קריסת סרי לנקה תנחית את הכפיר האחרון - ותעלה לתע"א 50 מיליון דולר
קריסת סרי לנקה תנחית את הכפיר האחרון - ותעלה לתע"א 50 מיליון דולר
בשנה שעברה חתמה סרי לנקה עם תע"א על עסקה להשבחת חמשת מטוסי הכפיר שלה; ואולם כעת, בעקבות נפילת הממשלה, המדינה תתקשה למצוא משאבים לחידוש צי המטוסים שלה
קריסת סרי לנקה תעלה לתעשייה האווירית 50 מיליון דולר, ותקרקע את מטוס הקרב הישראלי הוותיק מוקדם מהצפוי. בשנה שעברה חתמה סרי לנקה עם תע"א על עסקה להשבחת חמשת מטוסי הכפיר שלה, שתאריך את חייהם עד 2035 - בדיוק 60 שנה מאז טיסת הבכורה של הכפיר בישראל.
את המטוסים רכשה סרי לנקה ב־1996, עם סגירת טייסת הכפיר האחרונה בחיל האוויר. המטוסים שימשו את הממשל במלחמת האזרחים, ואיפשרו לו לתקוף את בסיסי המורדים. אך בשבועות האחרונים ניתקו הסרי לנקים קשר עם תע"א. על רקע נפילת הממשלה והמהומות במדינה, שמתקשה לרכוש מזון ודלק, קשה יהיה למצוא בקרוב משאבים לחידוש צי המטוסים הוותיקים. גם אם תמצא כאלה, לפי הערכות, ידחפו אותה מדינות שעשויות להשתתף בחילוצה הכלכלי, הודו או סין, לרכוש מהן מטוסי קרב משומשים מייצור מקומי.
מלבד סרי לנקה, הכפיר טס היום רק בחיל האוויר של קולומביה, שרכשה לפני עשור 22 מטוסים שעברו השבחה מאסיבית וצוידו בחימוש של רפאל. מאז הרשים המטוס בתרגילים בינלאומיים, אבל הקולומביאנים הספיקו לאבד שני מטוסים בתאונות אימונים. כעת קולומביה בוחנת רכישת אף־16 משומשים מדנמרק, בטענה שהיא מתקשה להשיג חלפים לכפיר. המטוס עשוי לצאת משירות במדינה עוד השנה.
עבור תע"א מדובר בביטול עסקה קטנה יחסית, אך עבור מטוס הקרב הישראלי האחרון, 2022 עלולה לסמן את קץ הדרך.
מלבד קולומביה וסרי לנקה, טסים כיום בעולם רק 6 מטוסי כפיר בארה"ב, בשירות חברה פרטית המספקת לחיל האוויר האמריקאי שירותי ביום אויב.