הסעיף בחוק ההסדרים שיאפשר לעיריות להפעיל תחבורה בתשלום בשבת
הסעיף בחוק ההסדרים שיאפשר לעיריות להפעיל תחבורה בתשלום בשבת
לפי תיקון של "צו פיקוח הסעה מיוחדת", שהוכנס לחוק ההסדרים ברגע האחרון, כל גוף יוכל להגיש בקשה למשרד התחבורה ולקבל אישור להפעלת הסעות אוטובוסים או מיניבוסים בתשלום. ההסעות לא יוגדרו כתחבורה ציבורית, לא יקבלו מימון ממשלתי - ויוכלו לפעול בשבת
אמש, בלילה שבין ראשון לשני, אושרו על ידי הממשלה הרפורמות בתחבורה יחד עם אישור התקציב. על רוב הרפורמות כבר נכתבו הררי מילים, אך סעיף אחד קטן ונטול כותרת שהתווסף לחוק ההסדרים ברגע האחרון מחביא בתוכו מהפכה של ממש שתאפשר לכל גוף שיקבל אישור לכך להפעיל תחבורה בתשלום – גם בשבת.
הסעיף עוסק בתיקון של "צו פיקוח הסעה מיוחדת", ומשמעותו היא שכל גוף, למטרות רווח או לא למטרות רווח, יכול להגיש בקשה למשרד התחבורה ולקבל אישור להפעיל הסעות של אוטובוסים או מיניבוסים בתשלום. מפני שההסעות הללו לא יוגדרו כ"תחבורה ציבורית" והן לא יזכו לסבסוד ממשלתי, הן יוכלו לפעול גם בשבת לאחר שיקבלו את ברכת משרד התחבורה.
קשה להפריז במשמעות של הצעד, שיוביל לפתיחה של שוק ההסעות לכל גוף שמעוניין בכך ויקבל את אישור המשרד. בין היתר הצעד יוביל לכך שעיריות כמו תל אביב יוכלו לגבות תשלום על שירותי תחבורה ציבורית-עירונית בשבת, מה שעד עכשיו החוק לא התיר להן. יתרה מכך, גופים עסקיים או חברתיים יוכלו להפעיל תחבורה בתשלום בשבת גם אם העיריות לא יהיו מעוניינות בכך.
יישומים נוספים של תיקון הצו כוללים מתן אפשרות לחברות עסקיות להפעיל שאטלים בתשלום לעובדיהן, מה שעד היום היה לא חוקי. לצורך העניין מפעל יוכל לגבות תשלום של 5 שקלים מכל עובד שיבחר להצטרף לשאטל ולוותר על הרכב הפרטי. כמו כן יתאפשר למספר חברות מאותו אזור להתאגד ולהציע שאטל משותף. מלבד זה, תיקון הצו יאפשר ליזמים להפעיל קווי תחבורה מסחריים על בסיס הביקוש, בין אם מדובר בנסיעות למקומות בילוי, אתרי תיירות או אזורי תעסוקה.
תיקון הצו יאפשר גם לחברות של תחבורה חכמה ושיתופית להפעיל שירותי נסיעה ביתר קלות. באופן הזה ניתן יהיה להפעיל שירותי הסעה כמו באבל או תיקתק באופן עצמאי, ללא מפעיל תחבורה ציבורית צמוד, בניגוד למצב הנוכחי שהוביל את חברות הטכנולוגיה ויה ומוביט לשתף פעולה עם חברות כמו אגד, דן וקווים.
גורמים במשרדי האוצר והתחבורה אישרו את הדיווח.