סגור
מימין נמל חיפה ו נמל אשדוד
נמל חיפה ונמל אשדוד (צילומים: שרון צור, מיטל שטדלר)

הנמלים השחירו חלקים בדו"חות הכספיים; נמל אשדוד הפסיד מיליונים

הנמלים הממשלתיים הציגו הרעה של תוצאות הדו"חות הכספיים לעומת אשתקד: נמל אשדוד עבר להפסד ונמל חיפה הציג ירידה בהכנסות יחד עם שמירה על רווחיות. השחרת הדו"חות מתרחשת על אף שמנהלת רשות החברות הממשלתיות הצהירה על "הגברת הגילוי והשקיפות" בדו"חות

רשות החברות פרסמה היום (ה') חלק מהדו"חות הכספיים של החברות הממשלתיות. בין היתר, פורסמו הדו"חות של שני הנמלים הממשלתיים: חיפה ואשדוד. שני הנמלים הציגו הרעה משמעותית של תוצאותיהם לעומת התקופה המקבילה אשתקד: נמל אשדוד עבר להפסד ונמל חיפה הציג ירידה בהכנסות יחד עם שמירה על רווחיות.
חלקים נרחבים בדו"חות הנמלים מושחרים והם כוללים סעיפים כמו "אירועים שהתרחשו בתקופת הדו"ח", "דיווחים בדבר מגזרי פעילות", "מידע נוסף על ההכנסות", "התקשרויות, התחייבויות תלויות, ערבויות ושעבודים" וביאורים שלא ברור מה הם כוללים. ההשחרה של הדו"חות הכספיים של הנמלים מתרחשת על אף שמנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים הצהירה היום כי: "רשות החברות הממשלתיות ממשיכה לפעול להגברת הגילוי והשקיפות ומזמינה את הציבור לעיין בדו"חות הכספיים של החברות הממשלתיות ותוצאותיהן". בנמל חיפה טוענים כי המידע שהושחר כולל מידע מסחרי ולכן הוא מוסתר.
נמל אשדוד הכניס ברבעון השלישי של השנה כ-289 מיליון שקל, וזאת לעומת 287 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. ההוצאות התפעוליות של הנמל עמדו ברבעון השלישי של השנה על 229 מיליון שקל, וזאת לעומת 219 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח התפעולי ברבעון השלישי של 2022 עמד על 31 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 244 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. ההפסד הנקי של הנמל ברבעון השלישי של 2022 עמד על 7.3 מיליון שקל וזאת לעומת רווח נקי של 205 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 רשם נמל אשדוד הפסד נקי של 285 מיליון שקל, וזאת לעומת הפסד נקי של 79 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2021.
נמל חיפה הכניס ברבעון השלישי של השנה כ-183 מיליון שקל, וזאת לעומת הכנסה של 209 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. ההוצאות התפעוליות עמדו ברבעון השלישי של השנה על כ-129 מיליון שקל, וזאת לעומת הוצאות תפעוליות של 147 מיליון שקל ברבעון המקביל של השנה שעברה. הרווח התפעולי של נמל חיפה ברבעון השלישי של 2022 עמד על 34 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 51 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2021. הרווח הנקי של החברה עמד על 4 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2022 לעומת רווח נקי של 71 מיליון שקל ברבעון המקביל של 2021. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 רשם נמל חיפה הפסד נקי של 7.5 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח נקי של 211 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2021.
ההרעה המשמעותית בתוצאות פעילות הנמלים מיוחסת לתנאי השוק שהשתנו, כאשר ברמה המקומית מדובר על התחזקות התחרות מול הנמלים הפרטיים שנכנסו לפעילות, וברמה הבינלאומית מדובר על ירידה ברווחיות של כלל התחום עקב הקלה במשבר שרשרת האספקה שהנמלים וחברות הספנות היו בצד שהרוויח ממנו.
באופן ספציפי, נמל חיפה צפוי לסיים בשבועות את הליך ההפרטה שבמסגרתו הוא יעבור לידיים של תאגיד אדני ההודי וחברת גדות הישראלית, וזאת לאחר שנרכש בסכום אסטרונומי של 4.1 מיליארד שקל (200 מיליון מהסכום היו הנחה שניתנה למציעים). נמל אשדוד מתנהל כבר חצי שנה ללא מנכ"ל קבוע, וזאת לאחר שהמנכ"ל הקודם משה שיקו ז'אנה עזב את תפקידו לאחר שיו"ר הדירקטוריון אורנה הוזמן בכור הראתה לו את הדרך החוצה.
תגובת רשות החברות: "השחרת מידע בדו"חות הכספיים המפורסמים לציבור נעשתה בהתאם לעילות הקבועות לאי מסירת המידע הקבועות בחוק חופש המידע, תשנ"ח- 1988".
לפי נמל אשדוד: "היקף המטענים הכולל שעברו בנמל הינו כ-17 מיליון טון, ירידה של כ-4% לעומת היקף המטענים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. במטען הכללי נרשמה עלייה של כ-22.6% בתקופה של תשעת החודשים הראשונים לשנת 2022 וסך היקף השינוע הגיע לכ-1.4 מיליון טון, בהשוואה לכ-1.2 מיליון טון בתקופה המקבילה בשנת 2021. מגזר כלי הרכב רשם ירידה של כ-3.5% והסתכם בכ-91,200 כלי רכב בהשוואה ל-94,600 בתקופה המקבילה בשנת 2021. במטעני התפזורת נרשמה ירידה של כ-4.2%".
אורנה הוזמן בכור, יו״ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד: "אנו בהחלט חווים תקופה מאתגרת שהחלה עם שיבושים בשרשרת האספקה הגלובלית, נמשכת בהאטה בשווקים ופתיחת התחרות מצד הנמלים הפרטיים; למרות זאת, אנו מגיעים לתקופה זו חזקים ויעילים, עם משמעת ניהולית המתאימה לסביבה תחרותית. תוצאות הרבעון משקפות את היכולת להתמודד עם אתגרים אלה".