סגור
חברת החשמל חשמל אורות רבין חדרה 15.1.24
ארובות של חברת החשמל בחדרה (צילום: אלעד גרשגורן)

חברת S&P מעלות מכניסה את חברת החשמל לרשימת מעקב עם השלכות שלילות

חברת הדירוג כתבה שההסלמה במזרח התיכון מעיבה על יציבות החברה, לצד חשש מלחצים פוליטיים שיובילו לתעריף חשמל נמוך מהצפוי; ב-S&P מעלות מעריכים שהמלחמה עלתה לחברת החשמל עד כה כמיליארד שקל, אך לא חוששת לנזילות שלה בזמן הקרוב

חברת הדירוג S&P מעלות מעלות מכניסה את חברת החשמל לרשימת מעקב עם השלכות שליליות בשל התגברות הסיכונים הגיאופוליטיים והתפעוליים. זאת אחרי שבחודש הקודם הורידה חברת הדירוג המתחרה מודי'ס את דירוג האשראי של חברת החשמל.
בדוח מעריכה S&P מעלות שהמלחמה עלתה לחברת החשמל כמיליארד שקל עד כה, ומביעה חשש מכך שלחצים פוליטיים יובילו לקביעת תעריף חשמל נמוכות מהצפוי.
על אף הכנסת חברת החשמל לרשימת המעקב, ב-S&P מעלות לא חוששים לנזילות של החברה בזמן הקרוב, הודות לגיוס חוב של 3.3 מיליארד שקל שביצעה לפני חודש, יחד עם ההכנסות ממכירת תחנת הכוח באשכול.
לפי חברת הדירוג: "ההסלמה האחרונה בסכסוך במזרח התיכון מגבירה את הסיכונים התפעוליים עבור חברת החשמל לישראל בע"מ, שעשויה לספוג נזקים לנכסיה ועלויות גבוהות יותר".
מלבד המלחמה, אחד החששות המרכזיים שאליהם התייחסו בחברת הדירוג הוא הפגיעה בתוצאות המאזן של חברת החשמל, בין היתר עקב "לחצים פוליטיים על הרגולטור" שעשויים להוביל "להעלאות תעריפים נמוכות מהצפוי ב-2025".
כלומר, ב-S&P חוששים ששיקולים שונים יובילו לכך שברשות החשמל, הגוף האחראי על קביעת תעריף החשמל, לא יקבעו תעריף שישקף בפועל את עלויות חברת החשמל, בעיקר לנוכח המלחמה.
חברת הדירוג מבססת את ההערכה שלה לעלויות של חברת החשמל בעקבות המלחמה, על פנייתה של חברת החשמל שבניהול המנכ"ל מאיר שפיגלר והיו"ר דורון ארבלי למשרד האנרגיה.
הפנייה כללה בקשה לדרישת הצטיידות בגובה 750 מיליון שקל ו-250 מיליון שקל נוספים בעלויות מיגון לאתרי החברה. על אף הבקשה להצטיידות וההבטחות מהרגולטור שחברת החשמל תפוצה על העלויות העודפות של המלחמה באמצעות העלאת תעריף החשמל, בחברת הדירוג פחות נחרצים "אנו סבורים שעדיין קיימת אי ודאות לגבי היקף הפיצוי ועיתויו, מה שישפיע ישירות על יחסי האשראי של חח"י, שכבר נמצאים תחת לחץ, בשנים 2026-2025"
בחודש שעבר הקדימה חברת החשמל הנפקת אג"ח שתוכננה לכמה חודשים מאוחר יותר, בשל החשש שבחברות הדירוג יורידו את דירוג האשראי של החברה. חברת החשמל גייסה 3.3 מיליארד שקל, על אף שתכננה לגייס 1.5 מיליארד שקל בלבד. בשבוע שעבר החשש התממש ובמודי'ס הורידו את הדירוג של חברת החשמל ל-Baa2 עם אופק שלילי.
ב-S&P מעלות מעריכים שחברת החשמל תסיים את שנת 2024 עם יחס FFO (הכנסות מתואמות) לחוב חזק יחסית של 25%-30% עקב מכירת תחנת הכוח באשכול. בהמשך צופה חברת הדירוג שהיחס ירד לפחות מ-13%, ומזהירה שבמקרה כזה ייתכן ותתרחש הורדת דירוג נוספת לחברת החשמל.