סגור
כוחות צה"ל ב טול כרם 3.9.24
כוחות צה"ל בטול כרם, השבוע (צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)

התמוטטות כלכלת הרשות עלולה להוביל להתפרצות עממית

ההגבלות שהטילה ישראל על הרשות הפלסטינית מאז תחילת המלחמה בעזה תרמו למצוקה הכלכלית הגוברת באיו"ש. אמנם, המצוקה הכלכלית עדיין לא מתורגמת להתפרצות עממית אבל החשש קיים. ניסיון העבר מלמד שקשה לצפות את העיתוי המדויק של התפרצות כזו

הכלכלה הפלסטינית באזור יהודה ושומרון (איו"ש), שגם כך היא שברירית ותלותית בישראל, חוותה מאז החלה המלחמה ברצועת עזה באוקטובר 2023 התדרדרות משמעותית, שמשפיעה על רמת המחיה של מרבית משקי הבית. הדבר מעורר חשש כי מגמה זו עלולה להוביל להתפרצות עממית, בייחוד כשכוחות חיצוניים כמו חמאס ואיראן דוחפים לכך באמצעות הזרמת כספים ואמל"ח, והגברת ההסתה.
ההגבלות שהטילה ישראל על הרשות הפלסטינית (רש"פ) מאז תחילת המלחמה בעזה תרמו למצוקה הכלכלית הגוברת באיו"ש. בעיקר מדובר על קיצוץ העברות כספי המסים המיועדים לרצועת עזה (בנוסף לקיזוז הכספים שהרשות מעבירה למשפחות מחבלים ואסירים) וסגירת שוק העבודה הישראלי בפני הפלסטינים.
מבחינת הנתונים, ניתן להבחין בהשפעה ההרסנית של המלחמה בעזה על כלכלת איו"ש. צמיחה של 4% בתוצר נרשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023, אך ברבעון האחרון, אז החלה המלחמה, נרשמה צניחה של 19%. כתוצאה מכך, התכווץ התוצר באיו"ש ב־2023 בכ־2% והתמ"ג לנפש בכ־4.5%. בתשעת החודשים של 2024 האינדיקטורים ממשיכים להראות את המגמה השלילית.
המבצעים החוזרים ונשנים של צה"ל בגדה כדי למגר את הטרור יוצרים מגבלות תנועה, מונעים ממועסקים להגיע למקום עבודתם, מגדילים את עלויות השינוע, סיכוני ההשקעה ואי הוודאות, ולכן נוצר מחסור בתשומות ייצור ומוצרי צריכה. בסקר שבוצע מוקדם יותר השנה, דיווחו 99% מהעסקים באיו"ש כי הם הושפעו לרעה מהמצב שנוצר בשטח מאז 7 באוקטובר. כמו כן, 97% מהעסקים דיווחו על ירידה במכירות, ולכן צמצמו את כוח העבודה שלהם.
לפני אוקטובר, 200–150 אלף עובדים פלסטינים (חוקיים ולא חוקיים) התפרנסו משוק העבודה הישראלי (כולל מעבר לקו הירוק) והכנסותיהם היוו נדבך חשוב בכלכלה הפלסטינית, והן הניעו את הצמיחה המבוססת על צריכה. מתחילת המלחמה, למעלה מ־80% מהעובדים בישראל איבדו את מקום עבודתם. לפי הערכות, סגירת שערי השוק הישראלי צפויה להוביל השנה לירידה של קרוב ל־30% בתוצר הפלסטיני.
כמו כן, בשל הירידה בפעילות אחד מכל ארבעה מועסקים במגזר הפרטי באיו"ש, הכולל כ־144 אלף משרות, איבד את מקום התעסוקה שלו. זו הסיבה שברבעון הרביעי של 2023 זינקה האבטלה באיו"ש ל־32% לעומת כ־13% ברבעון השלישי.
למרות המגמות הכלכליות השליליות, הפגיעה ברמת החיים והמשך הלחימה ברצועת עזה, עד לנקודת הזמן הנוכחית לא ניתן להבחין בסימנים של התפרצות "אינתיפדה עממית", כפי שראשי חמאס ובוודאי אלה ברצועת עזה מייחלים לה. מרבית משקי הבית באיו"ש עסקו בשנה האחרונה בהתמודדות עם הירידה בהכנסות באמצעות הלוואות, מכירת זהב ונכסים אחרים, ופחות ניתבו את המצוקה לעימות עממי נרחב עם ישראל.
עם זאת נכון להיום, ניכרת התחזקות של ארגוני הטרור באמצעות הקמת "גדודים" חדשים בערי הגדה וכן הקמת מעבדות נפץ, בהן מיוצרים מטענים רבי עוצמה בהשוואה לעבר. כמו כן, ניכרת עלייה בפעילות מפגעים בודדים. אמנם, המצוקה הכלכלית עדיין לא מתורגמת להתפרצות עממית אבל החשש קיים. ניסיון העבר מלמד שקשה לצפות את העיתוי המדויק של התפרצות כזו, מאחר שהיא עלולה להתחיל גם כתוצאה מאירוע מקומי שיקבל רוח גבית בדמות הסתה ברשתות החברתיות.