תרומה של 50 מיליון דולר לטכניון - תשמש להקמת מרכז מו"פ לקיימות
תרומה של 50 מיליון דולר לטכניון - תשמש להקמת מרכז מו"פ לקיימות
המוסד האקדמי קיבל את הסכום מזוג המיליארדרים היהודי-אמריקאי לינדה וסטיוארט רזניק, בעלי אימפריית מוצרים חקלאיים; המרכז החדש שיוקם ויתופעל בכספי התרומה ישתרע על פני 6,500 מ"ר ויוקדש לפיתוח תהליכי ייצור לא מזיקים לסביבה
הטכניון קיבל תרומה גדולה של 50 מיליון דולר מהמיליארדרים היהודים-אמריקאים הזוג לינדה וסטיוארט רזניק, המחזיקים בבעלות על קבוצת וונדרפול (Wonderful Company) בקליפורניה.
התרומה תועבר לטכניון באמצעות הקרן הפילנתרופית של הזוג רזניק והיא מיועדת להקמה ותפעול של מרכז הקיימות והקטליזה (האצה כימית) שייקרא על שמם בטכניון.
המרכז יפעל כחלק מיוזמת הטכניון להתמודדות עם הגידול המהיר באוכלוסייה והצורך בפתרונות חדשניים לייצור מזון, תרופות ומוצרי אחרים. המרכז ישתרע על פני 6,500 מ"ר ויכלול מעבדות מחקר המותאמות לתחום.
בראש המרכז החדש יעמדו הפרופ' לכימיה אילן מרק. לדבריו, "המשך הייצור בשיטות הנוכחיות אינו בר קיימא. הפתרון הדרוש הוא שיפור תהליכי הייצור וצמצום השפעתם על הסביבה.
המפתח העיקרי לכך הוא ייעול תהליכי הקטליזה הרבים המשמשים כיום באלפי תהליכי ייצור בכל ענפי התעשייה. באמצעות קטליסטים חדשים נוכל, לדוגמה, לא רק לצמצם את הזיהום הסביבתי בתהליך הייצור של פלסטיק אלא גם לייצר פלסטיק מתכלה ופלסטיק המותאם למיחזור".
קטליזה היא תהליך כימי המאיץ דרמטית תגובות בין-מולקולריות (ומתרחשת גם בגוף האדם) - היא מעורבת ב-90% מתהליכי הייצור בתעשייה. קטליסט (זָרָז בעברית) הוא המולקולה האחראית להאצה זו. ומכאן הקשר בין קטליזה לקיימות.
נשיא הטכיון אורי סיון אמר, במסגרת הודעה על התרומה, כי "המרכז יאפשר לסטודנטים ולחברי סגל לסלול דרכים חדשות לשימור הצמיחה העולמית תוך הגנה על כדור הארץ למען הדורות הבאים וישפר את מעמדו של הטכניון כמרכז קיימות עולמי".
סיוארט רזניק, המכהן כיו"ר ונשיא קבוצת וונדרפול, אמר כי "אנו זקוקים למוחות מבריקים בכל העולם שיעבדו על השמירה על כדור הארץ כדי להתכונן לצורכי הדורות הבאים. התרומה תאפשר להתמודד עם משבר האקלים במקום להסתתר מפניו"
הרזניקים מדורגים במקום ה-35 בדרוג היהודים העשירים בעולם של פורבס ל-2020 עם 9 מיליארד דולר. הקבוצה שבבעלותם נחשבת למעצמת עסקים חקלאית המשווקת מותגי משקאות מצליחים (מיץ הרימונים POM וואנדרפול; מותג המים המינרליים פיג'י ווטר ועוד).
עד היום השקיעו בני הזוג רזניק יותר מ-2.3 מיליארד דולר בפילנתרופיה, - מתום סכום זה יותר מ-1.3 מיליארד דולר הושקעו בקיימות סביבתית.