סגור
מסוק בלק הוק של חיל האוויר
מסוק בלק הוק של חיל האוויר (תומריקו)

בלעדי
אחרי 24 שנה ובזבוז מיליוני שקלים: חיל האוויר התקין מזגנים במסוקי הבלק הוק

ב-1998 הוחלט למזג 40 מסוקים מטעמי בטיחות, אבל לפתח מזגן בארץ כדי לא לשלם את המחיר שדרשה יצרנית המסוק סיקורסקי. אחרי שהפיתוח המקומי לא הצליח נכנע חיל האוויר ורכש בכל זאת מהיצרנית, בעלות של עשרות אלפי דולרים למסוק

על רקע משבר האקלים והקיץ החם זוכים השנה טייסי מסוקי הבלק הוק של חיל האוויר לטוס סוף סוף במסוקים ממוזגים, אחרי סאגה שנמשכת כבר קרוב לשלושה עשורים.
בעבר נחשבו מזגנים בכלי לחימה כפינוק, וצבאות ניסו להימנע מההוצאה הנוספת ברכש ובאחזקה ומתוספת המשקל של מערכות המיזוג, בעיקר במסוקים. אבל ההבנה שהחום מגביר את העייפות ואת חוסר הריכוז, עלול לגרום לקשיים בביצוע המשימה ואף לתאונות, הביאה לשינוי. פעמים רבות יושבים הטייסים במסוק חונה, ללא זרימת אוויר סביבו, עם סרבל ושכפ"ץ, והטמפרטורות יכולות להגיע ליותר מ-50 מעלות.
צבא ארה"ב החל להתקין מזגנים במסוקים שלו שעשויים לפעול באזורים חמים, ובמסוקי היסעור של חיל האוויר הותקנו מזגנים במהלך השנים. אפילו בדור הנוכחי של טנק המרכבה, הסימן-4, יש לצוות מיזוג אוויר שזורם לתוך הסרבלים שלהם.
אחרי שקיבל ב-1994 במתנה מארה"ב 10 מסוקי בלק הוק משומשים נטולי מזגן, רכש חיל האוויר באמצעות משרד הביטחון מסוף שנות ה-90 עוד 40 מסוקים חדשים ומתקדמים יותר מחברת סיקורסקי. בחיל החליטו לצייד אותם במזגנים, אבל לא היו מרוצים מהצעת המחיר של יצרנית המסוק, כיום בבעלות לוקהיד מרטין. בחיל החליטו כי יפתחו עם ספק אחר מזגנים ויתקינו אותם בארץ, בעלויות נמוכות יותר.
ב-1998 החלו להגיע לארץ המסוקים החדשים, וניסיונות הפיתוח החלו. התברר שלא פשוט למצוא מזגן שיהיה גם חזק מספיק, גם יעמוד בטלטולי המסוק ולא יגזול כוח רב מדי מהמנוע. אחרי בדיקות עם כמה ספקים הכריז ב-2004 על תחילת הצטיידות וסיום התקנה במחצית מהצי עד 2005.
אולם עד מהרה פורקו המזגנים לאחר שהתברר שהם אינם עומדים בדרישות. בינתיים המשיך מזג האוויר להתחמם, והחיפושים נמשכו. לבסוף בשנה שעברה חזר חיל האוויר לסיקורסקי, והזמין ממנה את המזגנים, בעלות של עשרות אלפי דולרים למסוק וכמה מיליוני דולרים במצטבר, אחרי שכבר הוציא מיליוני שקלים על פיתוחים מקומיים ועל תחילת הצטיידות בהם.
הקיץ החלה התקנת המזגנים במסוקים באמצעות טייסת התחזוקה בסיס פלמחים שבו מוצבות שתי טייסות הבלק הוק, והיא תימשך בהדרגה בשנים הבאות. כדי לחסוך כסף בהתקנה ועל מנת שלא לפגוע בזמינות המסוקים לצה"ל הוחלט לבצע את ההתקנות רק במסגרת ביקורות תחזוקה מתוכננות מראש, שבהן ממילא מפורקים חלקים מהמסוקים והם מקורקעים לתקופה מסוימת. בינתיים מתוכננת ההתקנה רק במסוקים שנרכשו חדשים, וטרם הוחלט כיצד ימוזגו המסוקים הישנים יותר.
מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה.