מילואימניקים והורי חיילים עתרו נגד אי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת
מילואימניקים והורי חיילים עתרו נגד אי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת
מילואימניקים, הורים לחיילים ותנועת ישראל חופשית פנו לבג"ץ שיוציא צו על תנאי לשרי הביטחון, האוצר והתחבורה על מנת שיסבירו מדוע אין חובת הפעלת מערך הסעות מבסיסים ושטחי כינוס להתרעננות בסופ"שים. למעשה, העותרים דורשים מהמדינה לספק הסעות לצרכי תחבורה חיוניים של משרתי כוחות הביטחון בסופ"ש
מילואימניקים והורים לחיילים, יחד עם תנועת ישראל חופשית פנו היום (א') לבג"ץ שיוציא צו על תנאי המופנה לשרי הביטחון, האוצר והתחבורה שיורה להם להסביר מדוע לא חלה עליהם החובה להפעיל מערך הסעות מבסיסים ושטחי כינוס למרכזי ערים ונקודות מרכזיות אחרות בסופ"ש. למעשה, העותרים טוענים באמצעות משרד עו"ד קלעי רוזן ושות' כי על המדינה לספק בסופי השבוע מערך היסעים לצרכי התחבורה החיוניים של משרתי כוחות הביטחון - הסדירים והמילואים.
במסגרת העתירה נטען כי חיילי צה"ל המשרתים בעומק עזה ובגבול הלבנון פעמים רבות ברצף מספר שבועות, מקבלים חופשות התרעננות קצרות ביותר, לא פעם של פחות מ-24 שעות. באמצע השבוע הם יכולים לעשות שימוש בתחבורה ציבורית בכדי לנצל את השעות הספורות שניתנו להם על מנת להגיע לביתם. בסופי השבוע אין להם אפשרות למצות את חופשת ההתרעננות שניתנה להם.
"המצב שבו מי שמחרפים נפשם בהגנה על המדינה אינם מקבלים את האמצעים המינימליים על מנת לראות את משפחתם בחופשה המקוצרת שניתנת להם, לצד היותו בלתי חוקי, בלתי מתקבל על הדעת. לצידם, מידי יום נדרשים עשרות אלפי חיילים ומשרתים בכוחות הביטחון להתייצב בבסיסי צה"ל ובאתרי כינוס שונים. בסיסים אלו אינם ערוכים להלנה של הכוחות המאיישים את המשמרות השונות, והחיילים נדרשים ללון בביתם או בסידור לינה אחר שאינו בתוך הבסיס. כיום, החיילים נדרשים בשל כך למצוא פתרונות פרטיים, לשלם מכיסם על עלות הרכב והנסיעות, וחמור הרבה יותר – לנהוג לפעמים מרחקים ארוכים ביותר לאחר משמרות ארוכות. המצב, שבו מזה למעלה מ-70 ימים חיילים נדרשים להגיע באמצעות כלי רכב פרטיים למשמרות בסופי השבוע, לממן מכיסם את העלויות הכרוכות בכך, ולסכן עצמם בנהיגה במצבי עייפות, לצד היותו בלתי חוקי, הוא גם בלתי מתקבל על הדעת ומהווה סכנה ממשית לעצמם ולסביבה", נטען.
במסגרת העתירה נטען כי מיטב ההבנה צה"ל, משרד הביטחון, משרד האוצר ומשרד התחבורה אינם חולקים על חובת המדינה לספק מענה תחבורתי לכלל החיילים שנדרשים לנסוע בסופ"ש. העותרים מוסיפים וטוענים כי בעקבות המלחמה שנכפתה על ישראל משבת של השבעה באוקטובר, והחל ממועד זה, החליט משרד התחבורה על הפעלת מערך התחבורה הציבורית גם בסוף השבוע, זאת על מנת לתת מענה לצרכים הנובעים ממצב החירום במדינה. עוד נטען כי ב-9 בנובמבר התקבלה החלטה להפסיק לאלתר את שירותי התחבורה הציבורית בסופי שבוע.
"זאת, מבלי להעמיד כל מענה חלופי אחר לחיילים שנדרשים להגיע לבסיסי צה"ל ולשטחי כינוס או לצאת מהם בסופ"ש. השרים לא ביצעו שום עבודת מטה במסגרתה בחנו חלופות לצורך מתן מענה לצרכי ההסעות של חיילים בסופ"ש", נטען. "עתירה זו עניינה החובה לתת מענה תחבורתי נאות לחיילים אשר בהעדר פתרון תחבורתי יכולתם לצאת לחופשת התרעננות במהלך סוף השבוע נשללת בפועל, ולחיילים הנדרשים להתייצב בבסיסים במהלך סוף השבוע, מבלי שיש להם מענה לינה", נטען.
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית ציין כי "העובדה שלחיילי צה"ל לא מתאפשרים התנאים הבסיסיים למלא את תפקידם מחד ולהגיע לביתם ככל הניתן מאידך, היא אירוע מביך, וכך גם העובדה שאחרי כל כך הרבה עיסוק בנושא, אנו נאלצים לפנות לבית המשפט העליון כדי לטפל בכך. טוב יעשו משרד הביטחון ומשרד התחבורה אם יקחו אחריות ויטפלו בנושא מבלי שנדרש לדיון המשפטי בעניין".
ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר בתגובה: "בג״ץ דחה כבר שתי עתירות בנושא ואף הטיל הוצאות על העותרת האחרונה. בג״ץ קבע כי משרד התחבורה התנהל באחריות ובמקצועיות. צר לנו שגם לאחר הודעת משרד הביטחון על כך שהוא אחראי להסעות החיילים, יש מי שמבקשים להמשיך את הקמפיין. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ימשיך להתנהל על פי אמות מידה מקצועיות בלבד, וככל שתהא דרישה מצד גופי הביטחון לסייע, המשרד יעמיד את כל הנדרש לרשות חיילי צה״ל בכל זמן ושעה".