סגור
יוגב גרדוס ו בצלאל סמוטריץ'
הממונה על התקציבים יוגב גרדוס (מימין) ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילומים: דוברות משרד האוצר, רויטרס)

באוצר מזהירים את סמוטריץ': "פריצת התקציב עלולה לשדר חוסר אחריות פיסקלית לשווקים"

שר האוצר מעוניין לפרוץ את מסגרת התקציב בהיקף של 4.4 מיליארד שקל כדי להאריך את מימון אכלוס המפונים. הממונה על התקציבים יוגב גרדוס הזהיר כי "שימוש בכלי זה כפתרון מזדמן מאיין את מסגרות התקציב ובכך פוגע קשות באמון השווקים בממשלה". שלשום פנה גם הנגיד לנתניהו והבהיר את ההכרח לעמוד במגבלות התקציב

הממונה על התקציבים יוגב גרדוס הזהיר את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מפריצה של תקציב 2024 כדי לממן את המשך פינוי התושבים עד לסוף השנה. לדבריו, פתיחת מסגרת התקציב "עלולה לשדר חוסר אחריות פיסקלית לשווקים" ולפגוע "באמון בשווקים בממשלה".
סמוטריץ' מעוניין לפרוץ את מסגרת התקציב בהיקף של 4.4 מיליארד שקל - מעט יותר מחצי מהעלות כדי להאריך את מימון אכלוס המפונים, שמתוקצב כעת רק עד לסוף אוגוסט, עד לסוף 2024. את שאר הסכום מייעד סמוטריץ' למימון תוכנית חדשה לתשלום לחיילי מילואים.
באגף התקציבים מתנגדים באופן נחרץ לפריצת מסגרת התקציב. במכתב ששלח גרדוס, הוא מבהיר כי פריצת התקציב הינה "צעד חריג ביותר", שניתן להצדיק רק "כמוצא אחרון". עוד הוסיף גרדוס כי "שימוש בכלי זה כפתרון מזדמן מאיין את מסגרות התקציב ובכך פוגע קשות באמון השווקים בממשלה". גרדוס מבהיר כי המשך מימון פינוי התושבים צריך להיעשות בתוך המסגרת התקציבית הקיימת, כלומר על-ידי תיעדוף תקציבי והפחתת הוצאות אחרות.
גרדוס מדגיש במכתבו כי מסגרת התקציב הנוכחית לשנת 2024 היא המסגרת הנכונה למשק, בהינתן אי הוודאות ביחס לחזית צפונית, וכן מועד קבלת הסיוע מארה"ב.
גרדוס הוא לא היחיד שפונה באופן נחרץ אל שר האוצר. שלשום פנה נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אל ראש הממשלה והבהיר את ההכרח לעמוד במגבלות התקציב. ניכר כי שוררת הסכמה בקרב הפקידות הפיננסית הבכירה שכל פריצה של תקציב כרגע, ללא החרפת המלחמה, תהווה פגיעה חמורה באמון שרוכשים בשווקים לישראל, שגם כך נפגע משמעותית.
אם סמוטריץ' יחליט לפרוץ את מסגרת התקציב, גרדוס מפציר במכתבו כי יש לעשות זאת במקביל לגיבוש תקציב אחראי ל-2025 - שבימים כתיקונם הממשלה אמורה הייתה כבר לאשר, אך הדיונים עליו מוקפאים.
בסוף החודש יסתיימו כאמור המקורות התקציביים המאפשרים את המשך הפינוי של תושבי הצפון וחלק מתושבי הדרום. העלות החודשית של הפינויים היא 550 מיליון שקל בחודש. לכן ההערכה היא שעלות הפינוי עד לסוף השנה תעמוד על 2.2 מיליארד שקל, שכרגע אין להם מקור תקציבי. הממשלה התחייבה להחזיר למשרדי הממשלה את הקיצוץ הרוחבי שבוצע ביולי, בהיקף של 525 מיליון שקל, כדי לממן את הפינויים, כך שסך העלות התקציבית הנדרשת בפועל עומדת על 2.7 מיליארד שקל.
סמוטריץ' כאמור רוצה לפרוץ את מסגרת התקציב, אך גרדוס מדגיש כי זו "תוספת עלות שאינה מצדיקה את הפגיעה באמון השווקים בממשלה הכרוכה בפריצת מסגרת התקציב" - כלומר יש למצוא לה מקור תקציבי במסגרת התקציב הקיים. בינתיים, באוצר ממליצים "להחליט על מקור זמני בסך 1.1 מיליארד שקל למימון הארכת מדיניות הפינויים בחודשים ספטמבר ואוקטובר", כאשר הצעדים למימון אותו מקור זמני אינם מצוינים מפורשות במכתב.