דעההכוח הרב שצברה קשת מהווה איום על שוק התקשורת
דעה
הכוח הרב שצברה קשת מהווה איום על שוק התקשורת
ימים ספורים אחרי השקת freeTV, מיזם הטלוויזיה המשותף של קשת ו-RGE, הגישה קשת בקשה למתן צו מניעה ל-HOT שלא לאפשר לה לשדר את תכני קשת 12 בשירות ה-VOD. האם זהו מהלך עסקי לגיטימי או אגרסיביות חריגה שמתנהלת לאור הכוח העודף שקיבלה הזכיינית?
ימים ספורים אחרי השקת freeTV, מיזם הטלוויזיה המשותף של קשת ו-RGE, נראה כי האיום הגדול על שוק התקשורת התממש עם הגשת בקשה מצד קשת למתן צו מניעה ל-HOT שלא לאפשר לה לשדר את תכני קשת 12, למעט שידור לינארי של הערוץ. המשמעות: קשת רוצה למנוע מ-HOT להציע ללקוחות שלה צפייה נדחית בתכני הטלוויזיה שהיא מייצרת, כלומר בשירות ה-VOD, catch-up ואיתחול צפייה של תוכנית ששידורה כבר החל.
לכאורה מדובר בעוד סכסוך עסקי מסחרי בין שתי חברות – חברת טלוויזיה רב ערוצית (HOT) וספקית תוכן שלה (קשת). לקשת עומדת לכאורה הטענה כי היא מחויבת על פי חוק השידורים לאפשר שידור לינארי של תכניה. מתן אפשרות נוספת לצפות בספריית התכנים שהיא מייצרת היא בגדר שירות שאינו חובה, אותו היא מציעה לחברות הטלוויזיה. לכל חברות הטלוויזיה הרב-ערוציות – מ-HOT ו-yes ועד סלקום ופרטנר.
עד כאן הכל כבשגרה. אלא שבניגוד לעבר, למשאים ומתנים שניהלה קשת עם חברות הטלוויזיה הרב ערוציות, בעת הנוכחית תנאי השוק השתנו לחלוטין עם כניסתה של מתחרה חדשה, שקשת היא בעלת השליטה בה – freeTV. עם חברה משלה להפצת שידורים, קשת יכולה להפעיל מנוע לחץ נוסף על חברות הטלוויזיה האחרות, מה שמקנה לה כוח עודף במשא ומתן.
רשות התחרות, שאישרה את השקת freeTV הסתכלה על המהלך מתוך פרימזה צרה במיוחד של האם המחיר הסופי ללקוח יירד או לא, אבל לא בחנה מספיק לעומק את ההשלכות של מתן כוח עודף לקשת, שמשחקת במגרש בשני תפקידים שונים. המהלך הנוכחי של קשת מול HOT מראה שהחשש הזה הוא לא סתם תיאורטי אלא ממשי. גורמים נוספים בשוק התקשורת, שאינם קשורים ל-HOT, מספרים על אגרסיביות חריגה מהרגיל מצידה של קשת במגעים מול חברות הטלוויזיה הרב ערוציות. ובחברות שעדיין מתנהלות תחת ההסכם הקודם מולה חוששים מהיום שבו ההסכם יסתיים ויצטרכו לחדש אותו.
עוד לא מאוחר לרשות התחרות לבדוק את ההתנהלות של קשת מול חברות הטלוויזיה הרב ערוציות. הכוח הרב שקשת צברה ב-30 שנות שידור, העובדה שהיא נחשבת למדורת השבט של התוכן המקומי, אפילו מחייבות אותה לפעול בנושא. הדיונים בעתירה שהגישה HOT נגד המיזם החדש והתפתלויות הרגולטורים במסגרתה, מראים שריבוי הרגולטורים העוסקים בנושא – רשות התחרות, הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלווין - הביא למצב שבו הם מעדיפים בעיקר להעביר את האחריות מהם והלאה. אף אחד לא רוצה להתעסק עם גוף חזק וכוחני כמו קשת. ולכן גם משרד התקשורת צריך לבוא ולדרוש מהם לעשות את עבודתם – לפקח ולוודא שקשת לא מנצלת את כוחה לרעה.
מיזם הטלוויזיה החדש אולי יוזיל את המחיר לצרכנים שיבחרו בו, אך בצד השני הוא עלול לפגוע בלקוחות יתר החברות – אם בהעלאת המחירים שלהם (במידה והחברות ייכנעו לקשת במסגרת ההסכמים המסחריים) ואם בכך שיימנעו מהם תכני קשת, שהפכו כאמור למוקד משיכה משמעותי, שהיעדרו בספריות ה-VOD (שהפכו לאפיק צריכת התוכן העיקרי בעקבות השינויים הטכנולוגיים) מהווה פגיעה במוצר שאליו הורגלו הצופים בישראל במהלך העשורים האחרונים.
השקת המיזם של freeTV בשבוע שעבר נעשתה בזמן שהעתירה של HOT נגד החלטת הרשות השנייה לאשר את הקמתו, טרם התבררה סופית בבית המשפט, תוך תקיעת אצבע בעין של השופטים. ביחד איתו, קשת הופכת לחברה ששולטת בכל השוק מקצה לקצה – גם כגוף הסיקור הכי חזק בשוק (חדשות12 ו-N12), גם בתכנים (קשת 12), במכירה של שטחי פרסום מול המפרסמים ועכשיו גם במכירה של חבילות טלוויזיה רב-ערוציות – בזמן שהרגולציה נרדמה בשמירה.