בלעדימתקשים להמריא: שדה התעופה בחדרה מתעכב בוועדה לתשתיות לאומיות
בלעדי
מתקשים להמריא: שדה התעופה בחדרה מתעכב בוועדה לתשתיות לאומיות
ביטול הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל והבחינה המחודשת של חלופות, התגלגלו גם להקפאת המאמצים להקים שדה אזרחי בחדרה
משבר הדיור המתמשך הוביל לכך שבשנה האחרונה המדינה מקדמת פתרונות ומשווקת קרקעות בקצב שיא. ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פועלים לנצל כל קרקע "פנויה", בטח אם היא במרכז הארץ. אחד הפתרונות הוא פינוי שדות התעופה האזרחיים ממרכז הארץ. לאחר שהמדינה הצליחה לסגור את שדה דב בתל אביב, היא התפנתה לפעול לסגירת שדה התעופה האזרחי בהרצליה. לפי רמ"י, פינוי השדה בהרצליה יאפשר בנייה של כ־12 אלף יחידות דיור.
שדה התעופה בהרצליה משמש כעת את התעופה האזרחית בישראל, תחום פעילות מצומצם, אך כזה שמשרד התחבורה ורשות שדות התעופה (רש"ת) מגדירים כהכרחי. יש בו כ־130 המראות ונחיתות ביום בממוצע בשנת 2020 ובסה"כ כ־46 אלף בשנה. נכון לעכשיו, המשרד ורש"ת מקדמים הקמה של שדה תעופה דרום־מזרחית לחדרה, סמוך למושבים תלמי אלעזר ואחיטוב. שדה התעופה הזה אמור לשמש את תחום התעופה הכללית וכן בתי ספר לטיס, צילומי אוויר, מיפוי, כיבוי אש, הצלה וחילוץ, טיסות ניסויטיסות פרטיות במטוסים קלים ומסוקים ועוד.
תושבי האזור והרשויות המקומיות מתנגדים להקמת שדה תעופה קרוב לבתיהם, שייפגע באיכות החיים ובערך הנדל"ן שלהם. התושבים מעלים מספר טענות כבדות משקל נגד העתקת השדה למזרח חדרה.
עלות הקמה לא ידועה
בין היתר הם טוענים, כי השדה החדש שיוקם לא יאפשר "טיסת מכשירים" – טיסה שבה הטייס לא מסתמך רק על תנאי הראות אלא על מכשירי המטוס. עוד הם טוענים, כי המרחב האווירי של שדה התעופה שייבנה יחפוף את המרחב של שדה התעופה הצבאי הסמוך בעין שמר. כמו כן, ישנו נעלם נוסף במשוואה - עלות ההקמה של שדה התעופה. התושבים טוענים כי העלות תהיה גבוהה במיוחד בגלל תוואי השטח, שיחייב בנייה של מסלול המראה ייחודי ומוגבה לגובה של 10 מטר. ברש"ת מכחישים שזה המצב. עם זאת, במשרד התחבורה וברש"ת מסרבים לנקוב במחירו הצפוי של השדה, אך כן יודעים להגיד ש"אין הבדל משמעותי בעלויות הביצוע בין אתר חדרה לאתרים האחרים שנבדקו".
לפני כחודש וחצי התקיים דיון בוועידה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בנוגע להקמת שדה התעופה בחדרה. מלבד התושבים והרשויות שהציגו את התנגדויותיהם, הוצגו גם התנגדויות מארגונים סביבתיים ושל מינהל התכנון עצמו. סגנית מתכננת מחוז חיפה, הדר סלע, אמרה בדיון בוות"ל כי מדובר בחלופה לא טובה ושהמחוז מתנגד אליה וסגנית מתכננת מחוז מרכז, עידית קרמר, אמרה דברים דומים בדיון.
הטענות של אנשי מינהל התכנון, כמו גם של החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, מתרכזות בכך שהקמת השדה תוביל לפגיעה משמעותית במסדרון האקולוגי הצר שקיים במרכז ולפגיעה בחקלאות. כמו כן, לפי הארגונים אזור זה מהווה ציר נדידת ציפורים מרכזי בדגש על שקנאים – ופגיעת שקנאים במטוסים יכולה להוביל להתרסקויות ואבדות בנפש. באופן מפתיע ולא ממש אופייני לות"ל בעלת התדמית הדורסנית, החליטו בוועדה לא להפקיד את התוכנית בעקבות טענות המתנגדים.
מחפשים פתרון כולל
נכון לעכשיו, התוכנית לא הופקדה ולא נקבע דיון נוסף בות"ל. כנראה שאחת הסיבות לכך שהדיונים הוקפאו נובעת בכלל מההחלטה של שרת התחבורה מרב מיכאלי לבטל את החלטת הממשלה לקידום שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד, שבעמק יזרעאל. באותה החלטה, נקבע כי תוקם ועדה בינמשרדית שתבחן אלטרנטיבות להקמת שדה תעופה בינלאומי. הוועדה התכנסה לראשונה לפני כשבועיים ומי שמוביל אותה הוא עילם שגיא, המשנה למנכ"לית משרד התחבורה ואל"מ במיל' בחיל האוויר.
גורמים בוות"ל ששוחחו עם "כלכליסט" אמרו כי הם כרגע לא מקדמים את התוכנית, מפני שהם מחכים לראות מה יוחלט במסגרת דיוני הוועדה הבינמשרדית. זאת, מתוך ההנחה שהקמה של שדה תעופה בינלאומי תשפיע גם על הקמת שדה התעופה האזרחי.
במשרד התחבורה לעומת זאת מדברים בשני קולות: באופן רשמי הם טוענים כי הוועדה אינה עוסקת בתעופה האזרחית ושהות"ל צריך לקדם את הדיונים על שדה התעופה בחדרה בהקדם האפשרי. יחד עם זאת, בכירים במשרד אמרו כי "ש שם בחינה כוללת כבר של הכל" ושיש אמת בדברי הות"ל.
מלבד טענות התושבים והארגונים הסביבתיים, המאבק נגד שדה התעופה בחדרה מצא לעצמו גם שותפים בכנסת ובממשלה. בין היתר, מפלגת כחול לבן כולה מתנגדת להקמת שדה התעופה, כשהגורמים הדומיננטיים הם סגן שר הביטחון אלון שוסטר וח"כ רות וסרמן-לנדה. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מתנגדת לתוכנית וגם שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי "שדה התעופה הזה לא ימריא". שתי השרות שאחראיות באופן ישיר להקמת השדה, שרת הפנים איילת שקד והשרה מיכאלי מסרבות להביע את עמדתן בנושא באופן פומבי.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה. רשות שדות התעופה מסרה כי "המיקום לשדה החלופי נבחר בקפידה, לאחר בחינת מכלול השיקולים, תוך מתן דגש מיוחד להשפעה הסביבתית. רק בשל אורך הדיון בות"ל, ולא מפני שלא ניתן מענה לשאלות, הוחלט לקיים דיון פנימי במועד אחר. הקריטריונים לתכנון השדה תואמים את התקנים המחמירים ביותר".