סגור
אלון מורן פרסונל
אלון מורן, מבעלי השליטה בפרסונל ופרויקט של החברה (צילום: דאנס 100, כלכליסט TV)

פרסום ראשון
צווי עיכוב יציאה מהארץ לבעלי השליטה בקבוצת הנדל"ן פרסונל: "מאות מיליונים זלגו"

השופטת נעתרה בכך לבקשת הנאמנים של קבוצת הנדל"ן שנקלעה למשבר; לדבריהם, "יציאת בעלי השליטה מהארץ עלולה לסכל את הליכי חדלות הפירעון. ניתן לומר בזהירות המתבקשת כי מדובר ב'מגה פיגוע'"

מאות משקיעים מודאגים: בית המשפט המחוזי מרכז הוציא צווי עיכוב יציאה מן הארץ נגד בעלי השליטה בקבוצת הנדל"ן פרסונל, אלון מורן ואלישע אלישי להב. בכך נעתרה השופטת עירית וינברג-נוטוביץ לבקשת הנאמנים של חברות בקבוצה שנקלעה למשבר. השופטת קבעה דיון בעניין ב-13 באוקטובר.
הנאמנים, עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח שלומי פיליבה, ציינו בפני בית המשפט כי "לנוכח התמונה העגומה שנתגלתה לנאמנים בזמן הקצרצר שעמד לרשותם ממועד מינויים, עולה הכרח למתן צו עיכוב יציאה מהארץ נגד בעלי השליטה, וזאת על מנת לאפשר לנאמנים לקבל את כלל המידע הדרוש מבעלי השליטה...קיום חקירות אודות הסתבכותה הכלכלית של קבוצת החברות, התחקות אחר הכספים ונכסי החברות, העברות כספים בתוך ומחוץ לקבוצת החברות וכן לקבל שיתוף פעולה בכל עניין שיידרש בהליכי חדלות הפירעון ולטובת כלל נושי החברות".
עוד טענו הנאמנים כי "יציאת בעלי השליטה מן הארץ עלולה לסכל את הליכי חדלות הפירעון. ניתן לומר בזהירות המתבקשת כי מדובר ב'מגה פיגוע'...כספים אין והחברות נותרו חייבות למשקיעים/נושים חובות עתק בהיקף של מאות מיליוני שקלים...רב הנסתר על הנגלה בשלב זה אולם למרבה הצער, ברור שמהחברות זלגו מאות מיליוני שקלים וקופתן ריקה". עוד טוענים הנאמנים כי החברות מימנו את פעילותן באמצעות הלוואות שנטלו ממאות משקיעים – אנשים פרטיים ברובם.
1 צפייה בגלריה
רו"ח שלומי פיליבה ו דורית לוי טילר
רו"ח שלומי פיליבה ו דורית לוי טילר
הנאמנים, שלומי פיליבה ודורית לוי טילר
(צילומים: דוד פרנקל, דורית לוי טילר)
פרסונל היא חברת נדל"ן שפועלת בתחום ההתחדשות העירונית. לחברה יש שתי זרועות: אחת ביצועית, בשם איתנים 148. זו החברה היזמית שבונה פרויקטים למגורים; השנייה היא זרוע פיננסית בשם פרסונל אינווסט, שמגייסת כספים ממשקיעים, שמשמשים כהלוואה לחברה היזמית, בתמורה לריבית אטרקטיבית. כך, קבוצת פרסונל מפחיתה את הצורך שלה בקבלת מימון בנקאי. המשבר בפרסונל נחשף בכלכליסט ביולי, אז התברר כי אלון מורן, בעל השליטה יחד עם אלישי להב ומנכ"ל הקבוצה, פנה למשקיעי החברה והסביר כי בעקבות קשיי נזילות היא מתקשה לשלם כבר חודשיים את הריבית כפי שהתחייבה להם.
הנאמנים שמונו לפני כשבוע וחצי לשש חברות בנות בפרסונל ציינו השבוע בפני בית המשפט כי "מסתמן שעסקינן באירוע רב נפגעים ובהתנהלות בעייתית בלשון המעטה של החברות ומי מטעמן בהיקפים עצומים של מאות מיליוני שקלים, אשר צפויה להותיר מאות משקיעים, מרביתם פרטיים, בפני שוקת שבורה".
הנאמנים ביקשו השבוע מבית המשפט להוציא צווי פתיחת הליכים, בשלב זה במסלול שיקום, ביחס לעוד עשרות חברות נוספות השייכות לקבוצת פרסונל, כולל חברת פרסונל יזמות וחברת פרסונל אינווסט. המשקיעים של הקבוצה מיוצגים על ידי מספר רב של עורכי דין ממשרדים נפרדים.
עוה"ד אוהד הראל ובת חן רחמים המייצגים משקיעים, מסרו בתגובה: "אנחנו מברכים על ההחלטה וסבורים כי יש לבחון גם בסיס לתביעה נגד בעלי השליטה מכוח אחריותם האישית למחדלים החמורים שנחשפים אט אט".
עו"ד שי גליקמן המייצג משקיעים, מסר: "בנסיבות המורכבות של תיק זה ההחלטה בדבר מתן צו עיכוב הינה מתבקשת ואנו מברכים על כך ומצפים לשיתוף פעולה מלא מצידו של מר מורן עם הנאמנים לטובת המשקיעים שהשקיעו את מיטב כספם בקבוצת החברות".
עו"ד צבי וישנגרד המייצג עשרות משקיעים מסר כי "לאורך כל הדרך טענו שהתנהלות הקבוצה בפרויקטים ששיווקה למשקיעים הייתה מפוקפקת, ואנו שמחים שכעת נפתחה הדרך לבדוק לאן נעלמו כספי המשקיעים, והאם מישהו משומרי הסף התרשל בשמירה על הכספים שהופקדו בנאמנות".