סגור

האמברגו הטורקי: הזדמנות אדירה לשינוי פני ענף הנדל"ן הישראלי

מקורם של 10% מחומרי הבנייה בישראל הוא בטורקיה. נתון זה, שעד כה נתפס כסיכון, מייצג כעת הזדמנות אדירה לשינוי מהותי בענף הנדל"ן והבנייה הישראלי. האמברגו שהכריזה ממשלת ארדואן בחודש מאי אמנם מציב אתגרים, אך בעיקר פותח פתח לגיוון ושיפור משמעותי של התעשייה המקומית באמצעות חשיבה מחוץ לקופסא ופתרונות כלכליים חכמים.
האמברגו הטורקי, שאוסר על יבוא ויצוא של מגוון רחב של מוצרים כולל חומרי בנייה חיוניים, מספק הזדמנות נדירה לבחון מחדש את מבנה הענף ולשפר אותו, ואולי אף לפתור חלקית את משבר הדיור במדינת ישראל. אני סבור כי מדובר בשעת כושר לגיוון מקורות, חיזוק התעשייה המקומית, וקידום חדשנות פורצת דרך.
כיום, יוזמות פרטיות מצליחות לעקוף את האמברגו, אך פתרונות אלו אינם מספקים מענה ארוך טווח או שאינם זוכים לתמיכה ועידוד מהמדינה. היוזמות של יבואנים, אשר עושות שימוש במדינות צד ג' כמו יוון או ביבואנים מהרשות הפלסטינית מאריכות, מייקרות ומסכנות את שרשרת ההספקה והבירוקרטיה, מה שמעלה את מחיר הבנייה. קיימות מספר קרנות השקעה בודדות המשקיעות בנדל"ן במדינת ישראל ביוזמת המגזר הפרטי, אך קרנות אלו אינן זוכות לעידוד, כל שכן לתמיכה מהמדינה.
גיוון מקורות ומעבר לספקים חדשים כרוך באתגרים, אך גם מספק יתרונות כגון הפחתת התלות במדינה אחת ושיפור היציבות הכלכלית. ישראל יכולה לנצל את ההזדמנות לחזק את הקשרים הכלכליים עם מדינות אירופה וליצור בסיס כלכלי רחב ומגוון יותר.
בנוסף, אני סבור כי הסרת חסמים בירוקרטיים תאפשר לענף להגיב מהר יותר לשינויים ולנצל הזדמנויות חדשות ביתר קלות. פעולה מהירה ונחושה של הממשלה, באמצעות תמריצים ממשלתיים והקלות ברגולציה, תחזק ותגדיל את היקף הפעילות של קרנות ההשקעה הבודדות שקיימות כיום בענף ומשקיעות בנדל"ן במדינת ישראל, ותעודד גופים פיננסיים להקים קרנות חדשות בתחום, מה שיוביל להקמה של פרויקטים חדשים וחדשניים ויאיץ את קצב הבנייה בעתיד הקרוב והרחוק.
1 צפייה בגלריה
יוסי ברק מייסד ומנכ"ל ברק פיננסים
יוסי ברק מייסד ומנכ"ל ברק פיננסים
יוסי ברק
(צילום: ברק פיננסים)
ההשקעה בחדשנות בענף הבנייה לא רק תחסוך עד 8% בעלויות, אלא תציב את ישראל כשחקנית מובילה בטכנולוגיות בנייה. כמו כן, השקעה בטכנולוגיות חדשות תביא לפיתוח שיטות בנייה ירוקות וברות קיימא, שיסייעו בשמירה על הסביבה ויעזרו במאבק בהתחממות הגלובלית, ואף יכולות לתת מענה לחברות אשר צריכות לעמוד בתקנות ה-ESG ובסטנדרטים המחמירים של תעשיית הבנייה. ההשקעה בחדשנות לא רק תחזק את קשרי המסחר של ישראל עם מדינות מערב אירופה, אלא גם תכניס כסף רב לקופת המדינה.
באמצעות גישה יזמית ופרואקטיבית, ישראל יכולה לא רק להתגבר על המשבר, אלא להפוך אותו לקרש קפיצה לעתיד מבטיח יותר. ומשכך, האמברגו הטורקי מהווה הזדמנות פז לחולל מהפכה בענף הנדל"ן והבנייה הישראלי - הממשלה צריכה לפעול במרץ לגיבוש תוכניות ארוכות טווח שיכללו תמיכה במפעלים מקומיים, בחברות הבנייה, עידוד קרנות השקעה וחדשנות בענף הנדל"ן. באמצעות שילוב של צעדים אלו, ניתן ליצור תשתית כלכלית חזקה שתשמש כבסיס לצמיחה ויציבות ענף הנדל"ן ושוק הדיור העתידי.
ההחלטות שיתקבלו כעת יעצבו את שוק הנדל"ן הישראלי לשנים רבות קדימה, ויכולות להפוך את המשבר הנוכחי לנקודת מפנה היסטורית בהתפתחות הענף והכלכלה הישראלית בכללותה.
יוסי ברק הוא מנכ"ל ומייסד קבוצת ברק פיננסים