סגור
קריית קרית שמונה פינוי מפונה מפונים תושבים מלחמה לחימה צה"ל צבא הגנה לישראל שטח אש לבנון חיזבאללה חמ
מפונים מקריית שמונה בחודש אוקטובר (צילום: אפי שריר )

ודאות למפונים? הממשלה מעדיפה להשאיר אותם באוויר

תוקף מענקי האכלוס ומענקי חלף האבטלה של המפונים יסתיים בסוף אוגוסט. אבל הממשלה שוויתרה על הריבונות בצפון פחות מתעניינת בהענקת ודאות כספית למפונים ולא מקבלת את ההחלטות הדרושות בעניין 

הממשלה משאירה עשרות אלפי מפונים תלויים באוויר בלי שיידעו אם המענקים שמהם הם מתקיימים יוארכו, אף שהביטוח הלאומי כבר התריע בעניין. מדובר הן במענקי האכלוס המשמשים למימון שכירות עבור מי שאינו גר במלונות, והן במענקי חלף האבטלה למי שאיבד את עבודתו. גם אם אפשר להניח ששני המענקים יוארכו בסופו של דבר כנראה באיחור גדול, בכך מוסיפה הממשלה אלמנט של חוסר ודאות על חיי הסיוט שהיא גזרה על המוני מפונים בשל הוויתור על ריבונות ישראל בצפון הארץ.
תוקפם של שני סוגי המענקים שמעבירה ממשלה באמצעות הביטוח הלאומי למפונים מהדרום ובעיקר מהצפון יפוג בסוף אוגוסט. כבר ב־1 ביולי התריע הביטוח הלאומי על כך שהממשלה משאירה את המפונים בחוסר ודאות לגבי מענקי חלף האבטלה אבל ללא הועיל. שלשום שב הביטוח הלאומי והתריע אבל עכשיו לא לגמרי ברור איך תספיק הממשלה לקבל החלטות לפני סוף אוגוסט, כשכל המערכת ממילא בפגרה.
יתרה מכך, הניסיון הן ממענקי המלחמה והן ממענקי הקורונה מלמד שהממשלה מעדיפה לחכות לקבל את ההחלטות אחרי הרגע האחרון. למשל אם תוקף המענקים פג בסוף אוגוסט, מבחינת הממשלה והאוצר ניתן לקבל החלטות עד תחילת אוקטובר מכיוון שרק אז מתבצע התשלום על ספטמבר. זאת, במקום לקבוע שהמענקים חלים כל זמן שהממשלה לא הודיעה על החזרת המפונים.
מענקי חלף האבטלה מיועדים להעניק דמי אבטלה למובטלים מפונים ללא תלות בשיקולים כמו מספר הימים שבהם היו מובטלים לפני המלחמה. כמו כן הם מיועדים לפצות מובטלים מפונים בני 67 ומעלה שאינם זכאים לדמי אבטלה. הם ניתנים לתושבי 12 יישובים באזור הדרום ובהם בארי, חולית וכיסופים, ו־43 יישובים בצפון ובהם מטולה, שלומי וקריית שמונה.
ביולי קיבלו יותר מ־5,000 אזרחים (200 מתוכם בגילי 67 פלוס) מענקי חלף אבטלה בסכום כולל של כ־80 מיליון שקל. התשלום עבור חודש אוגוסט יהיה במהלך חודש ספטמבר וזה בינתיים התשלום האחרון שיש לו אישור חוקי. ההליך הדרוש להארכת ההטבה הזאת מסובך וכרוך בשורה של שלבים: החלטת ממשלה, משא ומתן בין האוצר והביטוח הלאומי וגיבוש הסכם, אישור ההסכם במועצת הביטוח הלאומי, פרסום לציבור ואישור בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. כלומר גם בקצב מזורז ביותר ההליך הזה ייקח לפחות שבועיים.
מענקי האכלוס הם הדרך שפיתחה הממשלה להפחית את ההוצאות על השהות בבתי המלון והם עומדים על 200 שקל ליום למבוגר ו־100 שקל לילד, כלומר 18 אלף שקל לחודש למשפחה של 4 נפשות. ביולי קיבלו כ־1,200 מפוני דרום מענקי אכלוס בהיקף כולל של כ־6.4 מיליון שקל. ביישובי הצפון קיבלו כ־43 אלף מפוני צפון מענקים בהיקף כולל של 226 מיליון שקל. כלומר בסך הכל מדובר ב־232 מיליון שקל.
תוקף מענקי האכלוס פקע בפעם שעברה ב־30 ביוני. ב־15 ביוני האריכה ועדת העבודה והרווחה את תוקפם עד סוף אוגוסט כאשר יש אפשרות להארכה נוספת עד סוף דצמבר אבל לכך דרושה החלטת ממשלה. מענקי האכלוס משמשים למימון שכירות, כלומר חוזה שבדרך כלל הוא לטווח ארוך וסיומו כרוך בהודעה מראש.
במקביל נמנעת המדינה מאז סוף יוני מלהחליט אם יוארך מענק השיבה לעבודה, מענק של 3,000 שקל לחודש ששולם למי שעובדים באזורים מפונים או ממשיכים להתגורר בהם. ח"כ אפרת רייטן טוענת שהעיכוב בלתי מתקבל על הדעת. במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' היא כותבת ש"מדובר בעובדים שחווים חוסר ודאות בהיבטים רבים ומחובתנו להבטיח להם מעט ודאות". מהאוצר נמסר ש"ככל שתוארך החלטת הממשלה על הפינויים בהתאם לחוות דעת ביטחונית והמלצת גורמי המקצוע, משרד האוצר יפעל להארכת מענקי האבטלה בהתאמה".