סגור

עיכובים נוספים בפרויקט החשמול: עובדי הרכבת יוכלו לנקוט עיצומים בהתרעה של 48 שעות

ביה"ד הארצי לעבודה הפך את החלטת ביה"ד האזורי, וביטל את צו המניעה הזמני מחודש נובמבר, שאסר על ועד עובדי הרכבת לנקוט בצעדים ארגוניים. סכסוך העבודה הנוכחי התגלע בשל טענת הוועד, כי חשמול הקווים ישליך על תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי של העובדים

בית הדין הארצי לעבודה הפך את החלטת בית הדין האזורי, ביטל את צו המניעה הזמני וקבע כי וועד עובדי הרכבת וההסתדרות יכולים לערוך צעדים ארגוניים בהתרעה של 48 שעות.
בבית הדין האזורי לענייני עבודה מתנהלים מאז מרץ 2019 שישה סכסוכי עבודה שונים של עובדי הרכבת, שנידונים כעת כסכסוך קיבוצי אחד. מתחילת הסכסוך הקיבוצי, התקיימו בבית המשפט 24 דיונים שונים במקביל להליך משא ומתן בין ההנהלה לוועד.
2 צפייה בגלריה
אבי אדרי
אבי אדרי
אבי אדרי
(צילום: דוברות ההסתדרות)
סכסוך העבודה הנוכחי נוגע לפרויקט החשמול ולהפעלת הקווים החשמליים החדשים, לאחר שבית המשפט קבע כי אין עוררין על כך שלחשמול הקווים יהיו השלכות על תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי של העובדים. בחודש שעבר התנהל דיון בבית הדין האזורי ובו נציגי הרכבת הודיעו כי "הגענו לשלב בו המשא ומתן מוצה". לטענה זו הצטרפה נציגת הממונה על השכר שהדגישה כי "הובן לכולם שבתנאים הנוכחיים המשא ומתן מוצה ואין אפשרות להתקדם".
"אין עוד הצדקה למנוע מהעובדים לממש את זכותם"
גם עו"ד אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, הבהיר מטעמו כי נוכח אי ההסכמה בנושאים הכלכליים, המו"מ הגיע למבוי סתום. בעקבות המבוי הסתום הכריע בית הדין האזורי על צו מניעה, שכעת בוטל על ידי בית הדין הארצי. הסיבה לביטול היא שמדובר בסכסוך כלכלי בין הצדדים ו"שאין עוד הצדקה למנוע מהעובדים לממש זכות חוקתית העומדת להם, זכות המאפשרת להם לנקוט צעדים ארגונים מידתיים לצורך קידום המו"מ בנושאים הכלכליים".
בית המשפט הדגיש כי במהלך הדיון הצהיר עו"ד אדרי כי לא תהא פגיעה בנוסעים, וכי ההסתדרות מודעת לחובותיה ומתייחסת אליהן במלוא האחריות וכובד הראש הנדרש. עם זאת, ההסתדרות וועד העובדים לא מחויבים להימנע מפגיעה בפרויקט החשמול שנמצא כעת בעיצומו, ואם זה ייפגע אז בהכרח תבוצע גם פגיעה ישירה או עקיפה בנוסעים.
2 צפייה בגלריה
עבודות החשמול של הרכבת בתל אביב
עבודות החשמול של הרכבת בתל אביב
עבודות החשמול של הרכבת בתל אביב
(צילום: דוברות הרכבת)
לפני כחודש אמרו גורמים בכירים ברכבת ישראל כי כמעט והגיעו להסכמות מלאות עם הוועד על ענייני החשמול, אך ברגע האחרון ביקשו בוועד סכום שגדול יותר מכל המסגרת התקציבית שהאוצר סיפק למו"מ. ברכבת טוענים כי אפילו בהסתדרות הופתעו מהדרישות של הוועד, וכי גם שם סברו כי הן מופרזות.
בימים אלו מבצעים ברכבת ישראל את "פרויקט החשמול", שנועד לספק תשתית חשמלית לכלל המסילות בארץ, ולכן מושבתים קווים רבים באופן מלא או חלקי.
מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל תמשיך לפעול למען קידומה של הרכבת ומערך התחבורה הציבורית בישראל באמצעות שלל הפרויקטים המבוצעים כיום כגון חישמול המסילות, מעבר למערכת איתות חדשה, פיתוח מסילות חדשות ורכש צי רכבות מתקדם. אנו תקווה כי כלל הגורמים יבינו את גודל השעה, ואת חשיבות פרוייקט החישמול לעתיד התחבורה הציבורית ולאזרחי המדינה.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אבי אדרי: "בית הדין הארצי לעבודה החזיר את האיזון הכל כך חשוב בין המעסיק לעובדים. נשתמש בזכות הזו במידתיות ובאחריות יתרה כלפי ציבור הנוסעים".