הידרדרות תלמידי ישראל במתמטיקה ומדעים – הכתובת הייתה על הקיר
הידרדרות תלמידי ישראל במתמטיקה ומדעים – הכתובת הייתה על הקיר
הידרדרות תלמידי ישראל בציוני מבחן הטימס גרמו להפתעה רבתי. מבחן הטימס הבינלאומי מתקיים אחת לארבע שנים ובודק הישגים לימודיים בתחומי המתמטיקה והמדעים בקרב תלמידי בתי ספר בכיתות ד', ח' ו-יב'. המחקר מספק מידע ברמת המדינה אודות רמת ההישגים הלימודיים במתמטיקה ובמדעים ואודות ההקשר החינוכי של הוראת מקצועות אלה, ומאפשר השוואה בין מדינות ברמת ההישגים הלימודיים.
התוצאות שפורסמו זה עתה גילו שישראל נפלה במבחני הטימס ממקום 9 ב-2019 ל-23 במתמטיקה, ומ-16 ל-25 במדעים - הירידה החדה ביותר בין מדינות ה-OECD, כשישראל לראשונה לא נמצאת מעל הממוצע. עלייה חדה נרשמה בשיעור התלמידים המתקשים בשני התחומים: אחד מכל 5 תלמידים סווג ברמה שמתחת לסף, לעומת אחד מכל 8 ב-2019, ורק אחד מכל 13 תלמידים בישראל הצטיין ב-2023, לעומת אחד מכל 7 תלמידים ארבע שנים מוקדם יותר.
אם כי שר החינוך קיש מיהר להטיל את האחריות להידרדרות על הסגרים בקורונה ועל חוסר היציבות הביטחוני, כל הבקיא במתרחש בהוראת המדעים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, איננו יכול שלא לומר: הכתובת כבר הייתה על הקיר, ובאותיות קידוש לבנה.
ועדת החינוך למדעים של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח בראשותו של ד"ר אריאל היימן, לשעבר ראש מכון דוידסון לחינוך מדעי במכון ויצמן, ביצעה סקר מקיף על הוראת המדעים בבתי הספר שתוצאותיו גילו מצב חמור ביותר. הנתונים שנאספו מהשטח גילו ש-70% מהמורים שעברו הכשרה להוראת מדעים, לא נקלטים כלל במערכת. כמעט 40% מהמורים למדעים הם למעלה מגיל 50, כך שתוך פחות מעשור מדינת ישראל תהיה ללא מורים למדעים.
בנוסף, במערכת החינוך יש שליש מהלבורנטים הנדרשים. מדע הוא תחום התנסותי, ללא לבורנטים, אין חינוך מדעי. זאת ועוד, דרישות משרד החינוך הן לפחות תואר ראשון למורה למדעים, ואילו בפועל רק מחצית מהמורים המלמדים הם בעלי תואר ראשון, ותקצוב הוראת המדעים זהה לתקציבי מדעי הרוח העיוניים, למרות שדרישות המקצוע דומות יותר לאלו של המקצועות הטכנולוגיים.
המצב של הוראת המדעים הוא כה חמור עד כי הוועדה, אשר הציגה את ממצאיה לשר החינוך וצוותו, המליצה להכריז על מצב חירום לאומי בתחום הוראת המדעים. לכן, אין המדובר רק בהשלכות מגפת הקורונה, אשר פגעה במידה לא פחותה ואלי אף חמורה יותר במדינות המדורגות מעל ישראל, אלא במשבר חינוכי לאומי רב שנים.
וממשלת ישראל מה עשתה? במקום להכריז על מצב חירום לאומי בהוראת המדעים, החליטה להשוות את תקצוב התלמידים בחינוך הממלכתי לאלו שכלל אינם לומדים מדעים, ואידך זיל גמור.
פרופ' אמר' פרץ לביא הוא נשיא הטכניון לשעבר