מכרז הרכבת הקלה: בית המשפט דחה את עתירת שיכון ובינוי והחברות הסיניות נגד פסילתן
מכרז הרכבת הקלה: בית המשפט דחה את עתירת שיכון ובינוי והחברות הסיניות נגד פסילתן
שיכון ובינוי והחברות הסיניות CRCC ו-CRRC טענו שנפסלו במכרז הקו הסגול והירוק בגוש דן מטעמים לא ענייניים עקב לחצים אמריקאיים, ולא בגלל ההצעה שהגישו, שהיתה זולה משמעותית מהמתחרות. השופטת: העותרת לא הציגה ראיה התומכת בטענתה כי הצעתה נפסלה בשל שיקול זר
בית המשפט המחוזי דחה את העתירה של שיכון ובינוי והחברות הסיניות CRRC ו-CRCC נגד מכרז הרכבת הקלה. החברות עתרו בטענה כי הן נפסלו מטעמים לא ענייניים, קרי בגלל לחצים אמריקאיים ולא בגלל ההצעה עצמה שהיתה זולה משמעותית מהמתחרות. הטענה כי קיימים לחצים אמריקאיים לפסילת ההצעה נחשפה ב"כלכליסט" לפני כשנה ושלושה חודשים, ועצם העתירה פורסמה ב"כלכליסט" לפני כחצי שנה.
בפסק הדין שניתן על ידי סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, צילה צפת, נכתב כי "העותרת לא הציגה ראיה התומכת בטענתה כי הצעתה נפסלה בשל שיקול זר. אדרבה, התנהלות נת"ע מוכיחה כי הגנה על זכותה של העותרת להמשיך ולהתמודד במכרז חרף פגמים לא מעטים שנפלו בהצעתה. זכייתם של תאגידים סיניים במיזמי תשתית אחרים בישראל שומטת את הקרקע מטענת השיקול הזר.
"הליך בדיקת הצעת העותרת לשלב השלישי של המכרז התנהל באופן מעמיק, סדור וממצה, תוך מתן זכות לעותרת להבהיר את הצעתה ולהסיר או לצמצם את החשש מתוצאות גירעוניות הצעתה. משלא עלה הדבר בידיה, נפסלה הצעתה בהיותה גירעונית, משיקולים ענייניים ועל יסוד חוות דעת מקצועיות. לא מצאתי על כן כי יש מקום להתערב בהחלטת ועדת המכרזים של נת"ע. העתירה לפיכך נדחית". כמו כן השופטת קבעה כי העותרות יישאו בהוצאות ובשכר טרחה של 140 אלף שקל.
משמעות דחיית העתירה היא שאם הקבוצה לא תערער לעליון, אז האיום לפסילת המכרז הוסר סופית. בימים אלו החברות שזכו בסופו של דבר במכרז נמצאות בשלבי הסגירה הפיננסית לפרויקט, ואלו צפויות להתחיל בביצוע בתוך מספר חודשים. שלשום פורסם ב"כלכליסט" כי פתיחת הקו הסגול עלולה להידחות עקב חילוקי דעות בין נת"ע לעיריית תל אביב, שמונעת עבודות באזור רחוב אלנבי.
לפני כשמונה חודשים פסלה ועדת המכרזים של נת"ע את הצעתה של קבוצת שיכון ובינוי, אגד, CRCC ו-CRRC (שעליהן הטיל הממשל האמריקאי עיצומים) לקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. הוועדה בחרה בהצעתה של קבוצת אלסטום, דן ואלקטרה להקמת הקו הירוק - מחולון עד הרצליה - ובהצעתה של קבוצת שפיר ו-CAF הספרדית להקמת הקו הסגול - מיהוד עד תל אביב. מכרז זה התקיים כשברקע לחץ אמריקאי על ישראל שנמשך זה זמן רב לפסול חברות סיניות ממכרזי תשתיות.
לפני יותר משנה התבטאו בכירים בממשל ביידן נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארצות הברית, והדבר אף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה לפני יותר משנה ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ג'ו ביידן. הצו שעליו חתם ביידן מהווה הרחבה לצו שעליו חתם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאסר השקעה ב-59 חברות סיניות (ובהן CRRC), שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.
באופן רשמי ההצעה של קבוצת אורבניקס נפסלה מפני שהיתה זולה מדי. לפני כשנה פורסם ב"כלכליסט" כי הקבוצה של CRCC, שיכון ובינוי ואגד הגישה הצעת מחיר "שאינה מסתדרת עם ההיגיון" ונמוכה במיליארדי שקלים מכל הצעה אחרת שהוגשה.
שיכון ובינוי מסרה שהיא "דובקת בטענה כי אף שהצעתה היתה האיכותית ביותר והתחרותית ביותר, ויש בה כדי להפחית את יוקר המחיה בשל הפחתת עלות תשלום הנסיעה בתחבורה ציבורית, הפסילה נבעה משיקול זר. החברה תלמד את פסק הדין, ובהתאם תקבל את ההחלטה לגבי הערעור".