סגור

בלעדי
נת"ע ל־CRCC הסינית ושותפיה: הסבירו את הצעת המחיר הזולה

חברת נת"ע, המנהלת את מכרזי הרכבת הקלה, מבקשת מהקבוצה שכוללת את שיכון ובינוי, אגד ושתי חברות סיניות, להבהיר את הצעתה שנמוכה במיליארדי שקלים מהצעות המתחרות. הממשל האמריקאי מבקש מישראל לפסול את CRCC מהמכרז

הקבוצה הכוללת את שיכון ובינוי, אגד והחברות הסיניות CRCC ו־CRRC עלולה להיפסל מהתמודדות במכרזי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן משום שהצעתה נמוכה במיליארדי שקלים מההצעות של מתחרותיה. CRCC הוכנסה לפני מספר חודשים ל"צו איסור ההשקעה" של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואתמול (ב') פורסם בכלכליסט כי הממשל האמריקאי לוחץ על ראש הממשלה נפתלי בנט שהחברה לא תזכה במכרז הרכבת הקלה.
לפי גורמים ששוחחו עם "כלכליסט", הקבוצה שבה חברה CRCC הגישה הצעת מחיר "שאינה מסתדרת עם ההיגיון" ונמוכה במיליארדי שקלים מכל הצעה אחרת שהוגשה. כתגובה להצעת המחיר המשונה, חברת נת"ע, שמנהלת את המכרז, שלחה לפני כשבועיים מכתב לקבוצה ודרשה הסברים על רמת המחירים הנמוכה בחלק ממרכיבי ההצעה וזאת עד כדי חוסר כדאיות כלכלית. במכתב שנת"ע שלחה נטען כי שקלול הנתונים בהצעה מעלה כי המודל הכלכלי אינו עומד. כמו כן, במכתב מצוין כי לנת"ע יש את הסמכות לפסול הצעות נמוכות או לא כלכליות. קבוצת החברות היתה אמורה לשלוח תגובה למכתב של נת"ע עד אתמול, ועד לשעת סגירת הגיליון תגובה כזו לא נשלחה.
גורמים ממשלתיים טוענים כי CRCC נוקטת בטכניקה של "Dumping" (הצעות "טורפניות") שבמסגרתה הם מבקשים לזכות במכרז בכל מחיר גם אם הוא כביכול הפסדי. אותו גורם תיאר כי במידה שהחברה תנצח במכרז, אז "מתווכחים על הכל" וזאת מתוך עמדת כוח של החברה שנבחרה. עוד נאמר כי במידה שהצעת המחיר הזולה היתה מנצחת, הדבר לא היה מאפשר סגירה פיננסית אל מול הבנקים שאמורים לממן את פרויקט ה־PPP (שיתוף פעולה בין הממשלה למגזר הפרטי, Public Private Partnership) מפני שאלו לא יהיו מוכנים לספק לחברה מימון בתנאים שהוצגו. במצב כזה ייתכן שנת"ע היתה נכנסת לתקופה ארוכה של בזבוז זמן שנובע מכך שהקבוצה לא היתה מצליחה לממן את הפרויקט.
אפשרות נוספת היא ש־CRCC מוכנה לספק מחיר זול במיוחד מפני שהאינטרסים שלה באזור הם אסטרטגיים ולאו דווקא כלכליים. אסטרטגיה זו היא חלק מיוזמת "החגורה והדרך" של ממשלת סין, המשקיעה ברשת תשתיות קרקעיות וימיות שתחבר את סין עם אירופה, המזרח התיכון, אפריקה וחלקים אחרים בעולם.
לאחרונה בכירות בממשל ביידן התבטאו נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארה"ב וכי הדבר אף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה לפני מספר חודשים ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ביידן. מדובר בצו שחתם עליו הנשיא האמריקאי בחודש יוני, שמהווה הרחבה לצו שחתם עליו טראמפ בעבר, ואוסר השקעה ב־59 חברות סיניות, שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.
1 צפייה בגלריה
מימין: מנכ"ל נתע חיים גליק ומנכ"ל שינוי ובינוי תמיר כהן
מימין: מנכ"ל נתע חיים גליק ומנכ"ל שינוי ובינוי תמיר כהן
מימין: מנכ"ל נתע חיים גליק ומנכ"ל שינוי ובינוי תמיר כהן
(צילום: יובל חן, יריב כץ)
למכרזי הקו הירוק והסגול ניגשו חמש קבוצות, כאשר שלוש מתוכן כוללות חברות סיניות. הרשימה כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC ו־CRCC הסיניות עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס; וצ'יינה הארבור, מנרב, אלייד וכלל.
הזוכות במכרז הקו הירוק והסגול אחראיות בין היתר על הקמה ותחזוקה של מערכות החשמל, האיתות ואספקת הקרונות. לפי הערכות, שני הקווים מיועדים להשקה עד סוף 2027 ועלותם נאמדת בכ־30 מיליארד שקל. הם צפויים להתחבר לקו האדום (פ"ת־ת"א־בת ים) שצפוי להיפתח בעוד יותר משנה.
מנת"ע נמסר: "ועדת המכרזים של נת"ע פועלת בכפוף ועל פי דיני המכרזים. משכך, אין הוועדה מפרסמת או מתייחסת להליכים אותם היא מקיימת במהלך המכרזים".