סגור
מבחן רכב סוזוקי סוויפט החדשה
(צילום: טל סער)

מבחן רכב
סוזוקי סוויפט החדשה: קטנה ומהנה כמו פעם, ובלי הרבה מתחרות

הגרסה החדשה של מכונית הסופר-מיני הוותיקה ממשיכה את הקסם של קודמותיה עם הנדסת אנוש טובה, תא מטען גדול ואפשרות להיכנס לסיבוב במהירות לא הגיונית. מנגד, המנוע לא היברידי ולא חזק, האבזור לוקה בחסר, ובמבחני ריסוק קיבלה ציון גרוע. ב־127 אלף שקל היה אפשר לצפות ליותר, אבל מיעוט המתחרות בקטגוריה של קטנות וחסכוניות בהחלט יפעל לטובתה

סוזוקי סוויפט היא מכונית סופר־מיני קטנה שנמצאת איתנו פחות או יותר משנות השמונים. כשחושבים על זה, סוזוקי סוויפט היא אחד השמות הוותיקים ביותר בשוק הרכב הישראלי. טויוטה קורולה? היא הגיעה לכאן בשנות התשעים, אחרי שטויוטה הסכימה לייצא מכוניות לישראל. פעם לסוזוקי סוויפט היו הרבה מתחרות: דייהטסו וניסאן מהצד היפני, פיאט, פיג'ו וסיטרואן מהצד האירופי. כיום חלק גדול מהמתחרות של סוזוקי סוויפט פשוט כבר לא מיוצרות, העולם לא רוצה יותר מכוניות קטנות וחסכוניות שמשאירות עודף ממשקל של טונה, העולם רוצה חשמליות ששוקלות מעל טונה וחצי, מה שמשאיר את סוזוקי סוויפט רק עם קומץ מתחרות בישראל.
סוזוקי סוויפט מאז ומתמיד היתה מכונית עם קסם, החל בדור הראשון וכלה בדור הנוכחי. סוזוקי תמיד ידעה לייצר מכונית טיפה שונה, טיפה חצופה, אפילו טיפה ספורטיבית, והדור הזה של סוויפט אינו שונה. אם ממש מתעמקים, מגלים שהוא מבוסס למעשה על רכיבי שלדה של הדור היוצא של הסוויפט, אבל מבחינה חיצונית קל להבין שזו סוויפט חדשה: הפנסים אחרים, מכסה המנוע גבוה, יש לה גלגלים גדולים ונאים שחושפים שמשום מה בסוזוקי בחרו להתקין מאחור בלמי תוף, סוג יחסית מיושן של בלם שיעילותו מוטלת בספק אחרי בלימות רבות. תכלס, סוזוקי סוויפט מהדור החדש מקסימה חיצונית, כמו קודמותיה. בפנים סוזוקי תמיד אהבה לייצר מכוניות פשוטות, ב־2024 זה פחות עובד לה.
נתחיל במה שטוב: כל מה שקשור ברמת ההנדסה מוכיח היטב שבסוזוקי אין מהנדסים סינים. הכל עובד קל, פשוט, נהיר. הכיוון של ההגה מצוין, המושב הקדמי נוח מאוד. תנוחת הישיבה טובה. בסוזוקי השכילו לייצר תא נוסעים שיש בו מעין חלוקת גובה, כלומר הגג "צף" על יתר תא הנוסעים וזה אומר שיש מקום מפתיע לראש של הנהג והנוסע. בקרת האקלים פשוטה מאוד, היא לא דו־אזורית, היא סתם מקפיאה. לסוויפט הזאת יש מערכות בטיחות אקטיביות, ואפשר להפעיל אותן בקלות עם כפתורים שממוקמים נמוך בצד שמאל של ההגה. בלי מסך גדול ומסורבל, בלי בעיות. לסוויפט כן יש מסך גדול, אבל הוא לא מסורבל, הוא פשוט איטי בתגובות וקשה קצת להבנה בהתחשב בעובדה שחלק נאה מלקוחות סוזוקי מגיעים לאולם התצוגה בליווי הנכדים.
בין מושב הנהג ומושב הנוסע אין תא אחסון, חבל. בלם היד הוא ידני, כזה שמושכים ולא כפתור, גם חבל. איכות החומרים טובה, זו מכונית שתחזיק כנראה הרבה שנים. המושב האחורי מרווח, אבל בסוזוקי לא התקינו שקעי טעינה ליושבים מאחור. על פתח מזגן אין מה לדבר.
תא המטען מפתיע בנפח: הוא עמוק ואפשר להכניס בו בקלות שלוש מזוודות. על סגירה חשמלית אין מה לדבר, חבל. ועוד נקודה שלא ניתן לפספס: מבחני ריסוק לרכב הם פרמטר חשוב מאוד לכל קונה. סוויפט קיבלה שלושה כוכבים במבחן ריסוק רשמי של ארגון יורו אנקאפ. זהו ציון גרוע.

שפע של רעש

סוזוקי סוויפט שועטת בעיר, מהעיר לדרום. באמצע יש קריסה של חברה גלובלית שמספקת שירותי אשראי, אז לפעמים אין לסוויפט דלק. לא נורא, היא לא אוהבת לשתות בכל מקרה, אבל היא גם לא תמיד דוברת אמת. על הישבן של סוזוקי סוויפט יש סמל שאומר שהיא היברידית, זה לא פחות מהונאת צרכנים. סוזוקי סוויפט אינה היברידית, יש לה רק מערכת אגירת אנרגיה, וכאשר סוויפט משייטת במהירות של בערך 40 קמ"ש מערכת אגירת האנרגיה נכנסת לפעולה באופן שאינו חלק, מה שמפתיע בהתחשב בעובדה שמדובר במערכת שכמעט אינה שימושית או משפיעה על צריכת הדלק.
1 צפייה בגלריה
 מבחן רכב סוזוקי סוויפט החדשה מבפנים
 מבחן רכב סוזוקי סוויפט החדשה מבפנים
תא הנהג. המסך איטי בתגובותיו
(צילום: טל סער)
המנוע הקטן, בנפח 1.2 ליטרים, מפיק 82 כוחות סוס. לסוויפט זה מספיק, אבל תיבת ההילוכים שלה משביתת שמחות. אם זו היתה סוויפט ידנית, הכוח היה מתחלק הרבה יותר טוב, אבל זו סוויפט אוטומטית, שתיבת ההילוכים שלה מרגישה מיושנת ואוהבת "לקרוע" את המנוע בעליות, מה שמייצר שפע של רעש. עוד נקודה מעצבנת: יצרני הרכב מתעקשים לייצר מנועים בעלי שלוש בוכנות, זו תצורה שקשה מאוד לאזן, כששתי בוכנות עולות ואחת יורדת. אז גם המנוע של סוויפט אינו נקי מרעידות. מערכות הבטיחות של סוויפט אקטיביות ועובדות היטב, אבל במהירות נמוכה יש היסוס מסוים של בקרת השיוט.
נקודה מאוד מפתיעה: סוזוקי סוויפט היא מכונית שבסוזוקי תכננו כמו פעם, כמו בימים שמכוניות קטנות היו מהנות גם אם הן לא היו ספורטיביות. אפשר להיכנס איתה לסיבוב במהירות לא הגיונית, עד כמה ש־82 כוחות סוס מאפשרים, והיא חדה, היא יודעת לגרום לישבן שלה להתנתק מן האספלט, סבתא תשמח בסיבובים.
לסוויפט, אגב, יש גרסת ספורט שעדיין משווקת בעולם. בקרוב תקנות איכות הסביבה יחסלו אותה, אחד אפס למי ששונא ליהנות. אבל מכוניות כאלה אינן רק התנהגות כביש, יש גם עניין של נוחות ושל כמה הנהג מותש אחרי נסיעה ארוכה. סוויפט היא מכונית נוקשה מעט מחוץ לעיר ונוחה למדי בעיר. בנסיעות בין־עירוניות הגג הגבוה והחלל בתא הנוסעים גובים מחיר מסוים של רעש, זה לא נורא כל עוד נוסעים במהירות חוקית פלוס קצת, ולא במהירות מטורללת פלוס שלילה.

חסר עידון

בסופו של יום סוזוקי סוויפט היא מכונית סופר־מיני קטנה וחביבה שממשיכה בדיוק מהמקום שבו כל הדורות הקודמים שלה היו: מכונית קטנה ופשוטה יחסית הממוצבת קצת מתחת למתחרות הישירות מאירופה ויפן. אבל זה לא מדויק: מכל המתחרות של סוזוקי נותר רק קומץ שכולל את טויוטה יאריס, פיג'ו 208 וכמה דגמים נוספים.
וכאן הבעיה: סוזוקי סוויפט חדשה עולה 127 אלף שקל (צבע דו־גוני מעלה את המחיר ב־3,000 שקל), ובמחיר כזה צריך לקבל הרבה יותר. קודם כל, המנוע אינו היברידי וגם אינו חזק. שנית, האבזור לא כולל לדוגמה בלם יד חשמלי או שקע טעינה אחורי. שלישית, יש גם עניינים נוספים כמו רמת העידון של הרכב.
בל נטעה, סוזוקי סוויפט החדשה היא מכונית סופר־מיני מצוינת שעושה משהו שלא מעט יצרני רכב שכחו איך עושים: לייצר מכונית שקל מאוד לפתח אליה רגשות חיבה. אבל לחיבה יש תנאים, וסוויפט יכולה להיות יופי של עסקה תמורת לכל היותר 115 אלף שקל, לא תמורת מחירה הנוכחי.
***

סוזוקי סוויפט

  • מנוע: בנזין, נפח 1,197 סמ"ק. הספק מרבי 82 כ"ס. מומנט מרבי 11 קג"מ
  • ביצועים: מהירות מרבית 170 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־11.9 שניות
  • צריכת דלק רשמית: 21.2 ק"מ לליטר. צריכת דלק בפועל 16 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, 3 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. בקרת סטיה אקטיבית מנתיב. בקרת שיוט אדפטיבית.
  • קבוצת זיהום: 3
  • מחיר: 127 אלף שקל
אהבנו: עיצוב, התנהגות כביש
אהבנו פחות: בטיחות, מחיר
מתחרות: טויוטה יאריס
לסיכום: הסוויפט שומרת על הקסם שאפיין אותה 30 שנים. לקנות רק כשיהיה מבצע רציני