סגור
שריפה במסוע של מפעל נשר ברמלה כנראה בעקבות נפילת רסיס מיירט אחרי ירי טיל מ תימן 15.9.24
בשריפה במסוע של מפעל נשר ברמלה (צילום: כבאות והצלה)

כובתה הדליקה במפעל המלט נשר; "ייתכן שפרצה בשל רסיס מיירט שנורה לעבר הטיל החות'י"

בעקבות השריפה נמדדו ערכים גבוהים של זיהום אוויר באזור המפעל; נשר: "הנושא עדיין בבדיקה, לא צפויה פגיעה משמעותית בפעילותו הסדירה של המפעל בימים הקרובים"

שריפה פרצה הבוקר (א׳) במפעל המלט נשר רמלה שבבעלות איש העסקים הבריטי לן בלווטניק, בעלי ערוץ 13. השריפה החלה בסביבות השעה 6:30 בבוקר, וכובתה בצהריים. לא היו נפגעים. הדליקה פרצה במסוע באורך 800 מטרים ובגובה של 15 מטרים, המוביל אבן גיר ממחצבות למפעל. עקב בעיות גישה למסוע, עבודת הכיבוי בשטח היתה מורכבת.
בנשר אמרו כי יתכן שהסיבה לשריפה היא פגיעה של רסיס במסגרת הניסיון ליירט את הטיל הבליסטי ששוגר לעבר המרכז מתימן. עם זאת, צוותי הכיבוי טרם השלימו את החקירה בנושא, ובודקים אם השריפה נגרמה כתוצאה מתקלה פנימית במפעל.
בעקבות הניסיונות ליירט את הטיל פרצו דליקות נוספות בשטחים פתוחים באזור. רסיסי יירוט פגעו גם בתחנת רכבת ליד מודיעין וגרמו לנזק.
בתחנת ניטור איכות האוויר של המשרד להגנת הסביבה באזור המפעל, נמדדים ערכים גבוהים של זיהום אוויר הנוצר כתוצאה מפליטה גבוהה של חלקיקים נשימיים עדינים בקוטר של 2.5 מיקרומטר. ניידת 7 ממוקמת באזור התעשייה פארק הנשרים ברמלה, מגדירה כעת את איכות האוויר כ"נמוכה". ניידת זו מודדת גם את השפעת מפעלי הבטון הנוספים באזור התעשייה, ומדי יום מודדת ערכים גבוהים של זיהום אוויר. בשכונת המגורים הסמוכה בה ניצבת תחנה, קרית האומנים, לא נראית השפעה.
מפעל נשר מוגדר באופן עקבי כאחד המפעלים המזהמים בישראל. לפי מרשם הפליטות לסביבה של המשרד להגנת הסביבה, המפעל היה הפולט השלישי בגודלו של גזי חממה ומזהמים בשנה שעברה (לאחר תחנות הכוח אורות רבין ורוטנברג). בשנה שעברה התרחשה אולם הפחתה של 6% בפליטות תחמוצות החנקן במפעל, בשל שינוי רגולציה - המשרד להגנת הסביבה שינה בשנת 2022 את היתר הפליטה של המפעל, ובעקבות מאבק ציבורי צמצם את ערך הפליטה המירבי האפשרי עבור המפעל, מ"ג/מק"ת ל-500 מ"ג/מק"ת.
בשנה שעברה, הטיל המשרד להגנת הסביבה עיצום כספי בסך כ-6 מיליון שקל על נשר בשל פליטת מזהמים.
מנשר נמסר כי ככל הנראה מקור האש הוא ברסיס שפגע במערכת השינוע למפעל, בעקבות ניסיון היירוט של הטיל הבליסטי ששוגר הבוקר מתימן לעבר מרכז הארץ. שם אמרו כי "הנושא עדיין בבדיקה ולא צפויה פגיעה משמעותית בפעילותו הסדירה של המפעל בימים הקרובים".
לדברי המשרד להגנת הסביבה, "כמקובל באירועים מסוג זה וכפי שקובע היתר הפליטה, המפעל יגיש תחקיר לסיבות לשריפה במסוע – כולל בדיקה אם קיים קשר בין השריפה לבין היירוט שהתרחש. כונן מחוז מרכז של המשרד היה במקום לשם גיבוש תמונת המצב, וביצע ניטורי חלקיקים ביישובים באזור, שבהם הערכים שנמדדו היו נמוכים. המשרד יבדוק את נסיבות המקרה".