סגור

צה"ל טוען: כך זייף חמאס את סקרי דעת הקהל בעזה

מסמך מנגנון הביטחון הכללי של חמאס חשף כי נתוני הסוקר חליל שקאקי זויפו בעזה ללא ידיעתו, כדי לייצר מצג שווא של תמיכה בארגון הטרור; גלנט: להרחיב את מטרות המלחמה ולכלול את השבת תושבי הצפון; ארגון הבריאות העולמי: "צה"ל הסכים ל-3 הפסקות אש הומניטריות בעזה"; צה"ל: חטיבת רפיח של חמאס מוטטה, השמדנו 80% מהמנהרות בציר פילדלפי

22:30 - דיווח: בלינקן תמך במתקפת המנע של ישראל, גלנט ואוסטין שוחחו במהלכה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן העביר לירושלים מסר בזמן ביקורו בישראל, שלפיו הוא תומך במתקפת מנע נגד חיזבאללה בלבנון. כך מסר בכיר מארה"ב ל"ניו יורק טיימס", שהעדיף להישאר אנונימי. עם זאת, בלינקן דחק בישראל שלא "לנצל את ההזדמנות" ולצאת לפעולה רחבה יותר נגד ארגון הטרור. כמו כן, דווח כי שר ההגנה לויד אוסטין ושר הביטחון יואב גלנט שוחחו לפחות 10 פעמים במהלך מתקפת המנע. אוסטין הפציר בגלנט למתן את התגובה של ישראל לכול פעולה מצד איראן או חיזבאללה.

7 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן 6.8.24
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן 6.8.24
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
(צילום: Drew ANGERER / AFP)
22:49 - הירי על רכב של האו"ם בעזה: ארה"ב דחקה בישראל "לתקן את הכשלים". ישראל אמרה לארה"ב כי הירי שבוצע ברצועת עזה לעבר רכב של תוכנית המזון העולמית, ארגון סיוע הומניטרי הפועל תחת האו"ם, נבע בשל "כשל תקשורתי בין יחידות בצה"ל". סגן המשלחת האמריקנית לאו"ם דחק בישראל "לתקן באופן מיידי את העניינים האלו בתוך המערכות שלה". (רויטרס)
21:46 - דיווחים: בסיס אמריקני בסוריה הותקף באמצעות טילים וכטב"מים. קבוצת טלגרם המזוהה עם "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" דיווחה על תקיפת הבסיס האמריקני קוניקו, באזור הכפרי של דיר א-זור שבסוריה, באמצעות טילים וכטב"מים. נטען כי הייתה פגיעה. גם רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה על מתקפת טילים לעבר הבסיס של ארה"ב. נכתב כי הכוחות האמריקניים הפעילו את מערכות ההגנה בבסיס - נגד הטילים שכוונו אליו. (ליאור בן ארי)
20:46 - משפחות חטופים עתרו לבג"ץ: למנוע מנתניהו להכריע לבדו בעסקה. משפחות חטופים מ"פורום חיים" ופורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה עתרו לבג"ץ, ודרשו למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו לעסוק לבדו באישור עסקה לשחרור החטופים ולהכריע בה. בעתירה הם ביקשו לחייב בצו את נתניהו להעביר לממשלה את הדיון וההכרעה בעסקת שחרור החטופים. העתירה הוגשה בעקבות פניית פורום המרצות והמרצים למשפטים ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, לדבריהם "ביחס להתנהלותו הבלעדית והבעייתית של נתניהו בנושא ובניגוד לחוק". בג"ץ קצב לרה"מ ולמשיבים שבוע לענות לעתירה. (יעל צ'כנובר)
19:55 - צה"ל חשף: חמאס זייף את סקרי דעת הקהל בעזה. נתוני האמת: התמיכה בארגון בשפל. צה"ל חשף מסמכים של מנגנון הביטחון הכללי של חמאס, שלפיהם ארגון הטרור זייף את תוצאות הסקרים של המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים של חליל שקאקי, שנחשב עד כה לדוגם המהימן ביותר של דעת הקהל הפלסטינית. ההשלכות לכך דרמטיות במיוחד, שכן ממצאי הסקר הובילו להערכה גם בישראל כי הציבור העזתי תומך ברובו בחמאס חרף האסון - כשהמציאות למעשה רחוקה מכך.
לפי הצבא, מסמכים שאותרו על-ידי כוחות צה"ל שפועלים ברצועת עזה מוכיחים מאמץ נרחב של חמאס לזייף את תוצאות הסקרים של שקאקי בקרב תושבי עזה. המטרה, לפי צה"ל, היא לייצר מצג שווא של תמיכת הציבור העזתי בארגון הטרור, במיוחד אחרי טבח 7 באוקטובר. במסמך, שנכתב בידי חמאס, נכתבו תוצאות האמת של הסקר הרבעוני שהתפרסם בחודש מרץ - ונתוניו זויפו:
7 צפייה בגלריה
התוצאות האמיתיות של סקר חליל שקאקי שחמאס זייף 29.8.24 4
התוצאות האמיתיות של סקר חליל שקאקי שחמאס זייף 29.8.24 4
(קרדיט: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
התוצאות האמיתיות של סקר חליל שקאקי שחמאס זייף 29.8.24 2
התוצאות האמיתיות של סקר חליל שקאקי שחמאס זייף 29.8.24 2
(קרדיט: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
התוצאות האמיתיות של סקר חליל שקאקי שחמאס זייף 29.8.24 3
התוצאות האמיתיות של סקר חליל שקאקי שחמאס זייף 29.8.24 3
(קרדיט: דובר צה"ל)
צה"ל מסר כי "המסמכים הללו הם חלק מתהליך שיטתי שתכליתו להסוות את קריסתו של הארגון, וקריסת התמיכה הציבורית בו. המסמכים מדגישים את החשיבות שרואים בארגון הטרור חמאס בתוצאות הסקרים על מנת לזייף תמיכה פלסטינית וכדי להשפיע על הציבור הפלסטיני ועל דעת הקהל הבינערבית והבינלאומית".
"במסמכים שנחשפים כעת, מופיעות תוצאות סקרי מכון הסקרים PSR מחודש מרץ 2024, לפני ואחרי הזיוף של חמאס", הוסיפו בצה"ל. "במסמכים ניכר זיוף תוצאות האמת לטובת הארגון ומנהיגיו, בדגש על יחיא סינוואר. כמו כן, מהלכי הזיוף נועדו לייצר מצג שווא של תמיכה רחבה בטבח השבעה באוקטובר ובפעולות טרור".
הצבא הדגיש: "אין במסמכים הוכחה לשיתוף פעולה כלשהו של מכון הסקרים עם מהלכי הארגון אלא מדובר בצעדים חשאיים שמבצע הארגון באמצעות השפעה על גורמים בשטח על מנת להשפיע במרמה על התוצאות". (יואב זיתון)
19:34 - לשכת רה"מ על הצהרת גלנט: "מובן מאליו". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאמירתו של שר הביטחון יואב גלנט על כך ש"צריך להרחיב את מטרות המלחמה ולכלול את השבת תושבי הצפון", ומסר כי "זה מובן מאליו". מלשכת נתניהו נמסר כי "ראש הממשלה כבר הצהיר על כך פעמים רבות בחודשים האחרונים". (איתמר אייכנר)
19:24 - ארגון הבריאות העולמי: "צה"ל הסכים ל-3 הפסקות אש הומניטריות בעזה". בכיר בארגון הבריאות העולמי של האו"ם (WHO) אמר כי צה"ל הסכים לשלוש הפסקות אש הומניטריות ברצועת עזה, בשלושה ימים שונים.
19:17 - גלנט: להרחיב את מטרות המלחמה ולכלול את השבת תושבי הצפון. שר הביטחון יואב גלנט קיים דיון חשיבה אסטרטגי עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון על הרחבת מטרות המלחמה. במוקד, נידון הצורך בהרחבת מטרות המלחמה עבור השבת תושבי הצפון לבתיהם אחרי שינוי המצב הביטחוני, תוך שימור המחויבות המוחלטת של ישראל לפירוק החמאס והשבת החטופים. גלנט אמר: "המשימה שלנו בחזית הצפונית היא ברורה – להשיב בביטחון את תושבי הצפון אל בתיהם. כדי לעמוד במטרה הזאת אנחנו נדרשים להרחיב את מטרות המלחמה, ולכלול את החזרת תושבי הצפון אל בתיהם בביטחון". (יואב זיתון)

7 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט 17.3.24
שר הביטחון יואב גלנט 17.3.24
שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
19:04 - צה"ל: השריפה ליד חניתה - בשל ירי מלפני שלושה ימים. לפי צה"ל, השריפה שפרצה ליד קיבוץ חניתה שבגליל המערבי התפתחה מחדש כתוצאה משיגורים שנורו לפני שלושה ימים לאזור - ולא בוצע לשם ירי היום. (יאיר קראוס)
18:01 - הירי לגליל המערבי: שריפה פרצה ביער ליד חניתה, הושגה שליטה על האש. ארבעה צוותי כיבוי פועלים בשריפת יער שפרצה סמוך לקיבוץ חניתה שבגליל המערבי, בעקבות שיגורים שחצו שטח לבנון והתפוצצו באזור. לוחמי האש בלמו את השריפה ולא נשקפת סכנה ליישוב. (יאיר קראוס)
17:20 - 3 פצמ"רים התפוצצו בנחל ליד מטולה, אין נפגעים. שלוש פצצות מרגמה שנורו מלבנון לכיוון מטולה שבאצבע הגליל התפוצצו בנחל סמוך למושבה. אין נפגעים. (יאיר קראוס)
16:47 - צה"ל הודיע על סיום המבצע במחנה הפליטים פארעה, שארך כ-30 שעות. צה"ל ושב"כ הודיעו על סיום המבצע במחנה הפליטים פארעה שבבקעת הירדן, שארך כ-30 שעות ומטרתו הייתה לסכל טרור, לחשף תשתיות ולחסל מחבלים חמושים באזור. מצה"ל ושב"כ נמסר כי במבצע חוסלה חוליית מחבלים מהאוויר ואותרו חמ"ל מבצעים ומעבדת מטענים בתוך מסגד. במבצע השתתפו כוחות מחטיבת הבקעה והעמקים, לוחמי הנדסה קרבית, יחידת דובדבן, חטיבת צנחנים ושב"כ. אין נפגעים לכוחותינו. (יואב זיתון)

16:37 - הפלסטינים: עשרות חמושים הסגירו את עצמם מחשש לפעולה צבאית בשומרון. עשרות חמושים המזוהים עם הג'יהאד האיסלאמי ממחנה הפליטים בלאטה, הסמוך לשכם שבשומרון, הסגירו את עצמם מחשש שישראל תפתח במבצע צבאי באזור ותהרוס את המחנה. כך לפי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. "על החמושים מופעל לחץ ציבורי גדול לאחר המראות מהמבצע הצבאי האחרון, ולכן מאתמול הם כבר יצרו איתנו קשר והחלו להיכנע", אמר גורם במנגנונים. לפחות 15 מסרו את נשקם, וכמה נוספים צפויים להיכנע בהמשך. (עינב חלבי)
16:18 - הירי לגליל העליון: 3 רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים, אין נפגעים. שלוש רקטות ששוגרו מלבנון וחצו לשטח ישראל התפוצצו בשטחים פתוחים. אין נפגעים. זאת בהמשך להתרעה שהופעלה באזור זרעית שבגליל העליון. צה"ל תקף בירי ארטילרי את מקורות השיגור. (יאיר קראוס)
16:00 - המבצע בג'נין וטול כרם: 12 מחבלים חוסלו, שני לוחמים נפצעו בינוני וקל. כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב חיסלו 12 מחבלים ועצרו יותר מ-10 מבוקשים במהלך היממה הראשונה של המבצע לסיכול טרור בג'נין ובטול כרם. כך נמסר מדובר צה"ל ודוברות שב"כ, שציינו כי במהלך הפעילות הושמדו עשרות מטענים והוחרמו אמצעי לחימה. לוחם צה"ל נפצע באורח בינוני ולוחם ימ"מ נפצע באורח קל במהלך המבצע. "הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים", נמסר. (יואב זיתון)

16:00 - צה"ל: חטיבת רפיח של חמאס מוטטה. 80% מהמנהרות בפילדלפי הושמדו. לפי צה"ל, חטיבת רפיח של חמאס התמוטטה. השכונות המערביות של העיר כותרו, מחבלים חוסלו במארבים שונים והם מנסים לברוח לכיוון האזור ההומניטרי באל-מוואסי. לפי הצבא, הושמדו 80% מהמנהרות בציר פילדלפי. כמו כן, עלה כי פרחאן קאדי שחולץ מהעיר שלשום שהה במנהרה תחת שמירה של מחבלים במשך 12-24 שעות טרם חילוצו. (יואב זיתון)
15:30 - הפלסטינים: מספר ההרוגים במבצע ביו"ש עלה ל-17. סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" עדכנה כי מספר ההרוגים במבצע הצבאי בשומרון עלה ל-17, ומספר הפצועים עלה ליותר מ-30. מתחילת המלחמה נהרגו ביו"ש 669 בני אדם, כך על-פי הדיווח הפלסטיני. (עינב חלבי)
7 צפייה בגלריה
פשיטה של צה"ל ב טול כרם
פשיטה של צה"ל ב טול כרם
פשיטה של צה"ל בטול כרם, אתמול
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
14:44 - דיווחים בלבנון: ישראל שברה את מחסום הקול מעל ביירות ותקפה בדרום המדינה. כלי תקשורת בלבנון דיווחו על תקיפות באזור א-ריחאן וכפר שובא שבדרום המדינה. בדיווח נוסף, נטען כי מטוסים ישראליים שברו את מחסום הקול מעל שמי ביירות. (ליאור בן ארי)
13:55 - לראשונה מתחילת השבוע: התרעה על חדירת כלי טיס עוין בצפון הגולן. אזעקה בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין נשמעה ביישובים קלע ושעל שבצפון רמת הגולן. לאחר בדיקה התברר כי כמה כטב"מים חצו לעבר שטח ישראל במרחב רמת הגולן. עד כה לא דווח על נפגעים.
11:30 - צה"ל: חוסל מפקד במודיעין הצבאי בג'יהאד האיסלאמי - שלקח חלק ב-7/10. דובר צה"ל עדכן כי חיל האוויר חיסל בפעולה משותפת עם חטיבת האש 215 את אוסאמה גאדאללה, מחבל ששימש כמפקד במודיעין הצבאי של הג'יהאד האיסלאמי ולקח חלק במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. בנוסף, במהלך פעילות בדרום הרצועה חיסלו לוחמי צה"ל בפעולות שונות עשרות מחבלים. עוד נמסר כי חיל האוויר תקף כ-40 מטרות טרור ברצועת עזה, בהן עמדות ירי מאויישות, מבנים צבאיים ותשתיות טרור. (יואב זיתון)


8:41 - דיווח בלבנון: המתקפה האיראנית קרובה, אך לא תוביל להסלמה. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח מפי מקורות בוושינגטון כי בכירים בפנטגון משוכנעים שהתקיפה האיראנית נגד ישראל קרובה. על פי הדיווח בלבנון, ארצות הברית סבורה כי יצרה בישראל הגנה שתסכל כל מתקפה. במקביל, מקורות דיפלומטיים דיווחו כי לאיראן אין עניין במלחמה אזורית, וכי מטרת האיומים היא לחזק את עמדת חמאס במשא ומתן על עסקה ולהאיץ את ההגעה להסכם. (ליאור בן ארי)
8:30 - שתי רקטות התפוצצו בשטח פתוח בכיסופים. התרעת צבע אדום הופעלה בקיבוץ כיסופים שבעוטף. שתי רקטות ששוגרו מרצועת עזה התפוצצו בשטח פתוח. (מתן צורי)
7:00 - צה"ל: חיסלנו בטול כרם 5 מחבלים, בהם את יוזם הפיגוע שבו נרצח אמנון מוכתר. במבצע של לוחמי הימ״מ, שב״כ, כוחות צה״ל ומג"ב בטול כרם, חוסלו לאחר קרב ירי חמישה מחבלים שהתחבאו במסגד. אחד המחבלים שחוסל הוא מחמד ג'אבר המכונה "אבו שג'אע", ראש התארגנות הטרור במחנה הפליטים נור א-שמס שליד טול כרם. כך נמסר מדוברות המשטרה, דובר צה"ל ודוברות שב"כ.

7 צפייה בגלריה
מוחמד ג'אבר מחבל שחוסל בטול כרם
מוחמד ג'אבר מחבל שחוסל בטול כרם
מוחמד ג'אבר שחוסל בטול כרם
"מחמד ג'אבר, 'אבו שג'אע', ראש התארגנות הטרור בנור א-שמס, היה מעורב בפיגועים רבים וגם בהכוונת פיגוע הירי בחודש יוני האחרון שבמהלכו נהרג אמנון מוכתר ז"ל, וכן היה מעורב בתכנון פיגועים נוספים", נמסר. "בנוסף, בוצע מעצר של פעיל טרור נוסף". עוד נמסר כי במהלך הלחימה לוחם ימ"מ נפצע באורח קל ובסיום הפעילות פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. בימים האחרונים צוות הקרב של חטיבת כפיר נלחם ומוביל את הלחימה בטול כרם, במסגרת המבצע הנרחב לסיכול הטרור בשומרון ובבקעה שבו פתחו כוחות הביטחון. (יואב זיתון)