סגור
שר העבודה יואב בן צור 10.7.23
שר העבודה יואב בן צור. מבקש תקופת מעבר של שנה (צילום: עוז מועלם)

היועמ"שית דחתה בקשת שר העבודה לייצוג נפרד בעתירה נגד ביטול ההנחות במעונות למשתמטים

גלי בהרב מיארה מסבירה כי בנוגע לעתירת הארגונים החרדים לבג"ץ כנגד הפסקת ההנחות לאברכים משתמטים, מדובר בפרשנות משפטית ולא בסוגיה חוקית או משטרית עקרונית. יואב בן צור: "אני נושא אחריות ומגיע לי ייצוג נפרד"; ביום ראשון תדון הממשלה בנושא וצפויה השתלחות ביועצת 

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה דחתה את בקשת שר העבודה יואב בן צור לייצוג נפרד בעתירת הארגונים החרדים לבג"ץ כנגד הפסקת ההנחות לאברכים משתמטים. היועצת הסבירה שלא מדובר בסוגיה חוקתית חריגה. בן צור טוען כי "כשר הנושא במלוא האחריות בנידון, דרישתי לייצוג עצמאי בכדי להביע את עמדתי בנושא כה רגיש וחשוב, היא בקשה צודקת ודמוקרטית". יצוין שבן צור שבשבוע שעבר ביקש לעכב דיון בממשלה בנושא מעונות היום ולקיים אותו ביום ראשון הקרוב, בו צפויות השתלחויות קשות ביועצת.
היועצת הסבירה כי: "הלכה פסוקה היא כי היועץ המשפטי לממשלה הוא הפרשן המוסמך של הדין עבור הרשות המבצעת, וחוות דעתו מחייבת אותה. ייצוג נפרד בהליך משפטי הוא חריג שבחריגים, שמתקיים רק בנסיבות יוצאות דופן למשל, כשהמחלוקת עוסקת בסוגיה חוקתית או משטרית בעלת חשיבות, שלגביה יש מקום לאפשר ייצוג עמדתה החולקת של הממשלה בפני בית המשפט". לדבריה נושא מעונות היום אינו סוגיה חוקתית או עקרונית, אלא שאלה של הפרשנות המשפטית לפסק דין בג"ץ בנושא גיוס בחורי הישיבות. היועצת מבהירה שעמדתו של השר תובא במסגרת תגובת המדינה או בנסח שיצורף לה.
בן צור אמר בתגובה ש״צר לי על החלטת הייעוץ המשפטי לממשלה שלא לאשר לי לייצג את הילדים בבג״ץ. במדינה דמוקרטית חפצת חיי רווחה לאזרחיה, ילדים לא אמורים לשלם מחיר אישי וכואב כתוצאה מפרשנות משפטית שאינה קשורה אליהם באופן ישיר". לטענתו, "פעוטות חסרי ישע שיצטרכו לנדוד למקומות חינוך מסוכנים שאינם מפוקחים, לא בריאותית ולא בטיחותית".
היועמ"שית הורתה ב־11 באוגוסט כי לא ניתן משפטית להמשיך להעניק ל־6,700 אברכים שאיבדו בשל פסיקת בג"ץ את מעמד דחיית השירות הנחות במעונות יום. מדובר בהנחות של 2,300-1,300 שקל שהן מרכיב חשוב בסל ההטבות לאברך וביכולתו לחיות בלי לעבוד. יצוין שבן צור מעכב את פרסום הטבלת ההנחות והקריטריונים לכלל ההורים כאמצעי לחץ לביטול ההוראה. בכך הוא פוגע בהורים חרדים רבים. בינתיים דחתה בהרב מיארה את דרישת בן צור לתקופת מעבר של שנה בביטול ההנחות והיא הסכימה רק לשלושה חודשים עד סוף נובמבר, לצורך היערכות המשרד.
שני ארגונים חרדים, אמת ליעקב, ארגון שמגדיר את מטרתו כ"מניעת סכנות לילדים חרדים" ו"שמורה", עמותה המייצגת לדבריה 20,000 נשים חרדיות עובדות עתרו לבג"ץ, לבטל את הוראת היועצת ולהורות למשרד העבודה להמשיך את הסבסוד, לכל הפחות עד תום שנת הלימודים תשפ"ה (2024/5).
לטענת העותרים, חוות הדעת "פוגעת באופן חסר תקדים באימהות בציבור החרדי - דווקא האימהות אשר יצאו והשתלבו בשוק העבודה ועלולה למחוק במחי יד תהליך של עשרות שנים - שילובן של נשים חרדיות בשוק העבודה הישראלי". לדבריהם, בהרב מיארה מבקשת "להפלות באופן קיצוני ילדים ופעוטות מהמגזר החרדי, באמצעות חוות דעת מופרכת" שעומדת לטענת העותרים בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ולפסיקת בית המשפט העליון.