דו"ח המבקראין התייחסות למרחב העירוני בקידום היתרי בנייה נקודתיים
דו"ח המבקר
אין התייחסות למרחב העירוני בקידום היתרי בנייה נקודתיים
על פי מבקר המדינה, לערים רבות אין תוכניות מתאר כוללניות עדכניות ומוסדות התכנון לא בוחנים את השפעת התוכניות הנקודתיות על הסביבה. עוד הוא קובעי כי אין מדיניות לקידום תוכניות ע"י מאכערים; וקיימת בעיה בהנגשת המידע התיכנוני לציבור
על פי דו"ח מבקר המדינה שבחן את נושא התכנון הנקודתי (שטח של עד 5 דונם), אין התייחסות למרחב העירוני. כ-60% מהתוכניות שהתקבלו במוסדות התכנון בישראל משנת 2016 על היתרי בנייה היו נקודתיות. הטענה היא כי שיעורן הגבוה של התוכניות הנקודתיות מטיל מעמסה על עבודת הוועדות ברמה המקומית והמחוזית, דבר הפוגע ביעילות תפקוד הוועדות וביכולתן להעניק שירות איכותי לציבור ולקדם מהלכים תכנוניים נרחבים.
הדו"ח מצא כי בערים רבות קודמו תוכניות נקודתיות הסוטות מתוכניות המתאר הכוללניות. הביקורת היא כי התכנון נעשה "בלי שמוסדות התכנון עמדו על השפעתן המצטברת של תוספת יחידות הדיור וזכויות הבנייה על שטחי הציבור הנדרשים, על התנועה ועל התשתיות במרחב עליו חלות התוכניות הנקודתיות". הדו"ח מצא כי הוועדות המחוזיות, כמו גם הרשויות שנבדקו (בת ים, באר שבע, הוד השרון, נתניה, ראשל"צ) כלל לא קיימו דיון בהשפעת התכנון הנקודתי על הסביבה.
הדו"ח בחן גם את פעילות ה"מאכערים" בהקשר קידום תוכניות ומצא כי מינהל התכנון לא קבע נהלים לגבי קבלת שירות ממוסדות התכנון באמצעות מייצגים ובדבר מגבלות שיש להחיל על עובדי מוסדות התכנון בעבודה מול מייצגים על מנת למנוע העדפות, משוא פנים ואי-שוויוניות במתן השירות ובקבלתו, וכן לא הנחה את הוועדות לקבוע ולפרסם נהלים בנושא.
עניין אחר שנבחן הוא אופן פרסום המידע התכנוני ברשויות המקומיות. מבדיקת המבקר עולה כי החיפוש אחרי הודעות תכנון ובנייה באתרי האינטרנט של הרשויות שניבדקו לוקה בחסר ויש לא מעט בעיות באתרי המידע הגאוגרפי התכנוני (GIS).
בשורה התחתונה, הדו"ח ממליץ למינהל התכנון לבחון את נושא קידום התוכניות הנקודתיות, לקדם תוכניות מתאר כוללניות עדכניות לערים לצורך יצירת בסיס תכנוני סטטוטורי ארוך טווח בראייה כלל עירונית, ובו זמנית לקבוע נוהל להכנת מסמכי מדיניות שאין להם תוקף סטטוטורי.
ממינהל התכנון נמסר: "ההגדרה לתוכנית נקודתית כפי שמוצגת בדו"ח המבקר, איננה קיימת בחוק התכנון והבנייה. מדובר בהגדרה מלאכותית שלא לוקחת בחשבון את מורכבותה של התוכנית ומסתכלת על שטח התוכנית בלבד. בניגוד לנטען בדו"ח, מינהל התכנון פועל מתוך ראייה ציבורית כוללת למתן מענה לכלל הצרכים של התושבים, מקדם תוכניות גדולות ומשמעותיות. בשנים האחרונות אושרו למעלה מ- 30 תוכניות כוללניות ליישובים עירוניים, מועצות מקומיות וכפרי מיעוטים, ועוד 70 תוכניות מצויות בשלבי הכנה או אישור.
"חשוב לציין, כי בחוק ההסדרים שאושר לאחרונה, כבר נקבע כי תוכניות בהיקף קטן יטופלו במסגרת הוועדה המקומית. באשר לבקרה של מינהל התכנון על מוסדות התכנון המקומיים, אין זה מתפקידו של מינהל התכנון לבקר את הרשויות בכל הקשור למניעת תופעת ה'מאכרים', לשם כך לכל רשות מקומית יש יועמ"ש שמלווה את עבודתה, והרשויות המקומיות כפופות לדיני המכרזים ולמשפט המנהלי".