת גם התקפית וגם הגנתית אבל טכנולוגיה עולה כסף", כך הבהיר היום מנכ"ל הכנסת משה (צ'יקו) אדרי בישיבה של הוועדה המשותפת לתקציב הכנסת. אדרי הוסיף, כי במהלך תשעת חודשי המלחמה "אנו פועלים להגן על כל ח"כ וח"כ. אנו עושים הארכת מצב כמעט כל שבוע".
לדבריו, העלות לאבטחת ח"כים בחו"ל גדלה. לכל ח"כ שנוסע לאיזורי סיכון נותנים רכב ממוגן ועושים פעולות להגן על חברי הכנסת ועל הבית. בתשובה לשאלות הח"כים התברר כי בסעיף אבטחת הח"כים לשנת 2024 יש גרעון של 10.5 מיליון שקל.
הוועדה דנה בבקשה שהגיש אדרי לאשר העברת עודפים של 338 מיליון שקל משנת 2023 לשנת 2024. מתוכם, 96.5 מיליון שקל הוא סכום שהכנסת הבטיחה להעביר למשרד האוצר כחלק מהמאמץ המלחמתי, אלא שעד היום הסכום לא הועבר. למעשה, מאז המלחמה הבטיחה הכנסת להעביר לאוצר 201 מיליון שקל לצורך השתתפות במאמץ המלחמתי.
העברת העודפים כוללת גם 10 מיליון שקלים מהתקציב של הכנסת לשנת 2023 לסעיף אבטחת הח"כים, מאחר שכאמור בסעיף זה גברו ההוצאות על מה שתוקצב בתקציב המקורי. כמו כן, התבקשה הוועדה לאשר הסטה של 70 מיליון שקל מסעיף לסעיף, מתוכם 65 מיליון שקל לתקציב להקמת "בית פרומין" שהוא מוזיאון הכנסת הראשונה.
תקציב הכנסת לשנת 2024 הוא 992 מיליון שקל. עד כה, במחצית הראשונה של שנת 2024, נוצלו 70% מהתקציב כלומר - 770 מיליון שקל. נציגי חשבות הכנסת הסבירו כי הכסף המצוי כיום בתקציב הכנסת לשנת 2024 לא יספיק עד לסוף השנה, במידה שלא יאשרו את העברת העודפים. אדרי הזהיר שאם לא תאושר העברת העודפים הכנסת תשאר בלי כסף ותיאלץ לפנות לאוצר לקבל את הכסף.
ח"כים בוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה לחצו על נציגי הכנסת לשחרר תקציבים לא מנוצלים כדי ליעדם לצורכי המלחמה והעורף. הח"כים אליהו רביבו (ליכוד) שהוא מרכז הקואליציה בועדת הכספים, והח"כים מהאופוזיציה בועז טופורובסקי (יש עתיד), וחמד עמאר (ישראל ביתנו) תבעו הסברים על כל סעיף. הם ביקשו לאתר סעיפים לא מנוצלים בהיקף של כ-20 מיליון שקלים, שאותם יהיה ניתן לייעד לצורכי המלחמה.