סגור
רן ארז  יור ארגון ה מורים
רן ארז. נראה שסכסוך העבודה יסתיים רק ב־31 באוגוסט (צילום: נדב אבס)

אין הכרעה: השבתות הלימודים נמשכות

בית הדין הארצי לעבודה התיר לנכות למורים את המקדמות אבל לא לקנוס אותם על העיצומים. הבוקר השבתה אזורית חמישית בשבועיים. סכסוך העבודה צפוי להימשך עד סוף שנת הלימודים 

ארגון המורים ישבית הבוקר את הלימודים במחוז ירושלים (פרט לעיר ירושלים) בכיתות י'-י"א והם ייפתחו ב־10:00. זו ההשבתה האזורית החמישית של הלימודים בשבועיים האחרונים. בין הרשויות שהלימודים בהן יושבתו: מודיעין, גבעת זאב, בית שמש, המועצות האזוריות מטה יהודה ומטה בנימין, קריית ארבע, אבו גוש ומבשרת ציון.
הלימודים בירושלים לא יושבתו כיוון שהיא נכללה בשביתה קודמת של הערים הגדולות. הסיבה שאין השבתה של כיתות י"ב היא שבתי הדין לעבודה אינם מאפשרים פגיעה בתלמידים המתכוננים לבגרות ועומדים לפני גיוס.
ההשבתות החוזרות מעידות על המבוי הסתום שבו נמצאים המגעים בין האוצר, משרד החינוך וארגון המורים. הן מהוות המחשה לסיכויים הנמוכים שסכסוך העבודה יסתיים בשנת הלימודים הנוכחית. בפועל נראה שסיומו צפוי רק ב־31 באוגוסט, יום לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה או לאחר שביתה קצרה בתחילת השנה. את הקיפאון מחזקת גם ההחלטה המאוזנת של בית הדין הארצי לעבודה מיום חמישי לאפשר למשרד האוצר לנכות משכר המורים את המקדמה בסך 2,400 שקל שקיבלו עבור ההסכם הקיבוצי שלא יצא לפועל, אבל לא לאפשר לנכות להם כסף בגלל העיצומים. המשמעות היא שהחל ממשכורת מאי, שתשולם בתחילת יוני, ינוכו משכר המורים 400 שקל בכל חודש במשך שישה חודשים.
בית הדין הארצי בראשות סגן הנשיא השופט אלין איטח אסר, עם זאת, על ניכוי שכר למורים בשל העיצומים. בית הדין קבע ש"ככלל, שעה שעובדים נוקטים עיצומים, מושעה חוזה העבודה ומשכך זכאותם היא לשכר ראוי ולא לשכר ההסכמי המלא. כלל זה רלבנטי לכאורה גם לעיצומים הנדונים בפנינו". הוא קבע שההחלטה מהו שכר נכון היתה צריכה להתקבל על ידי המעסיקים (הרשות המקומית) ולא האוצר, וכן העובדים לא יודעו מראש על הפחתת השכר.
המשא ומתן בין האוצר לארגון המורים תקוע בשל מחלוקת בשאלה מה סוכם בעל פה ב־31.8.23, יום לפני תחילת שנת הלימודים.
נושא המחלוקת העיקרי הוא טענת האוצר שיו"ר ארגון המורים העל־יסודיים רן ארז הסכים לחוזים אישיים בהיקף של 6% מהמורים ו־10% מהמנהלים, בעוד ארז מכחיש.
יו"ר פורום נשיאי המכללות לחינוך ונשיא המכללה אקדמית חמדת פרופ' חיים שקד יצא אתמול בהתקפה חריפה על ארגוני המורים וטען ש"הם הבעיה של המורים ולא הפתרון". לדברי שקד, "הארגונים מקשים על מערכת החינוך לצמוח. הכוח שהם צברו יצא מפרופורציה ומהווה מחסום לשיפור האיכות והמקצועיות של המורים שאותם הם מייצגים". פרופ' שקד אמר ש"כאשר ארגוני המורים דורשים להגדיל את שכר עובדי ההוראה אני בעדם, מהטעם הפשוט שבשכר הנתון קשה למשוך אל מערכת החינוך מספיק מורים איכותיים. אלא שהפעם האוצר תומך בהעסקה ישירה שבה מורים ומנהלים יוכלו לקבל שכר גבוה יותר ומנגד גם ניתן יהיה לפטר אותם ביתר קלות". לדבריו, התנגדות יו"ר ארגון המורים "מונעת אפשרות לתגמל מורים מצוינים בגלל התעקשות על שכר אחיד למורים טובים וגרועים".