סגור

בלעדי
פרצת המס נסגרת - ואפיק ההכנסה של משפחות הפשע מתחליפי דלקים מיובאים ייחסם

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת האנרגיה קארין אלהרר חתמו על צו להשתת מס בלו על תחליפי דלקים מיובאים, ששימשו בין היתר ליצירת סולר מזויף בשירות משפחות פשע. הצו ייכנס לתוקף החל מדצמבר הקרוב

מס הבלו על חומרים ממיסים ושמני מנוע המשמשים למהילת דלקים ייכנס לתוקף בתחילת דצמבר. שר האוצר אביגדור ליברמן חתם שלשום על הצו יחד עם שרת האנרגיה קארין אלהרר, להטלת מס על תחליפי הדלק בצעד שצפוי לשים סוף למהילות הדלקים ולהכניס לקופת המדינה מיליארד שקל בשנה.
רשות המסים עדכנה שלשום בערב את כל חברות הדלק על התקנה והצו החדש לאחר שביצועו נדחה מספר פעמים. לפני כשנה, ביוני 2020, נדחה הטלת המס בשל הקורונה.
החומרים המכונים בעגה המקצועית "ממיסים" ונקראים גם "תחליפי דלקים" משמשים למעשה כתחליף סולר (סולר מזויף) באמצעות מהילה עם שמנים. החומר נמכר כסולר לכל דבר. כיום המס על ליטר סולר שעלותו 1.5 שקלים מגיע ל־3 שקלים. החומר החליפי, שמיוצר באמצעות התמהיל החלופי, איננו חייב במס ומאפשר ייצור תחליף סולר ודלק בעלות זולה ופטורה ממס. התופעה מוכרת גם בסולר שנמכר בישראל וגם בזה שמועבר למכירה בשטחי הרשות הפלסטינית, וגם לצורכי הסקה וגנרטורים.
העלייה בהיקף הכנסות המדינה מהטלת המס על הבלו הוערכה בשעתו בכ־450 מיליון שקל לשנה. בסוף שנת 2019 הגיעה ועדת הכספים להסכמות עם רשות המסים לפיהן הטלת הבלו על תחליפי הדלקים תידחה לאמצע שנת 2020, וזאת לאחר קיום דיונים בכנסת. כעת כאמור מעריכים באוצר כי המהלך יביא לעלייה של כמיליארד שקל בשנה בגביית המסים.

מלחמה בזיוף הדלקים

על החומרים האלה יוטל עתה מס שיהפוך את היבוא ללא כדאי, כשלוואקום הזה ייכנס יבוא של סולר שחייב במס. הפרצה הנוכחית שימשה בין היתר משפחות פשע באמצעות זרוע כלכלית שלהם, כשבחצרות אחוריות של נחלות במושבים ובישובים בפזורה הבדואית בדרום ובצפון ייצרה את תחליפי הדלקים ומכרה אותם לגורמים שונים בשוק. על פי הערכות בענף, היקף תחליפי הדלק הנמכרים בארץ וברשות הפלסטינית מגיע ל־50 מיליון ליטר בחודש.
התופעה איננה פוסחת גם על תחנות הדלק השונות. התופעה של מהילת סולר ובנזין בתחנות הדלק הציבוריות, הן של סולר והן של דלק מזויפים ובאיכות ירודה, במסווה של דלק וסולר רגילים, עלתה בשנה האחרונה ומינהל הדלק במשרד האנרגיה חשף בשנה זו כ־90 מקרים ברחבי הארץ של מכירת דלקים שאינם תקינים בעקבות מהילה, לעומת 15 מקרים בלבד בממוצע בשנים הקודמות. התופעה הגדילה את הרווחים של בעלי התחנות בצורה לא חוקית.
1 צפייה בגלריה
מימין שרת האנרגיה קארין אלהרר ומנהל רשות המסים ערן יעקב
מימין שרת האנרגיה קארין אלהרר ומנהל רשות המסים ערן יעקב
שרת האנרגיה קארין אלהרר ומנהל רשות המסים ערן יעקב. עדכנו את חברות הדלק
(צילומים: יצחק הררי, דנה קופל)

נזקים נוספים מהתופעה

מעבר לנזק הכספי הרי שישנם נזקים נוספים הנגרמים מהתופעה כמו פגיעה בכלי רכב המתדלקים בדלק מזויף, פליטות מוגברות של מזהמים וגזי חממה בזמן הנסיעה בשל שריפת הממסים והשמנים, זיהומי קרקעות בשל אי הפיקוח על מתקני המהילה ונזקים מוגברים למערכות ההנעה והסינון ברכבים. גם אחסון הדלקים המזויפים עלול לגרום לשריפות והרעלת האוויר.
הטלת המס צפויה לגרום להתייקרות גם בעלות אחזקת הרכב והטיפולים במוסכים, אך בצורה מינורית יחסית. להערכת מומחים בתחום, בטיפול ברכב פרטי משתמשים בדרך כלל בגלון שמן (4.5 ליטר), 3 שקלים מס לליטר יחד עם מרווחי השיווק יהפכו בפועל מ־13.5 שקל לתוספת של כ־20 שקל למחיר הסופי לצרכן. בעלי רכב כבד, הנזקק ליותר שמנים ובתדירות גבוהה יותר, יעמדו בפני הוצאות גבוהות יותר.
החוק עדיין צריך לקבל את אישור ועדת הכספים, דבר שצפוי לקרות כשהיא תתכנס בשבוע הבא.