סגור
הרכבת הקלה בירושלים רכבת קלה
הרכבת הקלה בירושלים. באוצר לא מתחייבים על תאריך סיום ( צילום: יואב דודקביץ)

איחור של תשעה חודשים: למה הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לא זז?

שנה לאחר הגשת ההצעות במכרז, החשב הכללי לא ממהר להכריז על זוכה. הסיבה, לפי המתמודדות: הצעה נמוכה באופן חשוד של Pesa הפולנית

שנה מאז חשיפת כלכליסט על ארבע קבוצות שניגשו למכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, עדיין אין הכרזה על זוכה. משרדי האוצר והתחבורה אמרו לפני שנה שיכריזו על הקבוצה הזוכה כבר בנובמבר, אך גם תשעה חודשים לאחר מכן לא ברור מי תהיה החברה שתקים ותתפעל את הקו.
הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים הוא מגה־פרויקט תחבורתי שעלותו מוערכת בכ־10 מיליארד שקל. הקו הכחול אמור להצטרף לקו האדום שפועל כבר כעת בירושלים, ולקו הירוק שאמור להיפתח לפעילות מלאה בעוד כשנתיים. הקו הכחול כולל בתוכו מקטע תת־קרקעי ומספר תתי־קווים: "הקו התכלת" ו"הקו הסגול", שמהווים חיבורים בין שלושת קווי הרכבת הקלה המרכזיים בירושלים (כחול, ירוק ואדום). כמו כן המכרז מכיל שלוש אופציות למקטעים נוספים: מקטע הקו הזהוב בקריית הממשלה, מקטע רכס לבן ומקטע ארמון הנציב.



מי שמנהל את מכרז הקו הכחול הוא אגף החשב הכללי במשרד האוצר יחד עם "צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים", גוף ייחודי שמהווה שיתוף פעולה של עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. בחשב הכללי חשבו שיוכלו לסיים את ההליך המכרזי ולהכריז על זוכה תוך פחות מארבעה חודשים - ומאז חלפה שנה וההכרזה עוד לא קרבה.
בחודשים האחרונים פנה "כלכליסט" מספר פעמים למשרד האוצר בכדי להבין מדוע מתעכב המכרז ומתי הוא צפוי להסתיים. במרץ ענו באוצר כי "מדובר במכרז מורכב, ועל כן גם לאחר קבלת המעטפות מתקיים תהליך מקצועי של בדיקה הנדסית ופיננסית וסבב שאלות מול המציעים". לפני כשבועיים נעשתה פנייה נוספת מטעם "כלכליסט" ובאוצר ענו כי "ועדת המכרזים צפויה להכריז על זוכה עד סוף החודש" - אך גם סוף חודש יולי חלף ללא הכרזה על זוכה, וכעת באוצר לא מתחייבים על תאריך סיום ומדברים על "עוד מספר שבועות".
באוצר ובצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים מסרבים להרחיב מדוע המכרז מתעכב, ורק טוענים כי שלב ההבהרות מול הקבוצות לוקח זמן רב. ארבע קבוצות ניגשו למכרז הקו הכחול בירושלים. הראשונה מורכבת משיכון ובינוי, Skoda ואגד; השנייה מ־Alstom, אלקטרה, אלייד ומינרב; השלישית מ־CAF ושפיר (שמפעילות ובונות את הקו האדום והירוק בירושלים) והרביעית מדן, דניה סיבוס, COMSA ו־Pesa.
בשלוש הקבוצות הראשונות טוענים כי העיכוב נובע ככל הנראה מהיחס של החשב הכללי כלפי הקבוצה הרביעית, ובאופן ספציפי כלפי חברת Pesa הפולנית. לפי טענות שעלו בשאר הקבוצות, ההצעה שהוגשה מצד הקבוצה הרביעית זולה במיוחד ולכן יצרה חששות מצד החשב הכללי, מה שגרר סדרה של בקשות והבהרות שהובילו לעיכוב הנוכחי.
התנהלות החשב הכללי מול הקבוצה הרביעית מזכירה במידה רבה את התנהלות חברת נת"ע במכרזי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן, במסגרתן נת"ע פסלה את הצעת קבוצת אורבניקס (שהיתה מורכבת משיכון ובינוי, אגד והחברות הסיניות CRCC ו־CRRC) שהגישה הצעת מחיר זולה במיוחד שעוררה חשש לשימוש באסטרטגיית דאמפינג (הצעה "טורפנית" והפסדית).
עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי בניגוד למכרז בגוש דן בו היה קיים חשש ביטחוני־מדיני מזכייה של חברות סיניות ותגובת נגד אמריקאית, במקרה של חברת Pesa הפולנית החשש נובע מכך שמדובר בחברה בעלת פרופיל עסקי פחות משמעותי מ־Alstom ,Skoda ו־CAF המתחרות. יש לציין כי Pesa מפעילה רכבות ב־11 מדינות, בעיקר במזרח אירופה. מבנה המכרז שנעשה בחשב הכללי מעודד את החברות לבצע אסטרטגיית דאמפינג ומקשה על החשב הכללי להתמודד עם הצעות זולות באופן חריג, וזאת מפני ש־95% מהציון מתבסס על מחיר ולא על פרמטרים של איכות.
היבט נוסף שעלול להשפיע על המתמודדות הם חוק הריכוזיות. שפיר ו־CAF מפעילות את קווי הרכבת הקלה הקיימים בירושלים ומקימות את הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. במידה ושפיר ו־CAF יזכו במכרז, הן כנראה יאלצו לוותר על השתתפותם במכרז הרכבת הקלה נצרת־חיפה.
סיבה נוספת לעיכוב היא עניינים פנימיים שהשפיעו על העיכובים במכרז, ובראשם החלפתו של יובל רז, שהיה סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת תשתיות ופרויקטים, באושרת דוד, שנכנסה לתפקיד בשבועות האחרונים. כמובן שהחלפה זו לא הובילה לעיכוב המקורי שנמשך כבר חודשים ארוכים. גם ההגעה של המכרז לחודשי הקיץ מרובי החופשות מאטה את קצב ההתקדמות.