סגור
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב. סופ"ש באזרבייג'אן (צילום: מארק ישראל סלם)

הציבור ישלם: רגב מאריכה השהות בוועידת האקלים בבאקו, העלות הכוללת - 1.5 מיליון שקל

למרות הביקורת הרבה הנמתחת על תדירות הטיסות של רגב לחו"ל על חשבון הציבור, תבלה שרת התחבורה עם פמלייה גדולה גם את הסופ״ש בבירת אזרבייג'ן, לאחר שלשכתה "סידרה" לה פגישה ביום שישי, מה שמחייב את השרה כביכול להישאר כל הסופ"ש

שרת התחבורה, מירי רגב, תמריא ביום שלישי בשבוע הבא לוועידת האקלים של האו"ם, הנערכת בבאקו, אזרבייג'ן. למרות הביקורת הרבה הנמתחת על תדירות הטיסות של רגב לחו״ל על חשבון הציבור, רגב בחרה לבלות גם את הסופ"ש מעבר לים, לאחר שלשכתה "סידרה" לה פגישה ביום שישי, מה שמחייב את השרה כביכול להישאר את כל סוף השבוע בבאקו. רגב היא חברת הקבינט המדיני-ביטחוני וסביב התנהלותה במשרד התחבורה מתנהלת חקירת משטרה על רקע תחקיר "המקור" של רביב דרוקר.
ל"כלכליסט" אף נודע כי משלחתה של רגב תהיה גדולה במיוחד: רגב ומנכ"ל משרדה, חמישה עובדים מפמלייתם, ושלושה אנשי מקצוע מהמשרד. לפי ההערכות, עלות המשלחת של רגב בלבד, תעלה לקופת המדינה כ-1.5 מיליון שקל. נציין, כי השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אשר מכהנת כראש המשלחת לבאקו - תשהה בוועידה זמן קצר משמעותית מרגב: שני לילות בלבד, לצד כמה שעות בשבוע הבא יחד עם טיסת הנשיא.
בשנתיים האחרונות בהן רגב מכהנת כשרת התחבורה, היא מרבה לטוס לחו"ל גם תוך כדי המלחמה (וזאת למרות שרגב היא חברת הקבינט המדיני-ביטחוני). כמו כן, רגב שוב ושוב בוחרת להאריך את טיסותיה ולהישאר גם בסופי שבוע ביעדים אליהם היא טסה. בספטמבר רגב טסה לביקור בניו-דלהי שבהודו, אך "עשתה קונקשן" של סוף שבוע שלם בבנגקוק. לטיסה לטולוז שנערכה ביולי היא הוסיפה ברגע האחרון סוף שבוע בעיירת הריביירה ניס, וגם כאשר טסה למרוקו עם צמרת משרדה בשנה שעברה נשארה לסוף השבוע. כמו כן, דווח כי במהלך ביקור של השרה בבודפשט שבהונגריה ניסתה השרה להתחמק ממאבטחיה בתואנה כי יש לה ביקור פרטי שלא נקבע מראש. בזמן אירועי ה-7 באוקטובר שהתה רגב בביקור מקצועי משולב בחופשה במקסיקו.
ועידת האקלים העולמית של האו"ם נערכת מדי שנה, במדינות שונות. ביום שני האחרון, נפתחה הוועידה שתימשך שבועיים בבאקו שבאזרבייז׳אן. בוועידה משתתפות 195 מדינות שחברות באמנת שינויי האקלים, ובהן גם ישראל. מטרת הוועידה היא לאגד דיפלומטים ואנשי ממשל מרחבי העולם בכדי לדון ביישום הסכמי האקלים ושדרוגם, ובכך לכנס את כלל המדינות למאבק משותף במשבר האקלים. הנושא המרכזי ביותר על הפרק השנה, הוא מימון מעבר לכלכלה נטולת פחמן, בדגש על מימון המדינות המתפתחות.
נושא שינויי האקלים אינו מרכזי בכהונתה של רגב, והיא לא מרבה להתבטא בנושא. היא למעשה השרה היחידה מלבד סילמן שהחליטה לטוס בעת מלחמה לוועידת האקלים, לאחר ששר האנרגיה, אלי כהן, ביטל את נסיעתו, וכך גם שר הביטחון, ישראל כ״ץ, לאחר מינויו. ביום שלישי בשבוע הבא, יטוס לוועידה נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שם יקיים פגישות מדיניות וינאם בשם ישראל במליאת הכנס, בו ינאמו נשיאים וראשי ממשלות מרחבי העולם. חשוב לציין כי השהות של המשלחת הישראלית בבאקו, בדגש על דרג השרים, היא מורכבת במיוחד, שכן אזרבייג'ן גובלת באיראן. לכך מצטרפים האתגרים הביטחוניים של התקופה הנוכחית, מה שמחייב אבטחה מוגברת וכללים קפדניים אליהם כפופים המשתתפים מטעם ישראל.
במסגרת הוועידה, נערכים אירועים שונים בתחומים שונים, ובהם גם אירועים הקשורים בנושאי תחבורה. אולם שרים אחרים כאמור אשר אירועים בתחומם נערכים בוועידה, ויתרו על ההזדמנות לטוס לבאקו. כך למשל, שרי החקלאות והמדע והחדשנות - תחומים הנחשבים מרכזיים גם הם. במשרד התחבורה מסרו לכלכליסט לאחרונה כי "אזרבייג'ן, הינה מדינה מוסלמית, עמה יש למדינת ישראל יחסים אסטרטגיים ראשונים במעלה. נוכחות השרה באירוע זה, היא חשובה ביותר, במיוחד לנוכח האתגרים המדיניים עמם מתמודדת ישראל בשנה זו". לא ברור, אולם, מדוע דווקא נוכחותה של רגב בוועידה זו, לפרק זמן כה ממושך, נחוצה לישראל.
במשרד התחבורה אף מסרו כי "השרה רגב תפתח את אירועי התחבורה בביתן הישראלי ב-20 לחודש ומעבר לכך תקיים גם ביקור מקצועי בילטראלי. יתקיימו גם פגישות וסיורים מקצועיים - בין היתר עם שר התחבורה האזרי, סיור בנמל בבאקו, רשות התחבורה החדשה, מטרו ומרכז שליטה בתחבורה. ההשתתפות של בכירים ישראליים בדיונים בינלאומיים בתחום האקלים מסייעת להשפיע על סדר היום ולהציג את הפתרונות הישראליים לבעיות גלובליות". גם במקרה זה, נציין כי המשלחת המקצועית לבאקו היא זו אשר עוסקת בייצוג ישראל בדיונים הבינלאומיים בתחום האקלים בוועידה, ורגב לא תקח חלק במו״מ המתקיים סביב אמנת האקלים.
כך או כך, ישראל בחרה להשקיע בעת הזו כ-7 מיליון שקל בהקמת ביתן לאומי בשטח הוועידה, בו היא מציגה את החדשנות הישראלית בתחום. עלות זו, אינה כוללת את משלחות השרים ועלויות האבטחה, כך שהעלות לקופת המדינה עשויה להיות גבוהה בהרבה. נציין, כי העיסוק של ממשלת נתניהו בתחום הוא שולי, וכך למשל מנהלת האקלים מתוקצבת באופן שולי, בעוד שהשנה ויתרה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, על תקציב להיערכות לשינויי האקלים בגובה 200 מיליון שקל. כך או כך, ישראל כלל לא עומדת בהתחייבויותיה בתחום, באופן חוצה משרדים, וכך גם משרד התחבורה עצמו.
כמה משמעותי העיסוק בתחום עבור משרד התחבורה של רגב? אפשר לבחון זאת בבדיקת יישום צעדים עליהם הצהירה הממשלה עצמה, בתחום התחבורה. לפי דוח של המשרד להגנת הסביבה לשנת 2023, מתקציבים בסך כ-3.5 מיליארד שקל שהוקצו לתחום התחבורה המקיימת (למעט תשתיות הסעת המונים) בהחלטות ממשלה שונות בשנים האחרונות, הושקעו בפועל רק 150 מיליון שקל. המשרד, למעשה, לא דיווח על ביצוע החלטות הנוגעות לקידום תחבורה נקייה ודלת פחמן. בעת הזו, וללא מעורבותה או מניעתה של רגב, ממשלת נתניהו החליטה השנה דווקא להעלות באופן ניכר את המסים המושתים על רכבים חשמליים.