סגור
העיתון הדיגיטלי
19.03.25
ECA_001_v5
אוטובוס דן בדרום
אוטובוס דן בדרום. תובעת את בליליוס בשל "נזק כלכלי ותדמיתי רב, קנסות כבדים וקושי בהפעלה" (צילום: דן דרום )

צי אוטובוסים הושבת, הנוסעים בנגב ובב"ש נפגעו: תביעת ענק בענף התחבורה הציבורית

דן בדרום הגישה תביעה של 100 מיליון שקל נגד קבוצת בליליוס, בטענה לכשלים חמורים בתחזוקת צי אוטובוסים בדרום. "צי שלם של אוטובוסים יקרים שנרכשו בהון עתק מאכלס את המוסכים במקום לנוע בכבישים", נכתב בתביעה

החברות דן בדרום ודן באר שבע תחבורה הגישו היום תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב על סך 102.5 מיליון שקל כנגד שלוש חברות מקבוצת בליליוס, בטענה להפרה חמורה של הסכם רכש ותחזוקה שנחתם בין הצדדים. לטענת התובעות, חברות בנות של חברת דן, בשל התנהלות בליליוס נגרמו להן נזקים בשווי עשרות מיליוני שקלים לצד פגיעה בכושר התחרות שלהן ובשמן הטוב.
בתביעה שהוגשה באמצעות עוה"ד כפיר ידגר, נגה חרובי ושי כהן ממשרד גורניצקי נטען כי בשנת 2016 רכשו החברות התובעות צי של 237 אוטובוסים המיועד לשירות באזור הנגב הצפוני ובאר שבע מקבוצת בליליוס בשווי של כ-150 מיליון שקל. במסגרת ההסכם, התחייבה בליליוס להעניק שירותי תחזוקה, טיפולים ואספקת חלפים באופן עצמאי לצי האוטובוסים למשך 10 שנים.

רק מה שמעניין - הצטרפו לערוץ כלכליסט בטלגרם

קבוצת בליליוס היא קבוצה מוכרת בענף התחבורה הציבורית, הקבוצה עוסקת במיזמי תחבורה וייבוא אוטובוסים. הקבוצה מחזיקה בין היתר בחברת סופרבוס המפעילה תחבורה ציבורית משל עצמה ומחזיקה צי של כ-1,100 אוטובוסים.
לפי כתב התביעה, בשנים הראשונות להסכם היקף התקלות והבלאי באוטובוסים היה נמוך יחסית והצריך משאבים מועטים. אולם, החל משנת 2020 החלה רמת התחזוקה של האוטובוסים להידרדר ושיעור האוטובוסים העומד במוסך החל לעלות.
התובעות מדגישות כי הטיפולים באוטובוסים בוצעו באופן חלקי, חפוז ובאיכות ירודה. לטענתן, כלי רכב רבים שוחררו ממרכזי השירות מבלי שהתקלות שבגינן הגיעו למוסך טופלו כראוי, מה שהוביל לחזרתם למוסך עם אותן בעיות. התובעות סבורות כי התנהלות זו נעשתה במכוון, במטרה לקצר את זמן השהייה של האוטובוסים במרכזי השירות ולהתחמק מתשלום הפיצויים הכספיים שנקבעו בחוזה התחזוקה.
לפי כתב התביעה, "צי שלם של אוטובוסים יקרים שנרכש בהון עתק מאכלס את המוסכים במקום לנוע בכבישים".
לפי התביעה, התובעות נאלצו להקצות ולחכור אוטובוסים חלופיים, הגוררים איתם גם מימון של מערך תחזוקה חלופי; נקנסו במיליוני שקלים על-ידי משרד התחבורה; שילמו שכר נהגים שישבו בבטלה; הפסידו כספים ורווחים פוטנציאלים שהיו אמורים להתקבל במסגרת הסכמי ההפעלה עם המדינה וספגו פגיעה קשה במוניטין מול ציבור הנוסעים ומול המדינה.
מהתביעה עולה הטענה כי בליליוס המפעילה בעצמה שירותי תחבורה ציבורית (באמצעות סופרבוס, מתחרה ישירה של קבוצת דן) מודעת היטב לנזקים העצומים הנגרמים מהשבתת צי אוטובוסים - הפרה חמורה של התחייבויות כלפי המדינה בהסכמי הפעלה שיכול להוביל לירידה דרסטית בציון המפעיל המוענק על ידי משרד התחבורה.
בתביעה נטען כי במרץ 2023 שלחו התובעות מספר מכתבים לקבוצת בליליוס וטענו בפני בכירי החברה כי "המצב הנתון אינו מאפשר לחברות לעמוד בהתחייבויות המכרזיות וגורם נזק כלכלי ותדמיתי רב, קנסות כבדים וקושי ממשי בהפעלת האשכולות".
בשבוע שעבר זכתה סופרבוס במכרז גדול להפעלת קווי אוטובוסים בראשל"צ וחולון ומהן לערים אחרות בגוש דן, בשווי 2.5 מיליארד שקל. הזכיה נחשבה להפתעה שכן הקווים מופעלים כיום בידי דן, וחלקם הקטן בידי אגד.
בקבוצת בליליוס טוענים כי מדובר בסכסוך שנבע מעיכובים בתשלום של דן לבליליוס ובעקבותיו הגיעו הצדדים לגישור שהופסק בידי דן.
מקבוצת בליליוס נמסר בתגובה: "לאחר שהחברות דן בדרום ודן באר שבע עשו דין לעצמן והפסיקו לשלם בעבור שרותי אחזקת האוטובוסים וזאת לאורך זמן, חרף התרעות בעניין, נאלצה חברת גולדן לעצור את שירותי האחזקה. בטרם הגישה חברת גולדן תביעה, הסכימה החברה לבקשת חברת דן, למינויו של מגשר ועד לפניית העיתון אלינו עוד המתנו בתום לב להצעתה של חברת דן לזהות המגשר. לפיכך, מיותר לציין כי הגשת תביעה הינה תמוהה ונבהיר כי היא כלל לא הועברה לידינו עד למועד כתיבת שורות אלו. עם קבלת כתב התביעה נלמד אותו ונבחן את צעדינו לרבות הגשת תביעה שכנגד.
נציין כי חברת גולדן מעניקה שירותי אחזקה כמעט לכל חברות התחבורה הציבורית בישראל במשך כעשור וקבוצת בליליוס עצמה זכתה ברשיונות הפעלה של כ 1,500 אוטובוסים בשלושת המטרופולינים הגדולים".
".